• Lina 01

gud fader.. var är modern?

Jag är inte så kristen av mig men nog kanske gud finns. Men man undrar ju.. Eftersom det kallas fader vår i himmelen vart modern är. Några spekulationer påvarför kristendomen har en gud fader men ingen moder?

• Svar på tråden gud fader.. var är modern?
  • Lina 01

Tack själv Lisastina för dom intressanta svaren religion och historia är alltid lika intressant.. Hur vet du allt. Nu dyker massor av nya funderingar upp

• lykantrophona
    Lina 01 skrev 2011-12-05 04:55:03 följande:
    Jag undrar just varför inte en moder lyfts fram mer. Som två gudar en far då måste ju mor finnas     En gud fader en gud moder.
    Ja, är du intresserad av att ha en gudinna och en gud så är väl wicca snarare det du borde kolla upp? De brukar alltid just betona liknande saker.

En bok som handlar just om att finna kvinnliga förebilder inom religionen heter "Vägen till henne". Den fokuserar ganska mycket just på Maria, så är man intresserad av kristendom så fungerar den nog.
  • Muslimska mamman
    Lina 01 skrev 2011-12-05 04:55:03 följande:
    MM  så är det kanske nu. men  jag är inte så säker på att det är därför han har kallats just fader genom tiderna.. jag tror det myntades på tiden där kvinnan inte hade så stort värde. . ungeför som busordet du skall icke hava begär till din nästas hustru. Det fanns helt enjelt på den tiden inte på kartan att kvinnan hade begär på den tiden. inte heller HANS tjänare eller hans tjänarinna..  Allt män- Jag tror att då var det för att männen var dominerande kvinnan o det har lect kvar med ordet fader och nu används det som ni säger för att underlätta  

Jag undrar just varför inte en moder lyfts fram mer. Som två gudar en far då måste ju mor finnas     En gud fader en gud moder.
    Nej jag tror inte Gud kallats fader för alla. Vi muslimer kallar tex inte Gud för fader. Det vore fel enligt oss att överhuvudtaget jämställa Honom med mänskliga attribut.

Sedan ansågs väl fäder lite bättre förr i tiden. Även fast kvinnan var den som styrde upp hemmet och familjen, så var det mannen som ansågs starkare och bättre. Dessutom anses det vara mannen som befruktar och kvinnan som "tar".

Men sedan tror jag också fader i kristendomen åsyftar att jungfru Maria blev gravid och normalt sett blir man gravid med en man. Men eftersom man i kristendomen tror att Gud lät Maria bli gravid med Jesus, så kallar man väl Gud för Jesus fader. Och eftersom många kristna anser att även de är Guds barn, så kallas Gud för fader eftersom Han i kristendomen anses vara Guds fader.

Lite tillkrånglat. Inte undra på att jag konverterade till islam istället :)
    Muslim är bara förnamnet!
  • Psyke

Inom delar av kristendomen dyrkar man den heliga Sofia som står för den gudomliga visdomen. Det finns olika teologiska teorier om hennes position men inom tex den ortodoxa traditionen har Sofia fortfarande en väldigt stark position.

Annars kallar man inte Gud för fader och "han" eftersom Guden har en snopp och hår på bröstet utan det är ett sätt att försöka definera Guden så att vi, människor kan förstå och relatera till. Vill man be "moder vår" så är det väl bara göra det så länge man är medveten om att det kan provocera andra pga en gammal vana de har.

• Lina 01
    Psyke skrev 2011-12-07 11:09:23 följande:
    Inom delar av kristendomen dyrkar man den heliga Sofia som står för den gudomliga visdomen. Det finns olika teologiska teorier om hennes position men inom tex den ortodoxa traditionen har Sofia fortfarande en väldigt stark position.

Annars kallar man inte Gud för fader och "han" eftersom Guden har en snopp och hår på bröstet utan det är ett sätt att försöka definera Guden så att vi, människor kan förstå och relatera till. Vill man be "moder vår" så är det väl bara göra det så länge man är medveten om att det kan provocera andra pga en gammal vana de har.

