Pappan avled....
Först vill jag beklaga din och dina barns förlust. Det trauma barnen går igenom nu är inte mänskligt och jag förstår om sonen som faktiskt är myndig om 2 år vill bo kvar där han har mest trygghet.
Nu har jag bara läst ts och kanske har någon annan svarat å frågan. men dina barn kommer få barnpension till de fyller 18 år 8 19 år om de fortfarande läser på gymnasium.
Den summan baseras på vad den avlidna föräldern tjänat. Mina barns pappa dog ung när våra barn var små. Jag har fått 3000kr ungefär i pension er månad av försäkringskassan .
De här pengarna är tänkta till ett slags mat o hyra och inget som går ner i barnens bankböcker.
Den har ju sonen 1000kr i månaden i studiebidrag gissar jag. Plus att du kanske redan i dag betalar underhållsstöd?
Men rimligt är väl att de 3000kr faktiskt går till styvmamman och att han får studiebidraget själv kanske att handla en del för.
Huset den nya sambon o maken hade har barnen rätt till halva. Det är ju inte säkert hon ens kan köpa ut dem utan att sälja? Det beror på hur väl de försäkrat sig.
Men dina barn har rätt till sin arv och behöver inte vänta, änkan har i detta fall alltså inte rätt att sitta i orubbat bo som jag hade när min man dog.
Hon kommer också under ett år ha rätt till omställningspension, ca 6000kr fick jag per månad till mitt yngsta barn fyllde 12 år. Finns inga barn hos dem har hon bara rätt till denna summa i 12 månader.
Men ta kontakt med en jurist och även försäkringskassan så att det blir så rätt det kan bli.
Det sista dina barn behöver är att ni blir osams om det och du verkar ju vilja lösa det och är hon en bra styvmamma så är det väl ett utmärkt förslag om sonen nu vill.
Lycka till!