Inlägg från: knisse |Visa alla inlägg
  • knisse

Bli våldtagen eller inte för att rädda minderårig...

jag kan inte säga att jag med säkerhet skulle ta hennes plats. det kan jag inte svara pa hur jag skulle reagera. att säga att det skulle vara självklart är lätt pa pappret men i själva situationen vet jag inte hur jag reagerat.

Ibland snavar människorna över en sanning, men de flesta reser sig och skyndar vidare som om ingenting hade hänt.
  • knisse
    mariatjejen77 skrev 2011-12-03 23:22:58 följande:
    Så du skulle kunna leva med att se på/höra en tolvårig tjej bli våldtagen tre gånger om? Intressant... du resonerar precis som min väninna.
    Tänk att det har gått så långt i samhället att ens egen egoism går före ett barns som har hela framtiden för sig.
    fast om man har egna barn är deras trauma i att förlora sin mamma inte heller att förakta.
    Ibland snavar människorna över en sanning, men de flesta reser sig och skyndar vidare som om ingenting hade hänt.
  • knisse
    mariatjejen77 skrev 2011-12-04 01:40:57 följande:
    Hmm... nu fick jag lust att utveckla frågeställningen lite efter dessa svar.
    Många drar sig för det hela för att åka på en sjukdom men hur hade det varit att bli gravid på det här sättet? Jag vet att många är abortmotståndare i vårt samhälle.
    Blev lite att fundera på hur det skulle vara att vara mamma till ett barn som kommit till på detta sätt, genom att man förhindrat en våldtäkt av ett annat barn.
    Ja egentligen kan man spinna vidare hur mycket som helst på det här i alla möjliga tänkbara scenarion... ett annat vore ju om flickan blev våldtagen och man fick veta i efterhand att det hade resulterat i att hon blivit gravid. Hade det i så fall förändrat det hela att man absolut hade ställt upp i stället för henne, å andra sidan kan man ju inte veta det när det sker... jaja många frågor och funderingar om det här som sagt.

Men tack för alla svar och för att ni tog frågan lika seriöst som jag och min kille gör.

Och hoppas att diskussionen fortsätter och inte stannar här, för det här var verkligen ett intressant och brännande ämne... typiskt "pest eller kolera"
    en graviditet är inget som jag ser som nagot fruktansvärt da det gar att lösa pa flera sätt. man kan föda barnet och adoptera bort det abortera eller behalla.
  • knisse
    logg81 skrev 2011-12-04 12:34:26 följande:
    Ja jag skulle ta barnets plats. Jag hoppas att jag gör det om det skulle hända på riktigt! Gör jag inte det är jag en riktigt liten människa!
    varför skulle det göra dig till en liten mäniska?
  • knisse
    logg81 skrev 2011-12-04 16:03:00 följande:
    För jag anser att man är extremt feg som vuxen om man låter ett barn "ta smällen" oavsett vad det handlar om.
    oj vad naivt
  • knisse
    logg81 skrev 2011-12-04 16:09:25 följande:
    Det får du tycka.
    jag vet!
  • knisse
    sharatec skrev 2011-12-04 18:16:12 följande:
    Absolut. Det ändrar dock inte faktum att du kunde ha hindrat att flickan blev våldtagen. Säger därmed inte att du gör fel.
    hade man verkligen kunnat det?
  • knisse
    blubberer skrev 2011-12-04 18:37:54 följande:
    Umm T skrev 2011-12-03 23:54:36 följande:
    Nej jag skulle inte det egentligen. Men jag vill inte riskera att få HIV och låta min son bli utan mamma en dag i värsta fall. Här sätter jag min son före en okänd ung flicka...
    1980-talet ringde och ville ha sin okunskap tillbaka! Skrikandes Man dör inte av aids i Sverige idag! Det finns ca 25 olika bromsmediciner (någon av dem lär sannolikt fungera för just dig) som gör att du kan leva ett fullständigt normalt liv med hiv (med några få restriktioner vid sexuella kontakter och kontakt med vården). Hiv-smittade som får behadling har exakt samma medellivslängd som vilken Svensson som helst.

Hiv är en kronisk sjukdom på samma sätt som diabetes. Behandlar man den (med bromsmediciner resp. diabetes) kan man leva ett fullgott liv.
    fast det är inte sant. det finns manga som blir hjälpta av bromsmedeciner men det finns manga som faktiskt dör i aids i dag i sverige. det beror pa om du faktiskt reagerar pa bromsmedesinerna.
  • knisse
    blubberer skrev 2011-12-04 18:54:01 följande:
    Människor som inte kommer utomlands ifrån och har burit på viruset obehandlat i flera år?
    ja.
  • knisse
    blubberer skrev 2011-12-04 18:56:46 följande:
    Hur stor andel utgör dessa?
    det kan jag inte svara pa pa rak arm. men du kan säkert googla det.
  • knisse
    blubberer skrev 2011-12-04 19:16:16 följande:
    2010 dog 0,06% av Sverges hiv-smittade inklusive utlandssmittade och smittade utan tidig detektion och/eller behandling i aids. Försumbart få i den grupp jag talar om alltså.
    risken att dö i förtid är ca tre ganger sa stor som en osmittad i samma alder.
  • knisse
    blubberer skrev 2011-12-04 19:25:43 följande:
    Av aids?
    av aids och av bromsmedecinerna.
  • knisse
    puss skrev 2011-12-05 09:22:52 följande:

man KAN göra större nytta än så med mindre insats. beredda att bli våldtagna är ni, men är ni beredda att vara uten det senaste klädesplagget ni köpte för att skänka pengarna till vaccinering mot malaria?

kolla i era köksskåp och garderober, all skit ni inte använder men som ni ändå trodde att ni måste ha.
    de pengarna kunde ni har räddat liv för.

men att sitta här och spela redo att offra sig, det är ju enklare.

kan bara halla med!
  • knisse
    Petronella01 skrev 2011-12-05 13:42:43 följande:
    Å andra sidan kan man med dagens mediciner leva ett fullgott liv och dö av ålderdom med HIV. Det är inte som att aids slår till som en bomb en vecka senare.
    Sedan så vet jag inte varför det förmodas vara så att bankrånare har aids, det är sällan det är sprutnarkomaner som ägnar sig åt den typen av brottslighet.
    Jag skulle ha tagit flickans plats, men samtidigt förstår jag inte hur situationen kunnat uppstå? Rånarna ska våldta henne/mig om de inte får som de vill? Vad vill de, ha pengarna? Det är väl bara att slänga åt dem stålarna så är det överstökat?  
    ja. men risken att dö i förtid är ca tre ganger sa stor som en jämnarig. det är ju ganska manga starka mediciner som man maste ta och dom har även dom bivärkningar.
Svar på tråden Bli våldtagen eller inte för att rädda minderårig...