Sambo som vill kompensera för separationen från ex
Hej,
jag förstår att det är tufft...alltid jobbigt att lära sig leva med nya månniskor på detta viset, här hemma tog jag allt med min sambo det första året vi bodde ihop och han tog det med barnen, med andra ord jag blev inte den nya tjatiga, sen har jag mer och mer med tiden börjat säga ifrån själv. Tror det är viktigt att inte vara någon tjatmoster i början, känslig situation för ALLA inblandade. Alla får lov att växa in i sina nya roller, men mina känslor har alltid varit lika viktiga som alla andras.
Din sambo borde ta fasta på ALLA INBLANDADE, det innefattar även dig, om det inte funkar, kanske för tidigt att du säger till henne, så borde han "grow a pair". Förstår verkligen att du tycker det är jobbigt, att en tonåring får lov att bete sig hur som helst oavsett hur hennes bakgrund ser ut är under all kritik!!! Att lära siig leva med barn som inte är en egna, oavsett hur underbara dom är, är nästan alltid lite kämpigt, då krävs det att man är ett med sin sambo i saker och ting och att han visar att dina känslor spelar roll.
Vi hade utöver "de vanliga" motsättnngarna problemet att vi alla var väldigt olika, jag en anal pedant :) och dom familjen stök och röra, vi har alla fått kompromissa. Utöver detta var den lille väldigt typig och nästintill elak mot mig länge, ett sätt att närma sig utan att vet hur, men oavsett anledningarna har dåligt beteende inte varit accepterat här hemma.
Tror att det är normalt att ifrågasätta någon gång om det är värt det, hade jag varit i din sits hade jag tagit ett snack med sambon, om han står fast vid att en 15-åringska få lov att styra och ställa varannan vecka hade jag nog inte velat bo i det hemmet. Det är ditt hem också! Alla ska få lov att trivas.
Dett läggs mycket fokus bara på barnen i dessa konstelationer, och jag läste en som skrev till en ny ung bonusmamma, "då får du väl sova i barnets säng varannan vecka så barnet får sova med sin pappa" , så knäppt!! Jag håller med att barnen är prio 1, men alla medlemmar räknas i ett hushåll så även vi utan egna barn som gör vårat bästa varje dag med andras!
Föräldrar ska förbereda sina barn på livet, att kunna flyga ut ur boet en dag etc. regler och samarbete ger karaktär :)
Ta ett snack med din sambo, men jag tycker du har helt rätt och jag förstår din frustration! Du ska få lov att trivas i ditt hem, så även varannan vecka!
Oj vad långt :) sorry!!
Styrkekramar!!