• mpermper

Pappan avled....

Hej Ts! 
    Vilken chock! Du verkar vara en stabil och målinriktad person dock - du kommer att greja det här för din sons bästa. Bra att du kontaktar jurist imorgon och att du ska begära förmyndare för dina barns arv. Hon låter inte som någon sympatisk människa den där sambon så det gäller att hävda dina barns rätt.

När det gäller barnpension - har du kollat denna sida?

www.pensionsmyndigheten.se/Barnpension.html

Stå på dig - det kommer att vara en jobbig tid, men det kommer att gå bra  - du har rätten på din sida. 

• mpermper
    Anonym skrev 2011-12-04 10:32:56 följande:
    Seriöst, hur kan du fundera på o låta grabben bo med en människa som vägrar kommunicera med dig o som vill adoptera din son??? Låt han bo hos sin kompis istället o betala dom en skälig hyra plus mat! Jag försöker hjälpa men du ser bara negativt på vad jag skriver. Antar det är chocken som gör dej känslig o det förstår jag. Jag är ingen "mjuk" männska utan säger vad som gäller rakt ut o då kanske jag uppfattas som elak.
    Jag tänkte lite på det också faktiskt. Den där kompisen du nämnde, där han var välkommen att sova över jämt - skulle han inte kunna få bo hos dem istället? Jag skulle kontakta hans föräldrar om jag vore du. Med inackorderingstillägg och barnpension + studiebidrag borde det kunna gå att lösa. Förutsatt att de kan tänka sig att ta emot honom förstås.
  • mpermper

jag vet ju inte vilken kommun du bor i TS, men här hittar du vilken överförmyndare du ska kontakta. Ring dem imorgon. de har svar på dina frågor - du måste vara på hugget här, men det har du redan insett. 

fso.connection.se/index.asp

Kämpa på. All styrka till dig. 

• mpermper
    Anonym (Jobbigt.) skrev 2011-12-04 11:12:06 följande:
    Hej TS har inte läst hela tråden bara din inledning. 

Hade lite samma situation när jag var barn, mina föräldrar var separerade och jag bodde hos pappa när han gick bort.

Då fick jag flytta till min mamma som inte hade så mkt inkomst. 

På den tiden (nittiotalet) fick jag som barn något som kallades barnpension har jag för mig, det låg då på två-tretusen i månaden - detta var något som utföll automatiskt  - i dagens penningvärde blir det väl ungefär fyra femtusen i månaden som barnet fick tills det var 18 om en förälder dog. Det underlättar ju ekonomiskt för föräldern som är kvar!

Hittade om det på wikipedia

sv.wikipedia.org/wiki/Barnpension

Hoppas det löser sig! 

Barnpension utfaller inte automatiskt  - man måste ansöka hos pensionsmyndigheten - TS har fått länk till info kring detta.
  • mpermper
    Anonym skrev 2011-12-04 11:19:32 följande:
    Plus att som lägst är den drygt 1400 kr/månad och att vad man får beror på vilken förväntad inkomst pappan skulle ha haft.
    Precis! Det har med pappans pensionsgrundande inkomst att göra.
Svar på tråden Pappan avled....