• Anonym (mm)

Pappan avled....

Till att börja med kan varken du eller styvmamman planera för sonens boende. Han är en minderårig som hittills har bott på heltid(?) hos sin pappa. När boendeföräldern dör kommer socialen att "lägga sig i" då det är deras skyldighet enligt lag att utreda och besluta om vårdnad och boende. Ni hade uppenbarligen gemensam vårdnad så alltså är du nu ensam vårdnadshavare. Alltså kommer socialen att fråga dig om pojken kommer att bo hos dig. Om inte så kommer de att avgöra vart han ska bo.

Vad gäller det keonomiska ska du nog skyndsamt kontakta en advokat. Pojken har ju rätt till underhåll från dig om han inte ska bo med dig men han har även rätt till barnpension och det är du som vårdnadshavare som ansöker om detta för honom.

Sen tillkommer ju arvsfrågan också. DU vet inte idag om det finns testamente eller annat som reglerar ägandet av huset nu styvmamman bor i med din son. Klart är väl att sonen i alla fall har del i bostaden om inte hela. Och då ska du naturligtvis inte betala någon hyreskostnad eller liknande om det nu blir så att din son ska bo kvar med styvmamman. Snarare är det väl hon som ska betala hyra till dig(sonen) i så fall för att hon får bo där. 

• Anonym (mm)
    h8him skrev 2011-12-03 19:26:14 följande:
    Det där stämmer inte eftersom han går skola på orten och får vara inackorderad utan att soc lägger sig i. De kan inte bestämma vart han ska bo så länge han är skötsam.

Självklart ska grabben försörjas även av ts.

Vet någon om det finns något arv att vänta ens och varför påstår du att hon ska betala hyra till sonen för att hon bor i det hem som hon antagligen äger, ev tillsammans med dödsboet. Vem som ärver huset vet ingen av vad ts skrivit.?
    Du läste nog lite snabbt där va?

Jo, Soc kommer att blanda sig i och utreda eftersom de SKA göra det när en förälder dör som barnet bor med. Sen betyder inte det att pojken inte får bo kvar hos styvmamman och det skrev jag inte heller. 

Sen har jag aldrig påstått att sonen äger/ärver hela huset men det KAN vara så och därför råder jag till advokatkontakt. 
Svar på tråden Pappan avled....