• AnnaGBG

Är det farligt att gå med sprucken trumhinna tills imorgon?

Noel ( 1,5 ) har varit sjuk och febrig ett par dagar och jag såg nu att det vätskar ur hans ena öra... Kan man vänta tills imorgon på morgonen eller bör man åka till akuten??

( Står i telkö till sjukvårdsuppl men det lär ta sin tid.... )

• Svar på tråden Är det farligt att gå med sprucken trumhinna tills imorgon?
  • Titti och mini

Du bör ju få antibiotika, m akut är det ju inte om han mår Ok o inte har ont

• Mamma till Wilma

Men...är det sprucken trummhinna då? Låter ju lite skumt. Fortsätt du i kön!

• AnnaGBG

Nej, han har ju inte ont nu. Han har varit gnällig fram tills det började vätska.. Och nej, jag vet ju egentligen inte om det är sprucken trumhinna, jag bara antog det eftersom var kommer annars vätskan ifrån... ?

( Har fortfarande inte kommit fram )

• Max mamma

Det är inte farligt.Men han bör få penecillin,då man tror att det är en elakare bakteri som värker hål på trumhinnan än den som inte gör det.

Barn under 2 år får alltid penecillin mot öroninflammation här där vi bor.
    Vilket barn över 2 år inte brukar få det om det inte värker hål då förstås...

Camilla

• AnnaGBG

Ja, vi ska ju absolut ta honom till doktorn så han får penicillin, men då ringer jag nog och får en akuttid i morgon istället för att åk ain till akuten och sitta där i 6 timmar... Vi var där en hel natt i förra veckan, för då var han magsjuk och uttorkad... Stackars liten som är sjuk jämt.... *snyft*

( Har fortfarande inte fått tag på sjukvårdsupplysningen, förresten )

• Vombell

Värken brukar gå över när det värker hål i trumhinnan eftersom trycket minskar då. Min son hade precis samma sak. vi åkte inte iväg någonstans eftersom smärtan avtog. Dagen efter fick han ont i örat igen och då sa hon på akuten när vi ringde in att om det värkt hål och de får ont så har en annan bakterie fått fäste som måste antibiotikabehandlas. Hade han inte fått ont igen hade han alltså INTE fått någon penicillin.

• AnnaGBG

Vi fick en akuttid morgon efter och det var trumhinnan som värkt hål på, så nu äter han penicillin.
    Men om inte jag hade sett vätskan så hade vi ju aldrig tagit honom till en doktor.

Vombell, det var ju konstigt...för han hade ju inte ont igen...?

Svar på tråden Är det farligt att gå med sprucken trumhinna tills imorgon?