Anonym (vad händer nu??) skrev 2011-12-04 21:16:09 följande:
Jag kan bara tänkta mig hur jobbigt det var för dig då din pappa gick bort. Ser på mina barn att de lider.
Jo ungdomskonto finns. Sonen fick då han var 14 år både id och konto med kort. Man får skaffa det är de är 13 år. Dottern skule få det då jag skulle ringa pappan den veckan han avled och medela att jag skulle til banken och starta processen.
Det är swedbank som har den tjänsten.
Jag väntar bara på att jag får bekräftat att det är jag som får hans csn bidrag så går jag till banken och gör så att han får den in på sitt konto. Allt är nytt och jag trode inte att det var så mycket för mig att göra.. Men det blir att sitta i tel några dagar och boka möten om det behövs och framföralllt ta reda på vad jag måste göra och hur. Jag visste inte var jag skulle börja så därför startade jag tråden.
Jag har fått både goda råd och annat. Just nu kommer jag bara svara då jag anser det nödvändigt.. inte illa ment mot de som vill väl men min energi måste läggas ner till det viktiga som jag ska fixa.
Jag vet att detta jag skirver nu lär tas på fel sätt men den chansen får jag ta.
Just nu tar vi en dag i taget och vi ska fixa detta tillsammasn fast vi har en bit ifrån varandra. Jag pratar med sonen varje dag i tel och han vet att jag ställer upp för honom. Att sätta emot och tvinga hem honom skulle inte lösa detta. Vi alla skulle må dåligt över det. jag kommer att se till att han får pengarna om de får barnpension. Det ska gå till hans uppehåll och förhoppningsvis kan sonen lägga undan lite till körkortet. Ekonomin är inte det första man tänker på när ens förälder gått bort. Visseligen var barnens pappa och jag separerade men han var ändå min första stora kärlek och det höll i 13 år, fick två underbara barn tillsammans. Så visst sörjer jag honom fast vi inte var tillsammans, men jag lider mest med barnen.
Att de bor på landet så vill sonen in till stan så tar han en promenad på ca 2 km till bussen och åker in. Han har även en moppe som han kör. Jag vet inte om hon ställer upp och kör henne men hittills har hon inte gjort det.
Hans kompis ställer upp för honom därför är jag trygg att han är kvar. Sonen vet att jag kommer upp om han behöver mig.
Tack än en gång för alla råd och tips. Vi ska fixa detta tilsammans..
Ja det är det värsta jag varit med om i hela mitt liv.. förstår dina barns sorg. Jag beklagar sorgen.. ingen borde få vara med om detta :( Det är det mest orättvisa som kan hända..
Ja det är ett sådant vitt kort eller hur? Minns att mina syskon hade det när de gick i gymnasiet. Dock hade jag ett helt vanligt kort. Vet inte om det förändrats sedan jag var tonåring. Är som sagt längesedan jag hade det kontot nu. Men det stämmer att det är Swedbank. Himla bra i alla fall att det finns!
På den tiden handlade man inte lika mkt som idag på nätet med kortet (vad jag minns) så jag provade faktiskt aldrig. Men hade ingen begränsning på uttag osv vilket det är idag på dessa konton. Så det har nog ändrats en hel del kan jag tänka mig!
Jag förstår det.. mkt nytt som händer när något sådant här sker..
Nej ekonomin är verkligen inte det första man tänker på.. man går in i en dvala och bara släpper allt.. man förstår aldrig vad som har hänt.. Jag förstår det inte ens idag trots att det gått hela 13 år sedan han gick bort..
Skönt å veta att han har sådana fina människor hos sig! Det behöver man verkligen mest av allt!
Håller alla tummar och tår på att allt löser sig till det bästa och på det enklaste sättet för er! Ta nu hand om er! Styrkekram!