• Anonym (syster Yster)

Pappan avled....

Anonym (vad händer nu??) skrev 2011-12-03 20:09:37 följande:

Jag vet inte ens om socialen kommer att bli inblandad. Men att adoptera bort min son som sonens faster och pappans sambo föreslog kommer aldrig att ske.. Jag kommer att försörja min son oavsett vad han bor.

När våran mamma dog var vår syster omyndig. Visserligen bodde hon hos en fosterfamilj eftersom mamma hade psykiska problem och hade inte krafter att ta hand om syrran. Soc var redan inblandade men de sa att de alltid blev "kontakpersoner" för alla omyndiga som mister en eller två föräldrar. Syrran fick även en ekonomisk förmyndare fram till hon var 18 år. 

Mamma hade genom jobbet fått en livsförsäkring. Hon hade inte kvar anställningen där när hon dog men syrran fick ca 112000kr och jag och ett syskon som var myndiga fick ca 70000 kr. Det var för att mamma var i arbetsförd ålder och förväntades kunna jobba i 10-15 år till. 

Så om din fd var under 65 år så kanske det kommer komma in en del pengar till båda dina barn. Se till att de blir ordentligt beskyddade och inte avlurade några pengar.

Om det  bara är 3 månader sen de flyttade till det nya boendet så kan det hända att man kommer gå efter förhållandena som var tidigare. Om det var andra ägande regler och liknande.  Det finns (har funnits) vissa regler om man inte har varit gifta/sambo mer än ett år så kan man utgå från att man har varit singel/inte gifta. 

• Anonym (syster Yster)
    Anonym (syster Yster) skrev 2011-12-03 20:50:56 följande:
    När våran mamma dog var vår syster omyndig. Visserligen bodde hon hos en fosterfamilj eftersom mamma hade psykiska problem och hade inte krafter att ta hand om syrran. Soc var redan inblandade men de sa att de alltid blev "kontakpersoner" för alla omyndiga som mister en eller två föräldrar. Syrran fick även en ekonomisk förmyndare fram till hon var 18 år. 

Mamma hade genom jobbet fått en livsförsäkring. Hon hade inte kvar anställningen där när hon dog men syrran fick ca 112000kr och jag och ett syskon som var myndiga fick ca 70000 kr. Det var för att mamma var i arbetsförd ålder och förväntades kunna jobba i 10-15 år till. 

Så om din fd var under 65 år så kanske det kommer komma in en del pengar till båda dina barn. Se till att de blir ordentligt beskyddade och inte avlurade några pengar.

Om det  bara är 3 månader sen de flyttade till det nya boendet så kan det hända att man kommer gå efter förhållandena som var tidigare. Om det var andra ägande regler och liknande.  Det finns (har funnits) vissa regler om man inte har varit gifta/sambo mer än ett år så kan man utgå från att man har varit singel/inte gifta. 

Ska tillägga att för övrigt så lämnade mamma inte några som helst pengar efter sig, bodde i hyreslägenhet och sjukpensionär. Den ekonomiska förmyndaren som soc tillsatte var bara för att inte någon övrig familjemedlem eller utomståenende skulle kunna försko sig på syrrans utsatta situation.
  • Anonym (syster Yster)
    Anonym (vad händer nu??) skrev 2011-12-03 20:58:51 följande:
     De bodde i ett annat hus(radhus) tidigare och nu flyttade de ut på landet. Vem som står på huset vet jag inte.. Jag hörde bara att de pratatde att han stod som ägare på bilen.
    Ja han var under 65 år.
    Visste ni runt honom att han var sjuk elelr vad det här dödsfallet helt oväntat/olycka/hastig sjukdom?
    Jag tänker på om hans sambo skulle kunna ha varit så jäklig att hon sett vad som komma skall och sett till att ändra boendeförhållanderna och liknande för att få det bättre ekonomiskt när/om han dog.

Låter som den värsta konspirationsteorin men ibland så...

Förstår att din omtanke ligger hos dina barn och man måste se om sitt hus för att klara sig. Ta kontakt med en jurist, det är nog bäst för dina barn.

Hoppas det ordnar sig för er. 
  • Anonym (syster Yster)

Hur är din relation med barnens farmor och farfar ev farbröder och fastrar? Har du några "allierade" där?
    Hur är sambons relation med hans släkt?

• Anonym (syster Yster)

TS Jag vill förtydliga, även om inte du men kanske andra kan ha missuppfattat att det jag skrev om soc, att de borde kontaktas för din sina räkning så menar jag inte den delen av soc som har med ekonomiskt bistånd att göra. Soc har många olika avdelningar, och uppdrag. De som har hand om föräldralösa ungdomar har inte beslutsansvar om det ekonomiska. Tex som att söka socbidrag. Vilket jag inte har rekommenderat.

• Anonym (syster Yster)

TS om det inte är längesen som husköpet ägde rum så kanske det går och hitta något om det i lokaltidningarna runt omkring där pappan bodde. Det brukar stå säljare och köpare. Kanske det går att ta reda på hur ägandeförhållanderna på huset är. Kolla på nätet över aktuella tidningar.

• Anonym (syster Yster)
    Anonym skrev 2011-12-04 14:57:31 följande:
    Snacka om att komplicera saker i onödan. Lantmäteriet besvarar frågor om vem som äger fastigheter..
    imorgon ja, lokaltidningar går att titt på nu direkt
    eftersom ts har massor att reda ut  och ringa i morgon så skulle man kunna kolla upp saker redan nu, söndag kväll
Svar på tråden Pappan avled....