• Anonym

Pappan avled....

Arre skrev 2011-12-05 18:57:34 följande:
    Här står det mesta angående arv och dylikt. Allt som barnens pappa ägde ärver barnen. Sambor ärver ALDRIG varandra! Dessutom är det så att om man inte har råd att ha kvar huset så får man sälja det eller tvinga den andra att köpa ut en. Och i detta fallet har ju barnen inte möjlighet att behålla sin del i huset eftersom dom saknar inkomst. Så prata med din son om en ev. försäljning av huset alternativt att hon köper ut sonen och dottern. Hon har i princip inga som helst rättigheter här. Barnen får även ut pappans pension. Både tjänstepensionen och den egenintjänade. Så hon lär ju i detta fallet inte heller ha råd att bo kvar

www.da.se/home/da/home.nsf/98770b2ae7748f3541...

Lite fel har du. De kan ju ha samboavtal och testamente. Arvslotten kan inte tasbort, men allt annat.
  • Anonym

Barn som studerar och bor skrivna hos sin förälder ska inte betala ett rött öre i hyra, det är föräldrar som är och har försörjningsplikt, hur det är och vad som gäller vid när ena förälder dör har jag inte en aning om så mitt enda råd är kontakta jurist både din egen och ditt exs om det fanns någon sådan.

• Anonym

Familjens jurist är ett välkänt företag. Där kan du säkert hitta någon du kan anlita.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-12-16 21:18:05 följande:
    Familjens jurist är ett välkänt företag. Där kan du säkert hitta någon du kan anlita.
    Hjälp... dom använde exet i vårdnadstvisten och mer inkompetent ombud har jag aldrig stött på! Min advokat praktiskt taget klev över juristen och lämnade knappt aska kvar... Ts, ska du anlita ett ombud så se till att det är en advokat med gott rykte.
  • Anonym

1190 i inackorderingsbidrag var väldigt lite, är skolan privat eller är den kommunal?

Mitt barn flyttade 7 mil och fick inackordering på 1480 kr de som flyttade längre fick betydligt mer. Som mest runt 3000 kr.
    Och de som studerade på privat skola så som jb osv fick genom csn och de fick högre bidrag.

Så bidragen beror på vilken skola samt hur långt hemifrån de bor. 
    Gärna har syon på skolan kontakter om studentlägenheter och så, prata med honom. 

• Anonym
    Anonym (vad händer nu??) skrev 2012-01-19 20:14:35 följande:
    De räknar att pappans hem är "bardomshemmet" fast han är skriven hos mig i småland. VI får se hur det resonerar nu om de behöver flytta. Jag trode också att det skulle bli mer i bidrag men jag ringde och kolal med dem och då räknade de hans pappas hus som utgång till skolan och den är bara ca 2 mil.
    Det är ju helt fel, pappan är borta, då är du hans hem. 
    Har du redan skrivit honom hem till dig?
    Stå på dig, han ska vara skriven hos dig ända tills han minst slutar skolan. SEn kommer han få pensionen och den kommer att täcka mer än vad ett vanligt underhållsbidrag gör, betydligt mer.

Tycker det låter som ni behöver kontakta en jurist för egen del...kolla om inte hemförsäkringen täcker upp det. Är du med i facket kommunal? Jag hade hjälp av dom då min man hade en tvist med sitt ex. De gick in och tog halva kostnaden. Kolla upp det. 
  • Anonym
    Anonym (vad händer nu??) skrev 2012-01-19 22:15:03 följande:
    den 1/1-12 blev han skriven hos mig eftersom jag inte trode att det gick att skriva iefterhand ( skickade in den i slutet av dec.) Har pratat med csn och de har gjort den bedömmningen att hans hem är hos pappan fast han inte finns i livet.
    Har kollat med folksam (har dem via facket) och deras försäkring täcket inte detta. Ska vi ha en jurist så måste antigen jag eller barnen betala fullt för det..

Tack, det var snällt. Men jag tror inte han vill det.. han vill inte vara inneboende hos någon. Han vill ha en egen lägenhet.
    Han har berättar för henne att han vill flytta så hon ska kontakta juristen som har bouppdelningen och fråga om hon kan hjälpa till. (inte för att jag tror det eftersom socialen inte kan hjälpa till med något boende)
    Jag är 100% säker på att så inte är fallet, de kör en rövare. Gå till media med det. Klart att han ska vara skriven hos dig och inte hos en styvmamma. Hur hade det varit om pappan inte hade haft ngn ny fru, skulle ett barn varit skriven i sthlm då med själv? Nej de har helt fel, gör klart för dom det. Du har ingen i din bekantskapskrets som är duktig på att prata? Ngn som kan hjälpa dig och har lite pondus?

Svar på tråden Pappan avled....