• ventilera mera

Pappan avled....

Ljuvliig skrev 2011-12-03 21:07:31 följande:
    12åringar får bestämma hos vilken av föräldrarna dom vill bo om det är delad vårdnad.

Nej hon kommer inte sätta emot att han ska bo där men en 16 åring får inte skriva sig på vilken adress han vill utan målsmans godkännande!
    Nej, det får de inte. Om båda (eller om man bara har en) vårdnadshavarna säger att de får välja, ja. Men det blir inte automatiskt så bara för att man fyller 12, utan i t ex en vårdnadstvist så ser rätten även till barnets mognad, familjesituationer och så vidare.

Men i det här fallet är det ju egentligen inte viktigt eftersom TS säger att hon inte kommer att tvinga sonen att bo där han inte vill. Att bo på annan ort när man går gymnasiet är inte ovanligt, men som många här säger så behöver han vara skriven hos mamman för att få inackorderingstillägg.
  • ventilera mera
    Ljuvliig skrev 2011-12-03 21:15:36 följande:
    Visa mig senaste lagen runt det. för när jag var 12 fick jag välja själv (med lagen i ryggen) Så JO!
    Krussidullan har nog rätt i det här fallet, och när jag säger att hon har det så är jag ganska säker på det också eftersom vi inte direkt brukar hålla med varandra annars...Oskyldig
  • ventilera mera
    Good Golly Miss Molly skrev 2011-12-04 04:04:39 följande:
    Hon skriver uttryckligen att hon vill att en förmyndare ska övervaka arvet då hon inte vill beblanda sig med detta (detta för att inga missförstånd eller tvivelaktigheter ska uppstå). Dessutom skriver hon att eventuell pension/bidrag är sonens/dotterns och inte hennes. Hon skriver ingenstans att pengarna ska sparas utan att de ska gå till barnen (underförstått deras försörjning). Jag har läst ts alla inlägg tre gånger och ingenstans kan jag finna att pengarna ska sparas.
    Jag har också följt tråden från början och har samma intryck av vad TS menar.

Ni som menar att TS påstår att hon inte vill betala, vill spara sonens pengar, vill ha dem själv, vill att sonen ska bo gratis och andra själviska och egoistiska saker har uppenbara problem med läsförståelsen eftersom ni läser in saker i TS inlägg som ANDRA skrivit. Tvärtom har hon sagt att hon KOMMER att försörja sin son och hon KOMMER att göra det som är bäst för honom så länge hon har förmågan att göra det ekonomiskt. Ingen kan säga HUR mycket pengar sonen kommer att få, och inte heller TS vet det, därav frågan i trådstarten. Ingen vet heller hur mycket pappans sambo kommer att kräva eller kunna kräva, den summa hon nämnt är BARA för mat och hon kommer att kräva hyra också. TS har alltså ingen aning om hur mycket pengar det kommer att handla om och då är det jävligt onödigt att skriva saker i stil med  "Hon kommer att få si och så mycket så hon snackar skit om att hon inte har råd bla bla bla...".
    Och ni som tycker TS är agressiv som blir förbannad på de som skriver allt det här, jag förstår henne mycket väl. Skriver man en sak och får skit för nåt helt annat som man aldrig ens yppat så blir man förbannad, det skulle jag också bli. Skillnaden är dock att jag skulle bli väldigt mycket mer otrevlig än TS ens varit i närheten av.

Till TS: skaffa egen juridisk hjälp, bevaka barnens intressen och finns där för dina barn. Punkt. Det är vad du behöver göra. Det är ju också uppenbarligen det du redan kommit fram till att du ska göra så detta löser sig i sinom tid. Det värsta som kan hända - förutom det som redan hänt - är att sonen behöver flytta hem. Det är kanske inget ni önskar, men det hade kunnat vara värre.
    Du verkar vara en klok människa och en bra mamma, och du kommer att lösa detta på bästa sätt.
Svar på tråden Pappan avled....