Inlägg från: White Shade |Visa alla inlägg
  • White Shade

Gävleborg?

Har senaste året försökt hitta en hyreslägenhet i Gävleborg men det verkar helt omöjligt. Är mest sugen på Gävle eller Hudiksvall men allt är av intresse.
    Kollar blocket varje dag och har så gjort senaste halvåret. Antingen kostar lägenheten flera hundra tusen eller så är det en hyres med en enorm hyra. Ska det vara så svårt att hitta en 1-2?
    Jag har inga betalningsanmärkningar eller liknande och har fast ekonomi.
    Jag vill inte köpa en lägenhet för flera hundratusen och dra på mig lån, men heller inte bo i något sunkigt område. Har försökt googla efter privata hyresvärdar och hittat några få.
    Ingen som vet av någon bra hyresvärd eller någon som hyr ut i 2:a hand?
    Allt är verkligen av intresse!

• Svar på tråden Gävleborg?
  • White Shade

ÅH! Den sidan har jag missat, TACK!
    Nu ska jag göra det!
    Vet du om det är svårt att få lgh hos dom/om man får stå länge i kö?
    Är det en bra förening? Bra områden? Jag är inte från Hudik som du hör :)
    Jag skulle verkligen behöva en till våren senast.

Men även Gävle är intressant, men där verkar det ännu mer omöjligt! :(

• White Shade

Tack ska du ha! Jag får gå in på deras hemsida och klicka runt.
    Såna här tips är superbra då man har nollkoll själv.

Javisst! Jag vill flytta ner till Gävleborg, Gävle egentligen helst men det verkar nästan omöjligt att hitta något vettigt där utan att det är värsta slumområdet. :( Jag har kärat ner mig i Gävle men har även varit en del i Hudiksvall och det är en helmysig stad av det intryck jag fått. Även Söderhamn har jag varit mycket i och den staden känns iofs också helt ok.

• White Shade

Vad rolig att höra, det låter mycket lovande i mina öron!
    Vart bor ni nu då om Jag får vara nyfiken :)
    Ja där håller jag helt med dig, hudik verkar absolut trevligare och mysigare än s-hamn!

• White Shade

Kan tänka mig att det är en viss skillnad.

Men jag kom på att undra... vilka ställen vill man bo på i hudik och vilka ska man passa sig för? Jag vill inte bo i något stökigt område och sånt är ju omöjligt att läsa sig till då det inte precis står på sidorna som hyr ut lägenheter.

• White Shade
    Studentpappa skrev 2011-12-03 07:29:08 följande:
    Om du kollar på Hudiksvalls kommuns hemsida ska det finnas en lista med privata hyresvärdar som du kan ringa.

Jag kollade runt lite där nu men kunde inte hitta den. Vet att den fanns tidigare men den kanske är borta. Registrerar du dig på lägenhet.se så kunde du se 26 privata hyresvärdar i Hudik. Säkert många fler i Gävle.
    Tack, har inte lyckats hitta något där jag heller.
    Vill ju helst till Gävle men eftersom det är en studentstad verkar det omöjligt att få en 1-2 där :(
  • White Shade
    NinaP skrev 2011-12-04 13:53:19 följande:
    Gavlegardarna.se? Finns ett gäng Ettor o Tvåor lediga. I helt ok lägen.  
    Vilka områden är ok i Gävle och vilka ska man akta sig för?
    Är en lugn och skötsam person så vill gärna bo i ett sånt område.
  • White Shade
    EllanEriksson skrev 2011-12-04 13:54:27 följande:
    Hofors och Sandviken har rätt bra priser.
    Men det är ju visserligen en bit ifrån Gävle men man får nästan ta det idag. Det är dåligt med plats i Gävle. :/
    Letar själv efter en tvåa eller trea i Sandviken men bara hyran på dem med vettig storlek käkar hela min lön. Jävligt lågavlönat jobb helt enkelt.
    Jag har faktiskt kikat lite där också, i brist på annat. Har också reflekterat i att det är precis som det du säger med hyrorna. Blir mycket pengar. Jag har bil så sitter inte i sjön men då tillkommer massa soppa kostnader för att ta sig till och från Gävle.
  • White Shade

Nej jag har inte testat annonsera ännu. Har varit in på blocket och kikat och det finns ju massor som annonserar och söker lägenheter i Gävle. Kommer flera nya varje dag. Och nu är det inte ens någon "hög säsong".
    Så chansen känns minimal att det ska ge något.

