• Maruid

LCHF för gravida!

Ja, nu kommer jag vara här inne och smygläsa lite ; )

• Maruid
    Syster Norr skrev 2011-12-08 09:22:09 följande:
    rednose: Tack för tipsen! Äggmjölkslatte vågar jag mig inte på, om ingen har ett super duper jättegott recept förstås. Försöker äta mkt fett men det är lite svårt till mellanmål. Ffa när kaffeintaget är begränsat. Får försöka dricka någon kopp te med kokosfett.
    Jag var själv HELT emot ägglatte och sa som min syster "Jag gör inte kött av bönor och jag gör inte mjölk av ägg". Men jag funderade och funderade ändå. Ett KRAV var att det fick absolut inte varken smaka eller lukta ägg för då går det inte. Jag är rätt känslig mot ägg, äter det bara i vissa former och sådär.

Men så testade jag ändå utifrån receptet nedan. Nu dricker jag det nästan varje dag och har inga som helst problem. Ja, det är riktigt gott!

En äggula
    10 gram osaltat smör
    15 gram kokosfett (vill man kan man använda bara kokosfett istället för en del smör)
    En espresso (eller bryggkaffe eller neskaffe)
    1,5 dl vatten
    1 msk vispgrädde
    Vaniljulver och möjligtvis kryddor som kanel och kardemumma.

Jag lägger äggula, smör, kokosfett i ett mixerglas.
    Tillsätter vanilj (vill man ha i andra kryddor är det bara att köra på).
    Sedan häller jag på espresson och det kokta vattnet och mixar direkt med stavmixer.
    Det är viktigt att göra det omedelbart för annars kan äggulan koagulera av vattnet.
    Då jag mixat en stund tillsätter jag vispgrädde, kör ett par varv till. Häll upp i en mugg och drick. 
  • Maruid
    Syster Norr skrev 2012-01-20 07:43:17 följande:
    Någon som orkar ge en recension av debatten? Orkade inte hålla mig vaken igår.
    Du kan se den på svt play. Men jag måste säga att den inte var så intressant dock om man ska tala om att någon verkade "vinna" så var det absolut lchf förespråkarna. Men det var alldeles för kort för att egentligen kunna räknas som en debatt i sig.
Svar på tråden LCHF för gravida!