• Anonym

Pappan avled....

Anonym skrev 2011-12-04 15:50:39 följande:
    beroende på barnens ålder..........så ge dig!!!    Prata inte om sånt som du har ngn aning om
    lÄS LÄNKEN FRÅN FONUS OCH GE DEJ SJÄLV!
  • Anonym
    Emeli skrev 2011-12-04 16:04:57 följande:
    Så känner jag också. En 16-åring behöver fortfarande stöd, omsorg och omtanke. Detta gäller i synnerhet när han har drabbats av förlust av sin pappa. Hans tidigare barndom har ju heller inte varit helt trygg. Han har flyttat mellan föräldrarna, det har varit dålig kontakt föräldrarna emellan, och han har tidvis haft dålig kontakt med sin nu avlidne pappa.

TS, din son är inte vuxen. Låt honom inte fatta beslut som han inte är mogen att fatta.
    Ja, fast  i stöd, omsorg och omtanke ingår att fråga sonen vad han vill och låta honom vara en stor del i beslutet.
    Han är 16, inte 6. Kanske har han det bästa stödet just nu i sina vänner, i den miljö han känner till, den skola han går i.
    Beroende på hur 16-åringen är så kan han visst vara mogen att fatta det beslutet. Jag hade varit det som sextonåring, till exempel.
  • Anonym
    Anonym (annan änka) skrev 2011-12-04 18:00:03 följande:
    Först vill jag beklaga din och dina barns förlust. Det trauma barnen går igenom nu är inte mänskligt och jag förstår om sonen som faktiskt är myndig om 2 år vill bo kvar där han har mest trygghet.
    Nu har jag  bara läst ts och kanske har någon annan svarat å frågan. men dina barn kommer få barnpension till de fyller 18 år 8 19 år om de fortfarande läser på gymnasium.
    Den summan baseras på vad den avlidna föräldern tjänat. Mina barns pappa dog ung när våra barn var små. Jag har fått 3000kr ungefär i pension er månad av försäkringskassan .
    De här pengarna är tänkta till ett slags mat o hyra och inget som går ner i barnens bankböcker.
    Den har ju sonen 1000kr i månaden i studiebidrag gissar jag. Plus att du kanske redan i dag betalar underhållsstöd?
    Men rimligt är väl att de 3000kr faktiskt går till styvmamman och att han får studiebidraget själv kanske att handla en del för.

Huset den nya sambon o maken hade har barnen rätt till halva. Det är ju inte säkert hon ens kan köpa ut  dem utan att sälja? Det beror på hur väl de försäkrat sig.
    Men dina barn har rätt till sin arv och behöver inte vänta, änkan har i detta fall alltså inte rätt att sitta i orubbat bo som jag hade när min man dog.
    Hon kommer också under ett år ha rätt till omställningspension, ca 6000kr fick jag per månad till mitt yngsta barn fyllde 12 år. Finns inga barn hos dem har hon bara rätt till  denna summa i 12 månader.

Men ta kontakt med en jurist och även försäkringskassan så att det blir så rätt det kan bli.
    Det sista dina barn behöver är att ni blir osams om det och du verkar ju vilja lösa det och är hon en bra styvmamma så är det väl ett utmärkt förslag om sonen nu vill.

Lycka till!
    Hur funkar den där omställningspensionen om personen i fråga skaffar ny partner?
    Undrar för att en jag känner  dog och "änkan" flyttade ihop med en ny karl direkt.

