• Planerarinnan

Tips på julmat - inte vanligt julbord

Hej! Jag behöver lite hjälp och tips...

Jag och min man kommer att fira julaftonskväll själva för första gången någonsin (tillsammans med vår dotter, men hon går och lägger sig tidigt).Vi kommer att fira med släkten på dagen och äta traditionellt julbord kring kl 12. Vi kommer inte att behöva ta med oss någon mat. Jag funderar nu på vad vi ska äta på kvällen. Vore mysigt att hitta någon egen jultradition, orkar ju inte stå och laga all vanlig julmat eftersom vi äter det på dagen. Det behöver ju inte vara något jättemättande heller eftersom vi äter mycket till lunch. Tänkte vi skulle äta när dottern har somnat. Behöver tips på mysiga rätter att äta på kvällen - behöver inte vara typisk "juliga", men vill ju inte heller äta någon "vanlig" vardagsmat. Vill inte äta gröt. Vad säger ni?

• Svar på tråden Tips på julmat - inte vanligt julbord
  • MajaVira

Jag har ett recept på saffranskyckling som vi brukar göra kring jul när vi har ledsnat på julmaten, men ändå vill ha något annat än vad vi äter i vanliga fall.

• MajaVira

Äsch, postade för snabbt.

Så försök bara hitta något med julkänsla utan att det är klassisk julmat, finns ju många tips på receptsidorna.

• Planerarinnan

Tack för alla tips, så roligt. Har letat lite recept på nätet, men tycker att det är mest traditionell julmat (eller inte alls juligt). Saffranskyckling och kalkonbröst låter ju jättebra. Det ska helst vara väldigt lätt att laga också, efter en heldag med släkt och massor av barn så kommer vi nog inte vara så jättepigga. Några förslag på tillbehör eller tillagningssätt?

• MajaVira

Många ingredienser men enkelt ändå;

1 stor hel kyckling (jag brukar dock ta kycklingfiléer istället)

SÅS;
    3-4 stjälkar blekselleri
    3-4 pressade vitlöksklyftor
    25 gram smör/margarin
    1 kuvert saffran 0,5 gram
    1 tsk gurkmeja
    1 tsk garam masala
    2 grönsaks- eller hönsbuljongtärningar
    1 tsk örtsalt
    2 krm kajennpeppar
    2 burkar krossade tomater (á 400 gram)
    2,5 dl vatten (OBS kan uteslutas, späd såsen vid behov istället)
    1 burk kikärtor (brukar jag dock strunta i, är inte så förtjust i dessa)

färsk timjan eller hackad persilja för dekoration

Klipp bort allt löst fett på kycklingen och dela den i halvor. Skär eller klipp varje halva i 4-5 bitar och ta bort så mycket skinn och ben som möjligt.

Smält ner hackad lök och strimlad selleri i smör i en stor vid gryta. Tillsätt kryddor, vitlök, buljongtärningar, tomater och koka upp (egentligen ska vattnet i också, men jag tycker att det blir för blaskigt, så spara det till senare och späd såsen vid behov istället - beror till stor del på hur konsistensen de krossade tomaterna är).

Bädda ner kycklingbitarna i grytan, så att de blir täckta av sås.

Koka upp och låt allt småputtra under lock, 30-35 minuter. Blanda i avrunna kikärtor mot slutet (brukar jag som sagt utesluta). Smaka av och strö över grönt. Servera tex med ris.

• Selma1966

Eller välj någon utländsk tradition (typ ostron som i Frankrike). Kolla upp favoritlandets tradition och välj något gott därifrån.

• Selma1966

Jag har gjort mustig fisksoppa med saffran ett par gånger till nyår (har för mig det var cognac i också). Serverade i höga latteglas som tål värme, gratinerade med mördeg fastklämt över toppen (med ett pyshål i). Vackert och mumsigt! Har använt låga glas till förrätt och höga till huvudrätt. Kolla att glasen tål ugnen eller använd samma sorts byttor som till gratinerad löksoppa.

• JAG å DU

Sjalv tycker jag inte sa mycket om julmat, sa jag tankte gora Kall skaldjurspaj som star i rutiga kokboken.

• MammaBella

Man brukar vara ganska mätt efter julbord så kanske hoppa över middagen och är en mumsig ostbricka istället.

Svar på tråden Tips på julmat - inte vanligt julbord