• Alexi

Ni med barn som verkligen hatar att tvätta håret

Ni som har barn i typ 2-4-årsåldern som verkligen hatar att tvätta håret, som tex blir hysteriska, panikslagna, tårarna sprutar osv, dvs på den nivån, hur hanterar ni det, hur ofta tvättar ni håret ändå, har ni några bra tips, några speciella avledningar ni gör eller vad som helst?

• Svar på tråden Ni med barn som verkligen hatar att tvätta håret
  • Isalel

Min blir visserligen ledsen, men inte hysterisk. Det är vattnet över ansiktet som är jobbig för henne, så antingen försöker vi bada henne och att hon frivilligt doppar baksidan av håret, eller så gör vi så gott det går att försöka att hålla vattnet ur ansiktet. Vet att det finns speciella vattenkannor för det ändamålet, men har inte köpt det än iaf...

• Veladis

Några tips:

- Håll håret kort!
    - Tvätta sällan, skölj ur med lite vatten vid varje dusch/bad emellan
    - Använd mycket milda produkter  
    - Duschring  eller urskålad hårtvättskanna
    - Be barnet  välja en siffra och säg sedan "Blunda upp i taket"  (istället för att titta upp taket och blunda") och räkna långsamt tillsammans till den siffran. Eller en sång. Så vet barnet när det är klart och att det inte vara "för evigt".
    - Införskaffa en speciell, väldigt rolig badleksak som ni bar tar fram att leka med vid och/eller efter hårtvätt. T ex något som rör sig i vattnet eller tvålkritor.  

• whitetrach86

min dotter är 3 och livrädd för att tvätta håret eller det hon är rädd för är att få vatten över ansiktet.
    Då hon har långt så kan kan ta allt i en tofs och tvätta det utan större problem då hon nu lärt sig att det inte kommer i ansiktet. 
    Men jag pratar lugnt med henne, förklarar så att hon förstår och att vi tar lite i taget, hon får leka medans jag tvålar och när jag ska skölja ur så får hon ställa sig upp, pratar lugnt och tvättar snabbt ur och håller handen vid pannan.. nu skriker hon ju hysteriskt iaf.. men hon försöker inte springa iväg eller slår bort. utan hon vill få det snabbt gjort även om det är läskigt,

Tvättar det 1 gång i veckan. Andra dagar tar jag bara och sköljer ur håret för att hon ska vänja sig med vattnet, så det är väl bara att hoppas att hon "växer ut det hela"

• Lina 01

När pojken var liten brukade jag sköla ur med en kanna med vatten. Nu är hsn större så vi leker o när vi skall skölja ur så får han "blunda upp " och se vsd dom flyger i taket. rymdgubbar etc

• Alexi

Vi upplever att det är vattnet PÅ huvudet som är värst, inte i ansiktet alltså. Om hon badar och det råkar stänka i ansiktet så är det typ bara hoppsan men när vi börjar duscha på huvudet blir hon helt förtvivlad oftast. Ibland går det riktigt bra, om vi lyckas spexa, sjunga och avleda tillräckligt men ibland går det inte alls bra och som idag var hon verkligen ledsen lång stund efteråt.

Vi tvättar håret max en gång per vecka, har ett milt schampoo (men det är vattnet, inte schampot som är problemet), håret är kort så det inte kräver mer skötsel än nödvändigt och vi har verkligen kört massor med olika upplägg, pratar, avleder, sjunger, vi är oftast två föräldrar, hon vet att hon får mysa i soffan med en kaka och tv efteråt (vilket gör att hon faktiskt frivilligt går in till badrummet och klär av sig kläderna osv när vi säger att det är dags) och det går bra så länge vi duschar på kroppen men sen kommer ofta tårar och panik när vi väl börjar med huvudet.

• Laboblina

Min son hatar att tvätta håret men nu har vi kommit på nåt som funkar för honom: han får hålla en liten handduk mot ögonen så att han slipper få vatten eller schampo i ögonen.

• whitetrach86
    Laboblina skrev 2011-12-03 23:31:11 följande:
    Min son hatar att tvätta håret men nu har vi kommit på nåt som funkar för honom: han får hålla en liten handduk mot ögonen så att han slipper få vatten eller schampo i ögonen.
    åhh... det måste jag försöka testa på dottern... känns som att det är något som kommer funka eftersom det blir lättare när jag håller för med handen 
  • Pirum

Liten handduk /tvättlapp att hålla för ögonen? Det kan kännas skönt för barnet att ha ngt att koncentrera sig på. 

Eller att ligga ner på rygg i badet så sköljer ni med badvatten om det är duschen som är otäck. 

• mermaid

Dottern har också haft panik för att tvätta håret. Var så noga med att hon inte skulle få vatten i ögonen och kunde inte förstå varför hon tyckte det var så jobbigt. Tills vi förstod att det var vatten i ögonen OCH öronen som var jobbigt! Så nu får hon sätta fingrarna i öronen och "blunda upp i taket" och nu går det jättebra 9 gånger av 10.

• 071001

Siri fick tvätta mitt hår några gånger och efter det avtog paniken för att sen helt försvinna. Nu är hon snart 5 och schamponerar sig själv och sköljer utan problem.

Svar på tråden Ni med barn som verkligen hatar att tvätta håret