Men ändå kallas han för Han.       Jag ber ju iof inget över huvudtaget är bara mest nyfiken    MIn teori att det blev just HAN är för att det var mer patrikaliskt då.
  • Muslimska mamman
    Lina 01 skrev 2011-12-07 12:41:09 följande:
    Men ändå kallas han för Han.       Jag ber ju iof inget över huvudtaget är bara mest nyfiken    MIn teori att det blev just HAN är för att det var mer patrikaliskt då.
    Som jag skrev tror jag att det rent automatiskt blev fader eftersom modern var Maria som födde Guds son Jesus enligt kristendomen.
    Muslim är bara förnamnet!
  • Lina 01
    Umm T skrev 2011-12-07 14:02:49 följande:
    Som jag skrev tror jag att det rent automatiskt blev fader eftersom modern var Maria som födde Guds son Jesus enligt kristendomen.

Ja     
  • Anastasia
    Lina 01 skrev 2011-12-03 23:59:37 följande:
    Jag är inte så kristen av mig men nog kanske gud finns. Men man undrar ju.. Eftersom det kallas fader vår i himmelen vart modern är. Några spekulationer påvarför kristendomen har en gud fader men ingen moder?
    Vår moder är den heliga staden Jerusalem som finns i Himlen. 

Paulus skriver i Galaterbrevet:4:26-.27

" 26Men det Jerusalem som finns i himlen är fritt; det är vår moder, 27som det står skrivet:
    Jubla, du ofruktsamma
    som aldrig har fått barn,
    brist ut i glädjerop,
    du som aldrig känt födslovåndor,
    ty den ensamma får många barn,
    fler än den som har en man.
  • Lina 01
    Anastasia skrev 2011-12-23 07:45:08 följande:
    Vår moder är den heliga staden Jerusalem som finns i Himlen. 

Paulus skriver i Galaterbrevet:4:26-.27

" 26Men det Jerusalem som finns i himlen är fritt; det är vår moder, 27som det står skrivet:
    Jubla, du ofruktsamma
    som aldrig har fått barn,
    brist ut i glädjerop,
    du som aldrig känt födslovåndor,
    ty den ensamma får många barn,
    fler än den som har en man.

Tack... synd bara att modern inte är lika omtalat som fader gud... tycker det hade behövts mer kvinlighet i vår historia
  • PumpkinQueen

Det där med att gud kallas för han är mer en fråga om politik än om religion. Politik och religion har historiskt sett ofta legat väldigt nära varandra. Man använde religonen för att förklara varför just ens egen lilla folk hade rätt att ta över ett annat folk, eller att utöva makt över andra människor. Argumentet "du ska lyda mig för att jag har ett längre svärd än du" funkar kanske bra, tills det dyker upp någon rackare med ett ännu längre svärd. Om man istället säger "du ska lyda mig för att gud säger det, och han kan se till att hela din familj dör och det blir svält och torka och så vidare" så har man en chans att bibehålla makten en längre stund -om folk tror på vad man säger, alltså. Där kommer prästerna in i bilden, det var deras jobb att skapa en häftig show som gjorde att folk kunde tro på just deras gud.

Före judendomen trodde folk på en massa små gudar och gudinnor som hade olika ansvarsområden (precis som de nordiska gudarna i Sverige). Det judendomen gjorde var att slå ihop alla dessa små gubbar och gummor till en enda stor snubbe. Anledningen till detta var självklart att kunna få mer makt. Min gud är större än din gud, typ. Om man har en enda fet gud som kan allt, så är det klart att han är maffigare än någon enstaka lokal Havregud. Och om man vill skapa en supergud som ska kunna vinna krig och erövra land, så bestämmer man så klart att den ska ha samma kön som krigarna själva. Fast samtidigt säger man att det även går bra att be till honom om man ska föda barn eller nåt annat fruntimmersaktigt, för gud är supergud och kan allting.

Sedan dök den politiske ledaren Jesus upp. För att ge honom legitimitet hittade man på att han minsann var son till Gud (se avsnittet ovan: "min gud är större än din gud, alltså ska du göra som jag säger"). Det blev lite bökigt att förklara, eftersom Gud ju, per definition, bara var EN och alltså inte gärna kunde para sig med någon. Då kom man på en snilleblixt: gud kunde få befrukta en människokvinna som kunde föda fram en halvgud (hur ofta ser man inte det hända i den gamla grekiska mytologin, till exempel?). Det var ju toppen, för då kunde man ju även förklara att Jesus var dödlig, kunde göra misstag, bli skadad, och så vidare.

