• moii

har någon en uppfattning om Trille Viper (babytrold)?

är snart halvvägs i graviditeten och har börjat fundera lite över vilka prylar som ska infrskaffas vad det lider.

Jag har varit på lekia och kikat lite på vagnar och fastnat lite för Vipern från babytrold men hittar inga tester eller något om den. det enda jag hittar är att den är godkänd enligt skandinavisk standard, men vet någon nåt mer?

• Svar på tråden har någon en uppfattning om Trille Viper (babytrold)?
  • Rosesarered

Hej

Vi har också tittat på denna vagn och har inte heller hittat så mycket information (varken på svenska forumsidor eller danska) då det är en ny modell på marknaden. Har ringt runt till barnvagnsbutiker och dom har inte haft reklamationer på de dom har sålt iaf. 
    En person sålde Trille Flex Duo Kombi (alltså en liknande modell fast med punkteringsfria hjul). Jag mailade och frågade hur den var. Fick som svar att det var en toppenvagn men inget som funkade för dom på landet, därför sålde dom sin. Vi bor också på landet och därför strök vi den ur vår lista. Trille Viper modellen har därimot lufthjul vilket skall ge bättre komfort. 
    Vi varit och "provkört" Trille Viper modellen som du skriver om och den verkar smidig, bra utrymme och hyfsat lätt att fälla ihop. I butiken fanns även Maxi Cosi Mura 4 som vi har kikat på och den vagnen var smidigare att svänga med, vi vet inte om det beror på att Maxi Cosi har varit framme längre och fler har provkört, något vi skall fråga i butiken nästa gång. Därimot är Maxi Cosi tyngre att lyfta in i tex bilen.

I dagsläget väljer vi mellan:

Trille Viper
    Maxi Cosi Mura 4
    Tako Jumper X 

• moii

jag har också provkört vipern och det som tilltalade mig var att den var så superenkel att fälla ihop, att den hade svängbara och låsbara hjul vilket ju ska vara bra i snö osv och priset. Jag kikade också på teutonia spirit - som är trehjulig. Vi bor inte direkt på landet men rör oss en hel del i skog och mark men vill också ha en vagn som går att köra smidigt i stan då vi är där en hel del också. jag tycker att det är svårt (och DYRT).

Vår bebis kommer i maj och vi behöver kanske inte en superbra liggvagn men jag vet inte jag har fått fr mig att det är bra med vändbara vagnar och har därför sållat bort en del andra som jag också gillat av den anledningen vad tror du som kikat på vipern?

• Rosesarered

Vagnarna jag nämnde ovan har alla stora svängbara hjul med låsfunktion. Maxi Cosi var dock meckig att fälla ihop men verkar ta lite mindre plats då framhjulen går att vända ner. Om du tittar på den lilla videon jag har länkat till nedan så fälls även Tako Jumpers framhjul ihop smidigt.

Hur menar du med vändbara vagnar? Att sittdelen går att ha framåt och bakåt? Iså fall är det något vi också har tittat på, att kunna ha barnet mot sig tycker jag är ett "måste" när det är så litet. Och att kunna vända den framåt när den blir större och vill se mer av världen. 

Här kan du se hur smidigt Tako Jumper X fälls ihop:
    pyretosnackan.se/barnvagnar/tako/jumper-x-barnvagnar/jumper-x-3-in-1-svart/

Jag har mailat Pyret och Snäckan för att fråga vidare om hurvida annat märkes babyskydd går att fästa på. Vi är nämligen inte intresserade utav Takos egna då den saknar ordentliga fästen. Vi vill ha med isofix så att barnet sitter säkrare och inte bara knäpps fast med bilbältet i bilen.

Går inte det så blir det nog en Trille Viper eller Maxi Cosi. Nackdelen jag finner med Trille är att den är ny, med andra ord kanske man köper grisen i säcken. Hittar ju inga recensioner alls. Frågan är om den är svårsvängd eller om det bara var exet i butiken vi provade, hur uppfattade du den? Sedan gillar jag inte riktigt att liggdelen är smalare nedtill, hade hellre föredragit en rak liggdel.

• moii

jag tänkte inte på att liggdelen smalnade av måste jag säga, vi har bara kikat en gång och kanske inte tillräckligt noggrant men jag känner ändå att det inte är ett stort bekymmer eftersom bebisen kommer senvåren och då hoppas jag man ska slippa vadderade åkpåsar och annat  tjockt och när det väl blir vinter igen är nog bebisen för stor för liggdelen och får ligga i fälld sittdel med åkpåse. Men jag vet inte ju inte säkert.