Ang Hudik verkar ni inte riktigt överens, men tack för era svar i alla fall :)

• White Shade
    EllanEriksson skrev 2011-12-05 12:07:39 följande:
    White: Tänk då min familj som bor ute i Järbo... Vi kan inte riktigt klara oss utan bil x)
    Fast till Gävle är det bra bussförbindelser med så egentligen så kan du köpa ett 30-dagarskort hos x-trafik om det är så :)
    Tror det kostar typ 5-600 för en vuxen med Sandviken-Gävle zonerna ^^
    Men då kan man bara åka 41:an tror jag x)

....okej du kanske fattar nada men isf så får du säga om det är nått som inte går ihop :3
    Haha oops! Menade inte så. Menade bara att jag tycker det är väldigt smidigt med bil. Slippa bry sig om tidtabeller och dylikt. Men bor man då längre bort blir det ju pengar man får räkna till. Visserligen smidigt på vissa sätt med buss med, men då man ändå måste ha en bil och betala för den är det ju lika bra att använda den :)
    Okey, nu lät det som jag lika gärna kunnat bo lååångt ute i skogen, men menade inte så heller. Det blev lite för invecklat så jag gör nog bäst i att inte försöka förklara hur jag menar :)
  • White Shade
    Argo skrev 2011-12-05 13:45:31 följande:

Vafan, det är Gävle du talar om. En medelstor, medelsvensk stad på knappa 100.000 innevånare. 

Visserligen sitter det i ryggmärgen att undvika områden som Nord-ost, Öster, Andersberg, Bomhus och Sätra men det är ju ändå bara smågangsters och småproblem som förekommer. Det är inte som i Stockholmsområdet där du har förorts-getton med 15000-20000 innevånare där så gott som SAMTLIGA dessa lever i social misär. 

Det är skillnad i skala på problemen … lixom.

Såklart går det inte jämföra med en större stad som ex Sthlm. Men det klart man vill veta så mycket som möjligt om en stad som man ska flytta till. Och bara för att det inte är en storstad behöver det inte betyda att det inte finns platser man bör undvika om man kan. Jag bor i en stad som är lite mindre än Gävle, och här finns det områden där man absolut inte bör/vill befinna sig på på helgkvällarna för det händer alltid något där.
    Det kostar ju inget att fråga eller hur? Då kan man ju lika gärna ta till vara på folks tips och synpunkter oavsett om det går jämföra med storstan eller inte.
  • White Shade
    Argo skrev 2011-12-06 04:23:36 följande:
    Ja, har du barn kan man fundera genom vilken skola du vill att de ska gå på men om du ska bo där som ensam vuxen så riskerar du ju att sålla bort möjliga bostadsområden helt i onödan för att du får höra att "det alltid händer något där".

Oaktat att det är några kilometer ned på stan så duger Andersberg och Sätra gott. Det må vara bland Gävles sämre områden men det är ju inte några katastrofområden för det.

Jag tycker att folk verkar tala om småstädernas sämre områden som om de vore samma typ av fenomen som storstädernas renodlade getton (som man ju sett på TV) och det stämmer inte.

De platser du bör undvika är i första hand krogen vid stängningsdags. Då har du eliminerat 90% av alla riskfaktorer.
    Hahaha! Okej tack för det! Gillar sista raden. :)
    Men nej inga barn, och ja såklart är det inte i närheten till storstads "problem". Utan ville bara veta om något område rekommenderas mer än något annat, så är det ju oftast. :)
    Men som någon skriver högre upp i tråden så beror det ju också väldigt mycket på vem man frågar. Och det är ju sant. Tack för dina humoristiska svar i alla fall :)
  • White Shade
    Studentpappa skrev 2012-01-03 22:32:52 följande:
    Hur har det gått med boende? Här har du en lya mitt i hudik, nära tågrälsen men centralt :D

www.blocket.se/gavleborg/Hudiksvalls_centrum_... 
    Det står tyvärr rätt stilla just nu, jag har haft några "på kroken" men dom åker fort till folk som bor närmare och kan åka över och titta mer omgående. Tyvärr!
    Kollade annonsen, lite dyr för en 1:a men snart har jag inget val. Ska följa upp det. Tacksam för tipset!
    Bor du i hudik? Om jag får vara nyfiken och fråga..
  • White Shade

Det står tyvärr rätt stilla just nu, jag har haft några "på kroken" men dom åker fort till folk som bor närmare och kan åka över och titta mer omgående. Tyvärr!
    Kollade annonsen, lite dyr för en 1:a men snart har jag inget val. Ska följa upp det. Tacksam för tipset!
    Bor du i hudik? Om jag får vara nyfiken och fråga..

Svar på tråden Gävleborg?