• sextiotalist

Pappan avled....

Nu har jag inte läst hela tråden, men det jag har läst har jag också sett att du fått en massa bra råd (och en jäkla massa skit från folk som inte har mer än två hjärnceller och dessa kan inte kommunicera)

Jag råder dig att ha en jurist som för barnens talan, en kollega till mig, hennes exmans barn gick bort och barnen blev rejält blåsta då de äldre syskonen manipulerade bort allting.
    Så en bra, och rejäl jurist som inte kommer ge sig när det gäller barnens rättigheter.

Men jag tycker också att ni skall vara öppna till att pappans sambo skall ha möjlighet ett bo kvar, för det kan vara den bästa lösningen för både sonen och henne. De kanske kan stötta varandra bra, men då skall det också vara reglerat vad som gäller.

Utöver detta, så är det nog att sambon är i chock, man behöver inte gråta för att man förlorat någon nära, jag grät inte någonting när jag förlorade min pappa, även om jag sörjde honom djupt.
    Jag tror det tog flera år innan jag grät första gången efter min pappas död, det var självklart på en anställningsintervju, ja, jag fick jobbet ändå.

• sextiotalist
    Anonym (vad händer nu??) skrev 2011-12-04 09:43:54 följande:
    var läser du att jag tycker han ska bo gratis???  Innan du yttrar dig så läs allt. Jag har bara fått den summan och självklart ska jag betala hans boende. Jag väntar ju bara på att hon ska bestämma sig för hur mycket hon ska ha för att han bor kvar i "sitt" hus.

Jag är inte ute efter att smita undan utan är dum och tror att jag kan få lite råd och tips vad som gäller här..
    Anonym skrev 2011-12-04 01:34:53 följande:
    det har hon. Bevisa motsatsen genom att citera ts....:)
    var har jag skrivit att jag tycker han ska bo gratis?? Sitera gärna där jag nämner det...
    Lyssna inte på idioterna, de kommer vända varenda bokstav, ta bort ord, för att få det som dom tycker du skriver. Det viktigaste är just nu för att se till att dina barns rättigheter tillvaratas och samtidigt hålla en bra relation (för sonens skull) till sambon
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2011-12-04 10:08:06 följande:
    Hur många köper hus i Stockholm utan lån? tror du farsan är skuldfri? hur kan grabben få bo "gratis" o ha el, vatten, uppvärmning, fastighetsskatt, lån, sophämtning, internet, försäkring mm betalt av styvmorsan? det är inte billigt...
    Verkligheten är krass, är det så att sonens inkomster, dotterns inkomster (dvs arv, pensioner och sådant) och sambons inkomster inte håller för att behålla huset, då måste de sälja. Ts skall inte betala för att huset skall finnas kvar.
  • sextiotalist
    Anonym (vad händer nu??) skrev 2011-12-04 10:14:19 följande:
    var fan skriver jag att jag ska spara dem??? Nu blir jag förbannad på alla påhoppa at jag är ute efter barnens pengar. Det är deras och jag bestämmer inte över dem. Varför ska jag spara dem och själv gå om kull ekonomist. Jag hoppades att jag skulle få råd och tips. Jättebra tips har jag fått som jag inte ens visst om. Tex att jag måste söka barnpension (det trode jag man fick utan att söka) fel tänkt av mig.. ja jag kan inte veta allt utan det här är jobbigt för oss alla.

