• roxylady

Pappan avled....

Min pappa gick bort när jag var 13 år. Då jag fyllde 16 och gick i gymnasiet så fick jag CSN till mitt konto. Det ska man få då vad jag förstått. Sedan fick jag även barnpension som man får om man bara har en förälder. Och med det kan han betala hyra och annat för själv egentligen. Jag bodde i alla fall i egen lägenhet då och betalde min hyra med den. Så kan de komma överens om en liten summa han ska betala i hyra så kommer han att klara sig fint!

• roxylady

En sak till. Vet dock inte hur det ska vara i fall han äger halva huset. Då borde han ju inte behöva betala hyra. Men hjälpa till med matkostnader då isf.

• roxylady
    h8him skrev 2011-12-04 19:40:21 följande:
    Tror du han har betalat kontant för ett hus i Stockholm och att driftskostnaderna är gratis?
    Absolut inte. Men man är fortfarande ett barn när man är 16 år. Hade själv inte velat bli inslängd i att börja betala så stora saker när man är så ung. Men om hon kan vara lite schysst så kan väl han hjälpa till så gott han kan?? Men vill hon inte ha honom där får de ju lösa det på ett annat sätt helt enkelt.. dvs skaffa egen lägenhet till honom och sälja av hans hälft.
  • roxylady
    h8him skrev 2011-12-04 20:10:55 följande:
    Varfr ska bonusmamman stå för barnets boendekostnader när ts kommer att få barnpension, samt själv är försörjningsskyldig och det alltså finns pengar till grabbens boendekostnad? Det är ts som ska betala och hon säger själv att hon ska göra det. 16 åringar kan inte ens praktiskt betala räkningar eller stå som fakturamottagare osv utan det måste myndiga personer göra. Sälja av hans hälft? Vet vi att barnen, gemensamt, ärver hela pappans förmodade halva hus? Bonusmamman kan vara ensam ägare, pappan kan vara ensam ägare, pappan kan stå för 80% av boendet eller så kanske bonusmamman fått testamenterat till sig halva hans del i huset... Det är inte så enkelt alltid. Sen är det kanske inte så lätt att "skaffa honom en en lägenhet. Försäljningen av huset kan innebära en förlust för dösboet osv. Det enda ts kan göra är att avvakta bouppteckningen och se hur det verkligen ligger till med hus och övrig kvarlåtenskap och om barnen alls kommer att ärva något.
    Jag har inte sagt att bonusmamman ska betala något för honom. När någonsin sa jag det?? När jag var 16 fick JAG barnpensionen och JAG betalde MIN hyra. Jag vill bara förklara att det kan fungera. Men om bonusmamman inte vill att han ska betala hyra hos henne och inte ens vill ha honom där så får man ju lösa det på nått annat sätt. Då i värsta fall låta honom flytta hem till sin mamma om det nu inte går att lösa det med egen lägenhet om det blir för svårt. Ingen aning om han äger halva. Det är ju OM han gör det.

Jag vill bara berätta att det kan lösa sig med pengar just för att man får barnpensin för det har jag själv fått så länge jag studerade och det är bra mkt mer än en tusenlapp i månaden.

Ja hon får ju göra det. Jag hoppas bara att det löser sig på det bästa sättet för alla parter.. för det är inte roligt att förlora en förälder så ungt kan jag tala om.
  • roxylady
    h8him skrev 2011-12-04 20:29:10 följande:
    Vad menade du då med det här: "Absolut inte. Men man är fortfarande ett barn när man är 16 år. Hade själv inte velat bli inslängd i att börja betala så stora saker när man är så ung. Men om hon kan vara lite schysst så kan väl han hjälpa till så gott han kan??"

Det funkar inte i som det är nu att man som 16 åring betalar fakturor, om man inte betalar kontant eller går in på banken och betalar för dyra pengar.. Bonusmamman vill ha honom där och funderar över hyran enligt ts. Varför hittar du på annat än vad ts skriver? Ts skriver att han har en kompis vars föräldrar verkar vilja låta ts son bo där om det behövs. Sonen vill inte byta skola och flytta hem till ts och ts stöttar hans beslut.

Barnpensionen kan vara så låg som drygt 1400 kronor per månad. Den är en ersättning för den döde förälderns uppskattade försörjningsförmåga efter den förväntade inkomsten.

Klart det löser sig och nej, det är hemskt att förlora föräldrar när man fortfarande är barn.
    Du skrev att driftkostnaderna inte är gratis, skrev absolut inte till det.
    Menar inte med att något ska bli otrevligt här. Känns som att det blev så nu.. rätta mig om jag har fel. Och jag ber om ursäkt om jag missuppfattat.

Jag hittar inte på. Jag tänker på andra lösningar om det nu inte blir som de tänkt sig. Jag har inte följt med sedan trådens start. Jag förklarar hur det var för mig, dock inte riktigt vara i samma situation.. men angående ekonomin har jag det.

Ja jag vet. Jag fick mer än så. Jag hade ett eget konto och bankkort.. jag betalde genom att fylla i en plusgiroblankett och skickade iväg det till banken som man gör om man inte har internetbank. Jag bodde privat vilket betyder att jag inte betalde fakturor utan till en privatperson. Så det handlade aldrig om några kontanter. Men alla har det ju olika.

Men det var vår lösning! Ville bara förklara att det går. Men nu var det ju bra att det kan lösa sig ändå.

