• mabuse

LCHF för gravida!

Hoppar in här! Kul att det finns en lchf-tråd för gravida!

Jag började med lchf idag (har ätit i ganska långa perioder innan jag var gravid) och har BF 27 januari.

Ville börja nu för att jag av erfarenhet vet att jag brukar släppa "all" vätska i kroppen första veckan på lchf, någon som har någon erfarenhet av hur det funkar under graviditet? 

Förra veckan hos barnmorskan hade jag nämligen plötsligt gått upp 6 kg och det måste vara vatten (mestadels). Vill verkligen bli av med det för nu har jag en graviditetsviktökning på nästan 17 kg och eftersom jag började min graviditet med drygt 26 kg övervikt i sig så känns det väldigt tungt just nu.

Sedan undrar jag om det är någon annan som har börjat med lchf såhär sent i graviditeten och om det är någon som kör strikt - jag har svårt att vara i ketos om jag inte håller mig under 15-20 kolisar om dagen...? 

• mabuse
    Loreena skrev 2012-01-02 11:53:32 följande:
    www.kostdoktorn.se/

Kika på den här länken. Där har kostdoktorn skrivit om hur hans sambo åt LCHF i slutet av graviditeten. Det jag kan fundera över är ju att alla barmorskor brukar rekommendera att man "kolhydratladdar" inför förlossningen. Frågan är ju om det egentligen behövs. En förlossning är väl snarare ett långdraget lågintensivt arbete och då förbränner man väl mest fett, inte kolhydrater. Om du känner att du vill äta kolhydrater inför förlossningen så gör det med gott samvete. Men om du vill minska svullnaden i kroppen så är nog LCHF toppen, iaf enligt kostdoktorn.
    Tack! Superbra länk!

Och jag har också tänkt på det där med lågintensivt arbete, vet att jag funkar bäst på lchf då, så det finns en förlossningstanke bakom att börja nu också... 
  • mabuse

Har kört lchf i fyra dagar nu och imorse var så gott som all svullnad och vätska borta i fötter, ansikte och händer! Kissade som en tok i natt dock :) Otroligt tycker jag, att vården inte har koll på sådant och kan rekommendera lchf till dem som har problem med att samla vätska. Skulle gärna veta också varför kolhydrater bidrar till att man binder så onaturligt mycket vätska i framför allt slutet av graviditeten och inte annars.

Nu vet jag dock inte om jag orkar hålla fast vid lchf fram till förlossningen även om jag gärna skulle vilja. Jag blir alltid lite låg när jag ställer om kosten och känner mig lite skör just nu, tycker alltid att det är ganska psykiskt påfrestande att ställa om kosten. Får se hur det blir. Kroppen mår utmärkt i alla fall! 

• mabuse
    FiaFunderar skrev 2012-01-05 09:46:36 följande:
    Gud vad härligt att höra! Jag hoppas min svullnad försvinner också. Jag är inte jättesvullen men lite grann i alla fall och det vill jag gärna undvika så mycket som möjligt.
    Jag har ätit lchf sen i måndags. Det jag märker är att jag är otroligt törstig. Så jag dricker nog ca 2 liter vatten per dag.
    Hoppas din svullnad också försvinner! Det är riktigt skönt att vara helt böjlig i vristerna och handlederna igen, och smärtan i knäna är också borta!

Jag är också otroligt törstig, det har jag inte varit tidigare på lchf, undrar vad det kan bero på...

Tycker också att bebis rör sig mycket mindre, förut brukade den ju börjar sparka och hicka jättemycket när jag ätit socker, undrar om det är att den inte får sina sockerkickar nu. Hm... Någon annan som känner igen?
  • mabuse
    Loreena skrev 2012-01-05 19:54:07 följande:
    mabuse
    Jag är också väldigt törstig, men jag tror det är för att kroppen släpper en massa vätska när glykogendepåerna töms.
    Ja, kanske det. Fast jag tänker sådär lite hobbyfysiologiskt att om vätskan är bunden när man äter kolhydrater så borde man ju vara lika törstig då, om du förstår vad jag menar... Antingen borde den ju vara bunden eller borta så att säga. Nu är ju vätskan släppt och då borde ju vätskebalansen balansera sig.

Det är verkligen synd att det finns så lite fakta och forskning på det här (i alla fall för oss amatörer som jag förstår det). Vi verkar sannerligen vara pionjärer! Fantastisk roligt, men lite läskigt! 
  • mabuse
    stinaa skrev 2012-01-08 14:16:39 följande:
    Jag skulle tycka det var intressant att veta hur en matsedel för er gravida som äter lchf kan se ut en dag. Jag äter ju som sagt inte strikt nu men undviker det mest uppenbara som pasta, ris, potatis mm.

Frukost: Rågknäcke med gräddost, ett kokt ägg eller en tallrik fil.
    Lunch: Korvstroganoff m Blomkålsris
    Middag: Broccoligratäng med kassler.
    Mellanmål: Apelsin el grapefrukt el grönt äpple.
    Jag har svårt att få i mig mat, har fullkomligt tappat matlusten, så min meny är inte så lång. Igår åt jag:

• En liten bit LCHF-pizza (med philadelphia-, ost-, ägg- och gräddbotten) med pizzasallad och lite jordnötter.
    • En bit tinad rå lax med lite sesamfrön, wasabi och soja att doppa i.

