gud fader.. var är modern?
Jag är inte så kristen av mig men nog kanske gud finns. Men man undrar ju.. Eftersom det kallas fader vår i himmelen vart modern är. Några spekulationer påvarför kristendomen har en gud fader men ingen moder?
Jag är inte så kristen av mig men nog kanske gud finns. Men man undrar ju.. Eftersom det kallas fader vår i himmelen vart modern är. Några spekulationer påvarför kristendomen har en gud fader men ingen moder?
Tack själv Lisastina för dom intressanta svaren religion och historia är alltid lika intressant.. Hur vet du allt. Nu dyker massor av nya funderingar upp
Inom delar av kristendomen dyrkar man den heliga Sofia som står för den gudomliga visdomen. Det finns olika teologiska teorier om hennes position men inom tex den ortodoxa traditionen har Sofia fortfarande en väldigt stark position.
Annars kallar man inte Gud för fader och "han" eftersom Guden har en snopp och hår på bröstet utan det är ett sätt att försöka definera Guden så att vi, människor kan förstå och relatera till. Vill man be "moder vår" så är det väl bara göra det så länge man är medveten om att det kan provocera andra pga en gammal vana de har.
Det där med att gud kallas för han är mer en fråga om politik än om religion. Politik och religion har historiskt sett ofta legat väldigt nära varandra. Man använde religonen för att förklara varför just ens egen lilla folk hade rätt att ta över ett annat folk, eller att utöva makt över andra människor. Argumentet "du ska lyda mig för att jag har ett längre svärd än du" funkar kanske bra, tills det dyker upp någon rackare med ett ännu längre svärd. Om man istället säger "du ska lyda mig för att gud säger det, och han kan se till att hela din familj dör och det blir svält och torka och så vidare" så har man en chans att bibehålla makten en längre stund -om folk tror på vad man säger, alltså. Där kommer prästerna in i bilden, det var deras jobb att skapa en häftig show som gjorde att folk kunde tro på just deras gud.
Före judendomen trodde folk på en massa små gudar och gudinnor som hade olika ansvarsområden (precis som de nordiska gudarna i Sverige). Det judendomen gjorde var att slå ihop alla dessa små gubbar och gummor till en enda stor snubbe. Anledningen till detta var självklart att kunna få mer makt. Min gud är större än din gud, typ. Om man har en enda fet gud som kan allt, så är det klart att han är maffigare än någon enstaka lokal Havregud. Och om man vill skapa en supergud som ska kunna vinna krig och erövra land, så bestämmer man så klart att den ska ha samma kön som krigarna själva. Fast samtidigt säger man att det även går bra att be till honom om man ska föda barn eller nåt annat fruntimmersaktigt, för gud är supergud och kan allting.
Sedan dök den politiske ledaren Jesus upp. För att ge honom legitimitet hittade man på att han minsann var son till Gud (se avsnittet ovan: "min gud är större än din gud, alltså ska du göra som jag säger"). Det blev lite bökigt att förklara, eftersom Gud ju, per definition, bara var EN och alltså inte gärna kunde para sig med någon. Då kom man på en snilleblixt: gud kunde få befrukta en människokvinna som kunde föda fram en halvgud (hur ofta ser man inte det hända i den gamla grekiska mytologin, till exempel?). Det var ju toppen, för då kunde man ju även förklara att Jesus var dödlig, kunde göra misstag, bli skadad, och så vidare.
Så, det är därför det bara finns en mansgud i den kristna världen. Det är ingen konspiration mot kvinnor (även om det så klart kan bli spännande Dan Brown-böcker av en sådan idé...)
Frågan är egentligen inte så svår om man tänker efter.
Kristendommen bygger på religionen omtalad i det gamla testamentet (det som senare utvecklade sig till judendom). Ser man denna religions grundläggelse så talar vi om ett folt som vandrar i öknen i 40 år. För att hålla koll på folket, behövdes några regler och klara linjer. De tio budorden är de grundläggande reglerna, sedan kom det fler och fler som omtalas i 3. moseboken och framåt.
Organisatorisk var det ett hiraki, men en man som högsta ledaren. Kvinnan hade andra, lika viktiga uppgifter.
Sedan kom Jesus in i bilden. Han var jude, men när kristendommen grundades efter han död, tolkade man honom inter bara som människa, men även Gud. Jesus var man, därför ansåg man att Gud också var man, Kristendommeb byggde vidare på judendommen med dets hirakiska organisation och därför var det män som var ledare och sjävlklart skulle den högsta ledaren - Gud - också vara man.
Men kvinnan var inte bortglömd i kristendommen. Maria blev upphöjd till att vara mer än vad någon annan människa kan vara. Hon blev inte en Gud, men en slags mellanstadie mellan Gud och människa. Ingan man har någonson fått den status.
I reformationen, som mest handlade om sura bittra gubbar som ville ha att just dera syn på kristendommen skulle vara den bästa, så försvann kvinnans roll. I alla fall hos protestanterna. Den katolska kyrkan höll fast i att Maria var upphöjd över vanliga människor, och de gör det fortfarande.
I modern kriten teologi och religionsvetenskap, betyder Guds kön inte så mycket. Där närmar sig kristendommen islam och islams syn på att Gud står högre än männskliga uppdelningar i kön.
I många protetantiska grenar kan kvinnor vara präster, och det finns även några som anser att Gud är en kvinna.
Men ser man på den vanligaste formen för kristendom - katolicismen - så anses Gud vara man, men att hans männskliga moder, är kvinna.