Jag kikade på filmen och den såg ju smidig ut den vagnen, jag fick ett visuellt intryck av att den var lite ranglig men som sagt det är ju jättesvårt att säga när man bara sett den på film.

Jag har funderat på tex babytravel och urban djungle med liggdel av den anledningen att jag tänker att man kan använda de vagnarna längre. Men jag vet inte. Där är ju bebisen mot en så länge de ligger ner i sin liggdel men sedan så sitter de upp och då är de vända från en. jag vet att det finns delade meningar om detta och jag kan väl tycka att det vore bra om barnet åkte baklänges lite längre än vad de skulle göra i dessa vagnar men samtidigt så vet jag att många småbarn avskyr att åka baklänges så, jag vet inte hur stor betydelse det har egentligen.

Angående att Vipern är ny, jo jag vet, jag har tänkt på det också men den följer ju scandinavisk standard och jag antar att det måste gå att teckna en vagnsförsäkring som gör att man får pengar tillbaka om den inte skulle hålla måttet. Men jag gillade den och jag gillar att man kan ha en bra och testad barnstol på chassit om man vill, sedan vet jag ju att det finns många som aldrig använder den funktionen fast de köpt adapter och allt. Den där maxi cosi har jag inte kollat upp alls men ska göra det nu.

och förresten, jag upplevde inte att den var svårmanövrerad, vipern. Jag körde in mellan ställningar och krånglade in mig på flera ställen men jag provkörde också crecsent och emmaljunga som var som pansarkryssare i jämförelse.

• Rosesarered

På vilket sätt kan man använda babytravel och urban djungel vagnarna längre? Vi har också spanat på dessa vagnar men jag tycker personligen att en 3 hjuling känns mindre stabil. Vi var inne på Bugaboo Donkey ett tag men maken tyckte den var lite för stor för 1 barn.

Jag skulle nog ångra mig om jag inte köpte en vagn med olika möjligheter, har flera vänner som har saknat möjlighet att knäppa på babyskyddet på vagnen när man bara skall av och handla lite mat.

• moii

Man kanske kan använda de andra vagnarna lika länge som tex babytravel men den känns
    Mer som en sittvagn som barnen kan ha till de slutar med vagn egentligen. Kanske är det inte så men lit tycker jag det. Babytravelern finns som fyrhjuling också och heter då qatro tror jag. Googla babytravel så får du se. :)

• Marlin16

Jag är oxå intresserad av Vipern. Ev även Tako.
    Jag letar efter en 3 eller 4- hjulig vagn med stora hjul och som är vändbar. Vill gäna ha barnet vänt mot mig en bit i på tiden i sittdelen.
    Priset är nog så viktigt. Utrymmet för att packa med sig saker i en 3-hjuling är minimalt! Teutonia har skapliga 4-hjulingar men dom är ngt små i hjulen fram och man måste köpa till lufthjul vilka ger bättre fjädring. Dock är Teutonia dyrare.
    Vipern för 5699 inkl både sitt o liggdel måste ju vara ett fyndpris.
    Om jag kikar på Eurobaby som annonserar på Blocket en del så känns den väldigt osäker. En del verkar tycka att den är klumpig o tung. Plus att den verkar var ett osäkert kort!?
    Jag ska försöka titta närmre på Vipern. Har bara sett den på avstånd förevisad för annan kund. Men den verkar ju vara en riktig fullträff. Förstår barainte varför det inte finns info om den. Någon måste ju ha en åsikt och verkligen ha använt den?!
    Hoppas vi här kan hjälpas åt att samla tankar och erfarenheter om viper!!

• moii

Vipern är ny har jag fått reda på säkert därför det inte finns så mycket info. :) nu har jag börjat fundera lite mer på easy Walker qtro. Den går inte att vända sittdelen framåt men den går att använda till 4åringar och det känns rätt bra att bara behöva en vagn ( eventuellt) under hela tiden barnet har vagn. Jag har bestämt mig för att inte lyssna så mycket på det där med att de måste sitta riktade mot föräldern, min syster påminde mig om hur alla syskonbarnen nästan fallit ur vagnarna i sin iver att se vad som händer i vagnens färdriktning.

I förra inlägget skrev jag baby traveller, jag menade easy Walker då med. :)

Svar på tråden har någon en uppfattning om Trille Viper (babytrold)?