• Emeli

Pappan avled....

arkeologitjejen skrev 2011-12-03 21:11:24 följande:
    TS, med all respekt för jag vill inte kritisera dig i sorgens stund, men du måste faktiskt ta en större roll och inte överlämna allt på din son (även om du stödjer det han beslutar). Då bidrar du till att han tvingas bli vuxen innan han är det och det är inte rätt. Du måste faktiskt ta en aktiv del i allt detta för att hjälpa din son. Det innebär att du sitter med vid planering av begravning, även om han får bestämma så ska du vara där som stöd, sedan skall du gå på möten etc. Det barnen ska få enligt dig är en överförmyndare. Det är någon som tar hand om deras pengar till dess att de blivit myndiga, det betyder inte att överförmyndaren kommer ta något föräldraansvar eller liknande. Det är fortfarande ditt ansvar. Vilket du säkert förstår. Sambon kan inte heller utestänga dig från begravningen, då du är mor till de två efterlevande barnen. Det finns inte på kartan att du skulle uteslutas, ditt jobb där är ju att stötta dina barn som förlorat sin far. Förstår du inte att hon skadar dina barn när hon beter sig så här? Du måste skydda dem och låta dem ha sin mamma hos sig! Att kommunicera genom en 16-årig pojke som nyss förlorat sin pappa är inte rätt! Du ska antingen kommunicera via jurist eller direkt med sambon, inte via sonen. Jag har varit i den sitsen och det sätter spår. Förstår att allt är chockartat, men du måste vara den aktiva i detta, inte din son.
    Så bra skrivet. TS, läs detta och ta till dig det.
  • Emeli
    Hillbilly skrev 2011-12-04 15:32:56 följande:
    Jag tycker det är märkligt att han ska bo där. Sambon verkar ju bara intresserad av pengarna. Ska hon stå för hans uppfostran, hämtningar och lämningar hos kompisar/träningar, kommer hon sitta uppe och vänta på honom på nätterna när han vart ute och festat, hjälper hon honom med läxor, samtal med lärare. Ev bup/samtalskontakter som han kanske kommer att behöva det efter sin pappas bortgång, ska hon vägleda honom in i vuxenlivet med de "problem" som det innebär med värderingar och livssyn. Kommer hon att hjälpa och stötta honom? Jag skulle aldrig låta någon annan göra det. Även om du finns några timmar bort då är han ändå under hennes tak största delen av tiden..jag skulle tagit hem honom. Tror att det är det bästa långsiktigt! Lycka till!
    Så känner jag också. En 16-åring behöver fortfarande stöd, omsorg och omtanke. Detta gäller i synnerhet när han har drabbats av förlust av sin pappa. Hans tidigare barndom har ju heller inte varit helt trygg. Han har flyttat mellan föräldrarna, det har varit dålig kontakt föräldrarna emellan, och han har tidvis haft dålig kontakt med sin nu avlidne pappa.

TS, din son är inte vuxen. Låt honom inte fatta beslut som han inte är mogen att fatta.
  • Emeli
    Anonym skrev 2011-12-04 16:32:10 följande:
    Ja, fast  i stöd, omsorg och omtanke ingår att fråga sonen vad han vill och låta honom vara en stor del i beslutet.
    Han är 16, inte 6. Kanske har han det bästa stödet just nu i sina vänner, i den miljö han känner till, den skola han går i.
    Beroende på hur 16-åringen är så kan han visst vara mogen att fatta det beslutet. Jag hade varit det som sextonåring, till exempel.
    Med mångårig erfarenhet av ungdomar (är lärare) kan jag säga att ytterst få om ens några 16-åringar har den mognaden och klarar att ta det ansvaret. Inte i den situationen som TS son befinner sig i.

Om pojken vill bo kvar uppe i Stockholm, och alla inblandade kommer fram till att det är den bästa lösningen för honom, skulle han kanske kunna få en fosterhemsplacering. Om kompisens familj är beredda att ta det ansvaret och bedöms vara lämpliga skulle de mycket väl kunna få det uppdraget. TS, vänd dig till de sociala myndigheterna för råd och hjälp. Internat är ytterligare en lösning. Bo hos pappans sambo kan också vara en lösning, men då måste hon vara beredd att samarbeta med TS och vilja pojkens bästa.
  • Emeli
    h8him skrev 2011-12-05 00:51:25 följande:
    Grabben behöver inte vara familjehemsplacerad utan en inackordering funkar hur bra som helst.
    Om man har tur kan det göra det, men jag tycker det känns tryggare med en familjehemsplacering. TS son befinner sig i en utsatt situation. I vilket fall som helst tycker jag att TS ska kontakta de sociala myndigheterna.
  • Emeli

Adoption är fullständigt uteslutet. Vem kläckte den idén?

Adoption betyder att uppta som sin egen. Det beslutas i Tingsrätten och ska alltid vara till barnets bästa. familjerätten gör alltid en noggrann utredning om vad som är just barnets bästa, och det är knappast att bli adopterad av en styvmamma som inte älskar en och som på goda grunder kan misstänkas ha ekonomiska intressen bakom önskan att adoptera pojken. TS, du är väl medveten om att om du av någon obegriplig anledning skulle gå med på adoption så bryts kontakten mellan dig och pojken. Det vill du väl inte?

TS, planeras begravningen att vara i kyrkan? Då kan du inte nekas närvara. Det är helt upp till dig om du vill hedra ditt ex genom att gå på hans begravning. Oavsett vilket tycker jag att det är självklart att du går på begravningen för att stötta och trösta dina barn i denna svåra stund. Bry dig inte om sambon. Bry dig bara om dina barn.

Svar på tråden Pappan avled....