chrisquercus skrev 2011-12-03 23:15:44 följande:
Hejsan!
För artiklar i flera tidningar söker jag er som har barn på dagis och förskolor där det råder fotoförbud för föräldrar och anhöriga på barnens luciatåg, skolavslutningar eller andra speciella tillfällen. Eller där det alltid gäller.
Jag söker personer som är upprörda/ledsna över detta beslut respektive er som tycker att förbudet är bra. Till den sistnämnda gruppen er som kanske har skyddad identitet eller varit med om att bilder på era barn lagts ut på nätet. Eller som av andra skäl anser det vara fel.
Ni får vara anonyma när ni tar kontakt.
Tanken är dels att kartlägga hur olika det är i varje kommun och anledningen till policyn/beslutet. Samt visa "båda sidorna".
Kontakt med mig får ni antingen här eller på mailadress:
chrisquercus11@gmail.com
Hejsan.
Vi tillhör en av de kommunerna och kommer iår inte få fotografera våra små tomtar och pepparkaksgubbar. Vid en första tanke tyckte jag att det var förjäkligt rent ut sagt.
Men vid närmare eftertanke föstår jag beslutet. Jag hörde en disskussion på radion om att man kunde gå ihop alla föräldrar på förskolan och om alla tyckte det var ok så kunde man upphäva förbudet. Likaså tyckte visst någon att de som har skyddad identitet kan gå undan när foton tas.
Tanken med en skyddad identitet är ju att INGEN ska veta att man har det och det gäller även andras föräldrar på tex dagiset. Samhället har gått framåt och utvecklingen på tex våld inom hemmet eller flyktingbarn som lever skyddade har ökat drastiskt. Om vi nu ska kunna skydda dessa människor måste det kanske finnas ett förbud då många idag delar bilder på olika sociala medier utan att tänka på att någon annan syns på den privata bilden.
Allt kan inte vara som förr längre och man nog vända på situationen... tänk om jag behöver en skyddad identitet någon dag... ska jag då hålla mitt barn hemma från tex förskoleverksamheten för att det tas foton där och jag inte vill riskera att bli funnen av den jag måste gömma mig för?
Ne jag står bakom de människorna som inte har turen att kunna leva lika fritt som jag gör.