Tack alla ni snälla som har gett mig bra råd och vänliga ord. Det värmer...
    Barnpensionen är till för att ersätta pappans försörjning, så barnpensionen skall, som du skriver, gå till barnens försörjning. Det betalas inte ut något underhåll från fk om det finns en pension från den avlidna föräldern
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2011-12-04 10:19:46 följande:
    Precis vad jag sagt... Jag har oxå sagt att ts måste räkna med o betala hälften av driftskostnaderna o ev pappans del av lånet men ts slår ifrån sej o tycker det är "pappans" hus o att grabben har rätt o bo där ändå. Det funkar inte så... Grabben kanske måste flytta hem eller bli inackorderad hos någon annan för styvmorsan ska inte behöva försörja grabben från sina pengar.
    Självklart skall inte sambon betala en massa för hennes exsambos barn. Men barnen skall inte betala för att hon skall behålla huset.
    Om jag skall vara riktigt krass, så om huset är belånat och mycket av husets kostnader ligger i lån, och inte sambon fixar dessa lån på egen lön, så tror jag inte att banken tillåter denna ägandeform. Det är så tufft idag. Jag tror inte banken ser barnpensionen och ev inackoderingstillägg som säker inkomst.
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2011-12-04 10:30:16 följande:
    Hur menar du att ungarna betalar för att hon ska behålla huset om ts/grabben betalar hälften av driftskostnaderna samt pappans ev lån/amortering? Huset köpte dom för 3 månader sen så det är troligt att det inte har något värde utan att det blir en förlust att sälja, vilket minskar barnens ev. arv efter farsan.
    Jo att nu skall banken bevilja att lånen får vara kvar hos exets sambo. Om de inte har en försäkring som gör att halva lånet skrivs av (det finns sådana försäkringar).

Ja, tyvärr kan det bli en förlust på barnets arv, så är det tyvärr. Det är inte alls ovanligt att just förlustaffärer är efter dödsfall och skilsmässor.
  • sextiotalist
    Eva 081 skrev 2011-12-06 15:40:18 följande:
    Usch, när jag läser sånt här blir jag mer motiverad att gifta mig
    Och jag ännu mindre, för här är det jag som äger något och skulle det hända min sambo något, så ändrar det inte förhållandet. Det jag äger skall i vilket fall som helst inte tillfalla min sambo, utan vårt gemensamma barn direkt.
  • sextiotalist
    120126 A skrev 2011-12-16 08:26:02 följande:
    och om sambon inte har råd att bo kvar där ni bor i dagsläget?
    Vi hyr, så det kan vi inte styra över. Fastigheten jag äger är del av ett sommarhus som jag delar med mina syskon, 30 mil från där vi bor idag, övriga saker är arvegods
  • sextiotalist
    Anonym (vad händer nu??) skrev 2011-12-16 09:58:07 följande:
    nä jag har inte pratat med bergravningsentreprenören. Jag har inget med detta att göra enligt pappans sambo och det är tillräckligt jobbigt för grabben att vara förmedlare av vad hon vill mig så jag trampar inte på några tår nu. Jag lär få reda på det sen. Just nu måste barnen må bra och det är det som prioriteras nu. Dottern mår inte så bra utan jag håller på luska vart det finns ett stall som hon kan hjälpa till utan att det ska kosta en förmögenhet. Hon vill inte prata med någon människa utan med hästar vill hon vara med för att bearbeta detta. Hennes högsta önskan är att få en egen häst. (som de flesta tonårstjejer har).

Jag kommer att stödja grabben om han vill bo kvar men att pappans sambo ska ha hyra för honom är jag inte så glad över. Hon måste ju redovisa för mig vad som kostar för honom isåfall. ( med risk för påhopp från andra säger jag detta). Jag är beredd på att betala för honom men då vill jag ju att hon pratar direkt med mig och inte via grabben (som det har skett nu). Men att betala 2000 i mat när han äter lunchen i skolan är mycket tycker jag.. Han äter inte frukost heller så då är det bara ev kvällsmat han äter (om han är hemma och inte hos någon kompis). Men vi ska väl lösa detta när hon börjar prata med mig direkt och inte via sonen. ( ja jag vet att en tonårsgrabb äter mycket) och vad hon har sagt til grabben är att hon vill ha underhållstäd på 2500 för honom. Men allt detta har grabben fått berätta. (vi betalade 2500 för två barn då vi hade båda barnen boendes hos oss.)
    När det gäller detta så är det ingen diskussion, du skall företräda din son i dessa samtal. Det är bara för henne att gilla läget. Du tillsammans med en jurist skall föra barnens talan i denna process, ditt ex sambo kan inte ställa några krav eller villkor när det gäller detta.
Svar på tråden Pappan avled....