arkeologitjejen skrev 2011-12-03 19:11:53 följande:
Huset går till bröstarvingarna om inget annat finns testamenterat, men då ska de ändå alltid ha sin arvslott. Vidare kommer barnen få barnpension och den kommer säkerligen täcka de 2000 kronorna i mat etc. Sedan kan man fråga sig vad sambon kommer betala för boendet? Om hon ska bo kvar i pappans hus så bör hon ju egentligen betala någon form av hyra till era barn, men det kan ju kanske kvittas om hon står för omkostnader som tex försäkring, el, vatten, sophämtning osv. Dock bör någon form av hyreskontrakt upprättas för pojken kommer ju kanske inte vilja bo i villan för alltid och vad händer då? Har sambon besittningsrätt så kan dina barn få en hel del problem. Tror det kan vara en mycket bra idé att rådfråga en jurist och att ni sedan sätter er ner och pratar utan att du ställer för mycket krav utan att ni helt enkelt diskuterar och försöker komma överens. När jag var i tonåren för ca 15-20 år sedan (född 77) så låg barnpensionen efter min pappa på nästan 5000 kronor i månaden, men då var jag enda barnet. Pensionen kommer betalas ut till dig tills dess att sonen blir myndig och då betalas det ut pengar fram till dess att han går ut gymnasiet. Jag fick sista utbetalningen i maj. Bara så ni tänker på de detaljerna.
Ingen av oss vet hur ägandeförhållandena till huset ser ut. Kanske är huset belånat till max? Kanske är det 100% hennes... Innan ts börjar spekulera i om pappans nya ska betala hyra så kan det vara bra att samarbeta och invänta bouppteckningen.
Din pappa tjänade mer än de flesta med andra ord. Vad man får i barnpension beror på pappans antagna inkomst.
"Den barnpensionen som barnet får beräknas på den avlidna förälderns allmänna pension (den antagna inkomstpensionen). Efterlevandestöd till barn är ett grundskydd för barn som får låg eller ingen barnpension. Det garanterar att barnet får barnpension och efterlevandestöd som tillsammans blir lägst 1 427 kronor per månad.
Hur stor barnpensionen blir beslutar Pensionsmyndigheten om efter att en ansökan har kommit in."