TS, barnen kommer att ärva direkt, men ta kontakt med en jurist för att se så allt går rätt till..
    Det kommer ju bli en bouppteckning där det kommer att komma fram vem som ägde vad och vad barnen kommer att få ärva osv.
    Tills den är gjord så föreslår jag att du betalar iaf matpengar och boendepengar för barnet som ska fortsätta bo där.
  • Anonym
    Anonym (annan änka) skrev 2011-12-04 18:22:34 följande:
    jag tror man kan vara sambo, men den upphör den dagen du gifter dig eller skaffar barn med en ny man.
    Men sambo kan du  vara och få behålla pensionen och det tycker jag faktiskt är rätt logiskt.
    misstänkte att det kunde vara så och kan väl vara logiskt i vissa fall men i
    detta jag tänker på känns det bara så jäkla fel. Å allt för att en skillsmässa inte hann
    gå igenom...
    men det förklarar också varför de inte gift sig direkt..Usch!
  • Anonym
    h8him skrev 2011-12-04 18:45:15 följande:
    Det är väl vanligast att man först är sambo en tid och ser att relationen fungerar och att man gifter sig efter något/någr år (om man ens väljer att gifta sig)?
    Jo det är ju det vanliga, men inte för denna människa..utan det har redan varit snack om giftermål, vilket inte förvånade, men sen helt plötsligt blev det inget av med det och förmodligen pga att det då dras in på pengarna..men om lagen är sån så är det ju inte mkt att göra åt..
    Jag missunnar generellt inte den som mist sin partner att få dessa pengar om
    de flyttar ihop med någon annan, men i detta fall (alltså inte ts)så känns det bara så jäkla fel..
    men nu vet jag och ska inte sno ts tråd något mer!
  • Anonym
    Anonym (annan änka) skrev 2011-12-04 19:26:05 följande:
    klart att det kan slå fel i bland åt det här hållet, men pengarna gynnar likväl barnet och som sambo har man inte samma ekonomiska ansvar för varandra juridiskt eller för den andres barn.
    Att få bo i hop ett tag innan man gifter sig och då få förlora pension vore ju fullständigt ologiskt och fel. tar man steget att skaffa barn tillsammans eller gifter sig har man ju tagit förhållandet ett steg till.
    Och att vara avundsjuk på någon som har den situationen att ens barn mist en förälder är verkligen inget att vara avundsjuk på. ( nu säger jag inte att du var det dock)
    nä precis, är ingen avundsjuka!
    mina barn har också mist sin far så jag vet  alltförväl vad det innebär
    Utan det handlar om extrema omständigheter i detta fall..
    Hade det gjort situationen bättre och tryggare för barnen
    hade jag inte reagerat på samma sätt..
  • Anonym

TS, vid bouppteckningen, som du kommer att bli kallad till då du har omyndiga barn,
    så kommer allt att redovisas, men förstår att det kan vara lite brått nu med att få ordning på
    allt undertiden så det går rätt till. Prata med kommunen, såna här saker bör man ju inte behöva bekosta juristhjälp till i första taget.

• Anonym
    roxylady skrev 2011-12-04 23:52:12 följande:
    Ja det är det värsta jag varit med om i hela mitt liv.. förstår dina barns sorg. Jag beklagar sorgen.. ingen borde få vara med om detta :( Det är det mest orättvisa som kan hända..

Ja det är ett sådant vitt kort eller hur? Minns att mina syskon hade det när de gick i gymnasiet. Dock hade jag ett helt vanligt kort. Vet inte om det förändrats sedan jag var tonåring. Är som sagt längesedan jag hade det kontot nu. Men det stämmer att det är Swedbank. Himla bra i alla fall att det finns!
    På den tiden handlade man inte lika mkt som idag på nätet med kortet (vad jag minns) så jag provade faktiskt aldrig. Men hade ingen begränsning på uttag osv vilket det är idag på dessa konton. Så det har nog ändrats en hel del kan jag tänka mig!

Jag förstår det.. mkt nytt som händer när något sådant här sker..

Nej ekonomin är verkligen inte det första man tänker på.. man går in i en dvala och bara släpper allt.. man förstår aldrig vad som har hänt.. Jag förstår det inte ens idag trots att det gått hela 13 år sedan han gick bort..

Skönt å veta att han har sådana fina människor hos sig! Det behöver man verkligen mest av allt!

Håller alla tummar och tår på att allt löser sig till det bästa och på det enklaste sättet för er! Ta nu hand om er! Styrkekram! {#emotions_dlg.flower}
    Har förlorat mina föräldrar som barn och jag förstår hur hemskt det är för ts barn och hur hemskt det var för dig. Jag beklagar och hoppas att du mår bra nu.

Ts, kom ihåg att även ta hand om dig så du orkar stötta barnen!
  • Anonym

Bröstarvingar.. dvs barn till den avlidne ärver fadern/modern som gått bort och de går definitivt före en ny sambo eller hustru till den avlidne. Så säger lagen...

• Anonym

Håller med föregående talare,
    prat om adoption av sonen är endast för att styvmamman har eget ekonomiskt värde av det.
    Adopterar hon sonen så får han inte ut sitt arv, hon kan bo kvar och spendera hans del bäst hon vill.

Hoppas att ts tar kontakt med jurist advokat , folksams hemförsäkring går in och täcker halva kostnaden.

Svar på tråden Pappan avled....