Så, det är därför det bara finns en mansgud i den kristna världen. Det är ingen konspiration mot kvinnor (även om det så klart kan bli spännande Dan Brown-böcker av en sådan idé...) Solig

• Anastasia
    Lina 01 skrev 2011-12-23 09:30:35 följande:
        Tack... synd bara att modern inte är lika omtalat som fader gud... tycker det hade behövts mer kvinlighet i vår historia
    Ja, på sätt och vis har du rätt.  Himlen är omtalad, men inte den himmelske staden Jerusalem som är vår moder.  Dock finns det en sång till henne som är så vacker, denna.  
    ">

Men sällan omtalas denna stad som kvinna, och det är lite tråkigt!=) 
  • Anastasia
    Lina 01 skrev 2011-12-23 14:24:37 följande:
    apropå kvinnor, så har vi ju även brudarna!:)  Kung Salomo talar om att han ville göra Visheten till sin brud i Visheten 7

" 2Hon blev mig kär; jag valde henne i min ungdom
    och strävade efter att göra henne till min brud.
    Jag greps av åtrå efter hennes skönhet.
    3Hon lyser med sitt höga ursprung, ty hon lever hos Gud,
    och världsalltets härskare älskar henne.
    4Hon är ju invigd i Guds kunskap
    och tar del i hans verk.
    5Om rikedom är något att sträva efter i livet,
    vad är då värdefullare än visheten som frambringar allt?

I Jesaja 54:5-8 så talas det om att Israel är Guds brud. 

"5Ty din man är han som har skapat dig,
    han vars namn är Herren Sebaot,
    din befriare är Israels Helige,
    han som kallas hela jordens Gud.
    6Herren kallar på dig,
    övergivna och olyckliga kvinna.
    Inte sviker man sin ungdoms hustru,
    säger din Gud.
    7Ett kort ögonblick övergav jag dig,
    men i stor kärlek tar jag dig åter.
    8Jag dolde mitt ansikte för dig
    i häftig vrede ett ögonblick,
    men evigt trofast visar jag dig nu min kärlek,
    säger din befriare, Herren.

Och sedan talar Paulus om att Kyrkan är trolovad med Kristus i 2 kor 11:2

"Jag vakar över er lika svartsjukt som Gud, jag har ju trolovat er med en enda man, Kristus, och vill överlämna en ren jungfru till honom. " 

Så det finns många spännande och dessutom vackra texter om detta i Bibeln.  För att inte tala om Höga visan där Salomo bland annat skriver detta:

"9Du har fångat mitt hjärta, min syster och brud,
    med en enda blick har du fångat mitt hjärta,
    med en enda länk av din halskedja.
    10Vad din kärlek är skön,
    min syster och brud,
    din kärlek är ljuvare än vin,
    din balsam ljuvare än alla dofter.
  • Adoniram

Frågan är egentligen inte så svår om man tänker efter.

Kristendommen bygger på religionen omtalad i det gamla testamentet (det som senare utvecklade sig till judendom). Ser man denna religions grundläggelse så talar vi om ett folt som vandrar i öknen i 40 år. För att hålla koll på folket, behövdes några regler och klara linjer. De tio budorden är de grundläggande reglerna, sedan kom det fler och fler som omtalas i 3. moseboken och framåt.
    Organisatorisk var det ett hiraki, men en man som högsta ledaren. Kvinnan hade andra, lika viktiga uppgifter.

Sedan kom Jesus in i bilden. Han var jude, men när kristendommen grundades efter han död, tolkade man honom inter bara som människa, men även Gud. Jesus var man, därför ansåg man att Gud också var man, Kristendommeb byggde vidare på judendommen med dets hirakiska organisation och därför var det män som var ledare och sjävlklart skulle den högsta ledaren - Gud - också vara man.

Men kvinnan var inte bortglömd i kristendommen. Maria blev upphöjd till att vara mer än vad någon annan människa kan vara. Hon blev inte en Gud, men en slags mellanstadie mellan Gud och människa. Ingan man har någonson fått den status.

I reformationen, som mest handlade om sura bittra gubbar som ville ha att just dera syn på kristendommen skulle vara den bästa, så försvann kvinnans roll. I alla fall hos protestanterna. Den katolska kyrkan höll fast i att Maria var upphöjd över vanliga människor, och de gör det fortfarande.

I modern kriten teologi och religionsvetenskap, betyder Guds kön inte så mycket. Där närmar sig kristendommen islam och islams syn på att Gud står högre än männskliga uppdelningar i kön.
    I många protetantiska grenar kan kvinnor vara präster, och det finns även några som anser att Gud är en kvinna.

Men ser man på den vanligaste formen för kristendom - katolicismen - så anses Gud vara man, men att hans männskliga moder, är kvinna. 

Svar på tråden gud fader.. var är modern?