Nej verkligen inte.. det är riktigt tufft
  • roxylady
    h8him skrev 2011-12-04 20:49:51 följande:
    Klart vi inte ska bli ovänner. Jag skriver nog lite hårt och jag får be om ursäkt för det. Man får inte ha bankgiro eller internetbank med betalningsmöjligheter när man är under 18 år enligt min bank men det kunde man förut, det vet jag helt säkert.

Jag tror att ts är förvirrad och att situationen är kaosartad och inte blir det bättre av bonusmammans försök att få adoptera sonen...

Jag beklagar vad du gått igenom!
    Nej självklart inte. Tur att vi förstod varandra
    Jag själv är ingen bra debbatör så jag tar nog lätt åt mig också..

Hm okej.. jag hade ett ungdomskonto minns jag. Kortet såg detsamma ut som min egen mors. Visste inte att man inte längre kan ha det, det var ju synd. Nu är det över tio år sedan så minnet sviker mig nog också om vilket kort jag hade.

Absolut.. det måste vara en riktigt jobbig sits hon hamnat i. Nej men precis..

Tack.. det var en tuff tid! Önskar hennes son den bästa lösningen!
  • roxylady
    Anonym (vad händer nu??) skrev 2011-12-04 21:16:09 följande:
    Jag kan bara tänkta mig hur jobbigt det var för dig då din pappa gick bort. Ser på mina barn att de lider.

Jo ungdomskonto finns. Sonen fick då han var 14 år både id och konto med kort. Man får skaffa det är de är 13 år. Dottern skule få det då jag skulle ringa pappan den veckan han avled och medela att jag skulle til banken och starta processen.
    Det är swedbank som har den tjänsten.

Jag väntar bara på att jag får bekräftat att det är jag som får hans csn bidrag så går jag till banken och gör så att han får den in på sitt konto. Allt är nytt och jag trode inte att det var så mycket för mig att göra.. Men det blir att sitta i tel några dagar och boka möten om det behövs och framföralllt ta reda på vad jag måste göra och hur. Jag visste inte var jag skulle börja så därför startade jag tråden.

Jag har fått både goda råd och annat. Just nu kommer jag bara svara då jag anser det nödvändigt.. inte illa ment mot de som vill väl men min energi måste läggas ner till det viktiga som jag ska fixa.
    Jag vet att detta jag skirver nu lär tas på fel sätt men den chansen får jag ta.

Just nu tar vi en dag i taget och vi ska fixa detta tillsammasn fast vi har en bit ifrån varandra. Jag pratar med sonen varje dag i tel och han vet att jag ställer upp för honom. Att sätta emot och tvinga hem honom skulle inte lösa detta. Vi alla skulle må dåligt över det. jag kommer att se till att han får pengarna om de får barnpension. Det ska gå till hans uppehåll och förhoppningsvis kan sonen lägga undan lite till körkortet. Ekonomin är inte det första man  tänker på när ens förälder gått bort. Visseligen var barnens pappa och jag separerade men han var ändå min första stora kärlek och det höll i 13 år, fick två underbara barn tillsammans. Så visst sörjer jag honom fast vi inte var tillsammans, men jag lider mest med barnen.

Att de bor på landet så vill sonen in till stan så tar han en promenad på ca 2 km till bussen och åker in. Han har även en moppe som han kör. Jag vet inte om hon ställer upp och kör henne men hittills har hon inte gjort det.
    Hans kompis ställer upp för honom därför är jag trygg att han är kvar. Sonen vet att jag kommer upp om han behöver mig.

Tack än en gång för alla råd och tips. Vi ska fixa detta tilsammans..
    Ja det är det värsta jag varit med om i hela mitt liv.. förstår dina barns sorg. Jag beklagar sorgen.. ingen borde få vara med om detta :( Det är det mest orättvisa som kan hända..

Ja det är ett sådant vitt kort eller hur? Minns att mina syskon hade det när de gick i gymnasiet. Dock hade jag ett helt vanligt kort. Vet inte om det förändrats sedan jag var tonåring. Är som sagt längesedan jag hade det kontot nu. Men det stämmer att det är Swedbank. Himla bra i alla fall att det finns!
    På den tiden handlade man inte lika mkt som idag på nätet med kortet (vad jag minns) så jag provade faktiskt aldrig. Men hade ingen begränsning på uttag osv vilket det är idag på dessa konton. Så det har nog ändrats en hel del kan jag tänka mig!

Jag förstår det.. mkt nytt som händer när något sådant här sker..

Nej ekonomin är verkligen inte det första man tänker på.. man går in i en dvala och bara släpper allt.. man förstår aldrig vad som har hänt.. Jag förstår det inte ens idag trots att det gått hela 13 år sedan han gick bort..

Skönt å veta att han har sådana fina människor hos sig! Det behöver man verkligen mest av allt!

Håller alla tummar och tår på att allt löser sig till det bästa och på det enklaste sättet för er! Ta nu hand om er! Styrkekram! {#emotions_dlg.flower}
  • roxylady
    Anonym skrev 2011-12-04 23:59:53 följande:
    Har förlorat mina föräldrar som barn och jag förstår hur hemskt det är för ts barn och hur hemskt det var för dig. Jag beklagar och hoppas att du mår bra nu.

Ts, kom ihåg att även ta hand om dig så du orkar stötta barnen!
    Ja det är ju verkligen bland det jobbigaste i livet man kan vara med om.. speciellt så ung. Beklagar också och hoppas att du med mår bra nu!
Svar på tråden Pappan avled....