• Anonym

Min son vaknar varje timme! 3 månader gammal

Hej,

Jag undrar om det finns något jag kan göra!?
    Min son är tre månader. Vi lägger honom runt 20,00 sin säng då han är trött. Förut har han somnat in gott och vaknat till endast en gång efter ca 40 min men sedan somnat om. Nu de senaste dagarna vaknar han efter 40 min och sedan varje kvart ca 5 ggr innan han somnar in. VAD KAN VI GÖRA? Därefer är det orolig sömn och sover MAX 2 timmar i sträck.
    Brukar se ut kanske såhär...
    20,00 lägger sig och vaknar till ofta innan han somnar in kanske 21,30
    23,30 vaknar och får mat och sombar förhoppningsvis om snabbt
    ca 02,00 vaknar och försöker söva om. svår övd och ligger och fäktas. oftast tror man att han somnar in, men sedan vaknar han till och man får hoppa som en jojo upp o ner ur sängen.
    03,30 vaknar och ammas, lägger honom bredvid mig i sängen. jag kan inte sova själv!
    04,30 vaknar, försöker söva om, men går inte lätt, kanske om han får sova på mitt bröst
    05,30 vaknar. Helt kört att försöka söva om!

Vet inte vad man kan begära av en 3 månaders, men jag tycker detta är jobbigt. Kan det finnas orskaer till varför det är såhär?
    Finns det några tips? Kan jag göra något???

• Svar på tråden Min son vaknar varje timme! 3 månader gammal
  • BVCsköterska Carmen

Hej!

Se över rutinerna på dagen.
    Börja på morgonen.
    Gå upp vid samma tid ca:07.00
    Mat  med 2½ tim. intervall. Magen skall vila 2½ timmar.
    Gärna 3 sovperioder på dagen sammanlagt 4 timmar.

1 nattmål men gärna inte mer.
    Duttar han under natten, blir det ingen ordning på någonting.

Pröva få ihop ett schema och följ detta i 14 dagar.

Lycka till
    Varm hälsning Carmen

• Anonym

Aldrig att han kan sova 4 timmar på dagen. Han sover max 45 minuter åt gången och kanske 2 ggr. Jag kan ju inte tvinga sömnen på honom? Hur ska jag få honom att sova 4 timmar?
    Ska jag amma efter 2 1/2 timme? Kan jag låta det gå längre emellan?
    Vad menar du med nattmål? Räknas det som nattmål om jag ger vid 23,00 om han vaknar då?
    Brukar ge vid 19-19,30 somna 20,00 sedan vaknar han oftast 22,30-23,00 igen och vägra somna om han inte får mat.
    Kan jag sedan ge vid 3-4?
    När ska jag lägga honom då?
    Hur  länge ska han vara vaken mellan sovperioderna på dagen?
    Varför har han så svårt att somna om när han vaknat tro? Sover oroligt och kan somna en kvart, sen vakna igen.
    Ska vi vara stenhårda med att han ska sova i sin säng hela natten för att få in rutin?ajg brukar taöver honom till mig efter jag bråkat med honom och han inte vill somna om.
    kan jag prova ge rsättning sista målet innan natten? Jag har iofs mjölk och han har gått upp bra i vikt.
    svara igen, tack!!!!

• BVCsköterska Carmen

Hej!

Det som jag skriver är en önskan, och det går naturligtvis inte på en gång.

Om han inte kan sova mer än 45 minuter, så får det vara så, men få till samma tid så han lär sig att somna.
    Låt han få sova i 3 omgångar. ( Ungefär samma tider)
    Ge honom mat efter ca: 2½ tim. efter avslutad måltid. Går det längre hinner du inte med alla måltider under dagen och då vill han äta på natten.

Att ge 22.30-23.00 är en perfekt tid att ge mat på, sen tränar du honom att få mat vid 05.30 tidigast.

Det gäller hela tiden att vara konsekvent., om du tar över honom till din säng, så har du inte varit det och han är smart och håller på tills han får komma över.
    Antingen får han sova hos dig eller inte. Du kan vara kärleksfull även om han får vara i sin säng.
    Viktigast  att ni så småningom alla får sova.

Det är väl onödigt att ta till ersättning om du har bröstmjölk.

Vänligen Carmen

• Anonym

Han är omöjlig att få att somna om i sin säng efter första målet. Jag satt i en och en halv timme inatt. Så fort jag lämnar sängen och lägger mig i min börjar han vrida och vända igen. Ska jag sitta hela natten så ingen av oss får sova? Jag ska alltså inte ge upp?!
    Jag undrar om jag inte ska följa hans rytm oh låta han sova på dagen när han är trött istället för att jag ska bestämma tider och tvinga på honom sömn???
    Hur ska jag lägga honom? Sitta tills han somnar eller gå ut och sedan gp ån?

Svar på tråden Min son vaknar varje timme! 3 månader gammal