• Mandi74

Pappan avled....

arkeologitjejen skrev 2011-12-03 19:11:53 följande:
    Huset går till bröstarvingarna om inget annat finns testamenterat, men då ska de ändå alltid ha sin arvslott. Vidare kommer barnen få barnpension och den kommer säkerligen täcka de 2000 kronorna i mat etc. Sedan kan man fråga sig vad sambon kommer betala för boendet? Om hon ska bo kvar i pappans hus så bör hon ju egentligen betala någon form av hyra till era barn, men det kan ju kanske kvittas om hon står för omkostnader som tex försäkring, el, vatten, sophämtning osv. Dock bör någon form av hyreskontrakt upprättas för pojken kommer ju kanske inte vilja bo i villan för alltid och vad händer då? Har sambon besittningsrätt så kan dina barn få en hel del problem. Tror det kan vara en mycket bra idé att rådfråga en jurist och att ni sedan sätter er ner och pratar utan att du ställer för mycket krav utan att ni helt enkelt diskuterar och försöker komma överens. När jag var i tonåren för ca 15-20 år sedan (född 77) så låg barnpensionen efter min pappa på nästan 5000 kronor i månaden, men då var jag enda barnet. Pensionen kommer betalas ut till dig tills dess att sonen blir myndig och då betalas det ut pengar fram till dess att han går ut gymnasiet. Jag fick sista utbetalningen i maj. Bara så ni tänker på de detaljerna.
    Besittningsrätt gäller väl bara när man hyr bostad?

Men annars är det sambolagen som gäller, bodde han i huset innan hon flyttade dit är huset barnen om hon inte köpt in sig. Har de skaffat huset tillsammans så är hälften hennes, då får hon ansöka om en bodelning.
    De flesta begravningsbyråer brukar dock hjälpa till att lösa allt som har med arv och arvsfördelning att göra, bäst är att låta dom sköta bouppteckningen och då lär det mesta lösa sig av sig själv.

Här är en länk till hur du söker om barnpension och det mesta som du behöver veta om det. www.pensionsmyndigheten.se/Barnpension.html
    You see 11 condoms, I see 11 minutes of my life I'm not getting back.
Svar på tråden Pappan avled....