• UmmAlina

Köttbullar av nötfärs

Jag ska göra en stor mängd köttbullar och vill använda nötfärs. Köttbullarna kommer att göra i förväg och kommer därför att värmas upp när de ska ätas.

Tidigare har jag upplevt att de efter uppvärmningen blivit ganska torra.

Så nu till min fråga.... Är det någon som vet vad jag kan göra för att få dem lite mer saftiga?
    Vad kan man ha mer i själva smeten. ( det får endast vara nötfärs, alltså inte med fläskfärs) 

• Svar på tråden Köttbullar av nötfärs
  • stjierna

Grädde
    Ägg
    Ströbröd
    Innanmätet från formfranska söndersmulat
    (låt dra)
    Kryddor (jag har salt, peppar o Lawrys - en typ av grillkeydda)
    Nötfärs

Rulla dom som bollar och KOKA, dom är färdiga när dom flyter upp till utan. Frys in. När du värmer upp så stek dom i rikligt med smör!

Lycka till!

• Lena

välj en så fet nötfärs som möjligt och stek i mycket smör. Sen så häller du vatten i stekpannan och häller allt över köttbullarna.

• Frontline
    stjierna skrev 2011-12-04 18:59:50 följande:
    Grädde
    Ägg
    Ströbröd
    Innanmätet från formfranska söndersmulat
    (låt dra)
    Kryddor (jag har salt, peppar o Lawrys - en typ av grillkeydda)
    Nötfärs

Rulla dom som bollar och KOKA, dom är färdiga när dom flyter upp till utan. Frys in. När du värmer upp så stek dom i rikligt med smör!

Lycka till!
    Det där lät intressant kan du inte skriva ungefär hur mycket av allt du har i?
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Gurkan

1 ägg som vispas upp tillsammans med 07,5 dl grädde och kryddor. Tillsätt därefter 07,5 dl ströbröd och blanda i 400 gram färs och blanda noga. Låt dra 5-10 minuter. Rulla köttbullarna och lägg på plåt med bakplåtspapper och stek i ugn 250 grader 8-10 minuter.

• MissOlive

Blanda mjölk, ströbröd, ägg och valfria kryddor. Låt detta stå och dra så det blir en gegga, ströbrödet sväller. Blanda sedan i nötfärsen.
    Riv löken om du vill ha lök i, så att det blir små bitar och blanda i.
    Lägg dem på en plåt, in i ugnen ca 10 minter i 200 grader. Går bra att äta direkt, men är oxå perfekta att frysa och sedan steka.

• Anton Ring

Det viktiga över allt annat är att inte översteka dom givetvis, samma sekund du gör det är samma sekund köttbullarnas kvalitet sjunker.
    Och har man över stekt dom för

Har man kört dom för länge, ja då är det torra och äckliga saker man äter.
    Då spelar det mindre roll hur god köttbullssmet man gjort.

Vill man få det perfekt, så får man antingen fiska upp och dela en köttbulle lite då och då, tills man ser de är nästan klara.
    Eller mäta med termometer, då kan man lägga sig på 50-55grader inne i köttbullen
    Sen kyla av dom, sen värmer man dom på låg temp sakta då blir de så bra dom kan bli när man värmt upp dom.

• supersemlan

Jag brukar ha grädde och/eller olja i smeten och koka bullarna några sekunder innan jag steker, för att kunna steka fler åt gången i stekpannan. Därefter brukar jag hålla dem varma i en kastrull med lite vatten i botten, ibland häller jag på steksky också. Värmer jag upp köttbullarna gör jag oftast det också i lite vätska, d v s jag steker dem inte igen. Enda gången jag har upplevt att köttbullarna blir torra är när jag steker i ugnen.  

• Lena

Du behöver inte steka dem helt igenom heller. Bryn dem bara.

Svar på tråden Köttbullar av nötfärs