Slank nog ner några macadamianötter också.

Det brukar bli att jag äter ungefär så, en varm rätt och en (ofta lite mindre) oftast kall rätt.

Nyfiken på vad ni andra äter! 
  • mabuse

Usch, detta kanske är fel tråd att gnälla i, men jag längtar så efter kolhydrater!!

Jag frångick lchf några dagar (11-17 jan), men var tvungen att börja i onsdags igen för jag svällde som en ballong! Jag gick upp drygt åtta kilo på de kolhydratdagarna och kunde knappt böja på benen av all vätska, dessutom spände det och gjorde så ont i huden att jag inte visste vad jag skulle ta mig till. Så något annat än lchf är inte att diskutera just nu, har inte ens blivit av med riktigt all vätska än, inte som jag blev under första perioden (1-10 januari).

Men saken är den att jag blir så otroligt låg och nedstämd av lchf just nu. Någon som känner igen sig i det? Försöker härda ut och se slutet, har BF 27 januari, så det är ju max tre veckor kvar innan jag kan göra som jag vill, men oj vad tungt det är :( Vill bara få äta vad jag vill och känner för just nu... Undrar varför psyket påverkas så...

• mabuse
    Aroma skrev 2012-01-22 20:40:53 följande:
    Jag har åxå haft ett par perioder med fusk och haft JÄTTE svårt att ta mig ur.. Jag blev som ett monster i humöret och kom på att det funkade bättre om jag smög lite långsamt in i kosten igen,, tex så tog jag en smoothie med bär och grädde och fil i stället för ägg och bacon till frukost.. då fickl jag i mig lite socker utan att det satte igång suget..  och det funkademycket bättre än att sluta tvärt.. ge inte upp bara det blir ju bra det vet du ju!!
    Ja, tack för de peppande orden och tipset. Glömmer bort att vara snäll mot mig. Ska försöka hitta fler saker som jag verkligen tycker om och se så att de inte sätter igång suget... Jag hoppas ju verkligen att det blir bättre!
  • mabuse

Har en fråga - hur ändras er vikt nu på lchf? Jag vägde mig imorse och blev lite orolig, har gått ner drygt 10 kg sedan mitt lilla uppehåll som jag slutade med för elva dagar sedan. Det är ju nästan ett kilo om dagen Förvånad Kan det vara så mycket vätska? Blir lite orolig för bebis, men den verkar iofs pigg...

Känner mig ganska svag och trött och har fortfarande ganska svårt med maten, men sluta med lchf innan förlossningen gör jag inte för jag får panik av att vara så svullen att jag inte kan böja på mina leder. Hm. BF+3 idag, hoppas bebis kommer snart!

• mabuse
    FiaFunderar skrev 2012-01-30 13:46:10 följande:
    OJ! Det var mycket! Men hur mycket hade du gått upp i vikt innan då? Alltså sammanlagt under graviditeten.
    Jag har ju ätit LCHF sen den 1:a januari och jag ligger på +/- 1 kg sen starten.
    Jag tyckte att jag var på väg att börja svullna i ben och fötter precis innan jag la om kosten. Nu märks ingenting av någon svullnad.
    Min barnmorska säger att det är helt okej att jag inte har fortsatt gått upp i vikt. Bara bebisen fortsätter röra på sig och växa. Vi ska mäta magen igen om 3 veckor.
    Jag hade gått upp 24 kg innan lchf, så nu är det ca 14 kg, vilket ju är helt normalt. Det är säkert mest vätska som försvunnit, men jag kan inte fatta att vården inte har några som helst svar att ge om det här, så det är skönt att kunna diskutera det här i alla fall.
  • mabuse
    FiaFunderar skrev 2012-01-30 14:01:38 följande:
    Ja det är ju säkerligen bara vätska och vad skönt det måste vara för dig att slippa all den extra tyngden!!
    Man säger ju att man inte ska banta under en graviditet men jag tycker absolut inte att LCHF är att banta. Utan det handlar ju om att äta bra mat och undvika massa "konstigheter".
    Min svärmor är helt förskräckt över att jag har plockat bort "kroppens viktigaste byggstenar" (som hon säger) nu under graviditeten.
    På vissa låter det som att man SKA unna sig massa "gott" och onyttigheter när man är gravid - "för man äter ju för 2"... Obestämd
    Du har väldigt rätt, LCHF är verkligen inte att banta. Jag ska försöka ta det lugnt och inte tänka på viktnedgången.

Visst är det irriterande att så få har kunskap om hur kroppen fungerar och tycker man gör fel om man inte äter på deras sätt - dvs kolhydrater som bränsle. Det kan sannerligen kännas motigt att syssla på något mitt i brytpunkten - jag hoppas det kommer nya rekommendationer och info för gravida och ammande snart, precis som det äntligen gjort för diabetiker.
  • mabuse
    Loreena skrev 2012-01-30 21:53:42 följande:
    mabuse
    När jag var gravid med sonen så gick jag ner 1 kg om dagen under en vecka efter att han var född. Jag hade gått upp 20 kg men 14 kg bara rann av mig under och efter förlossningen... så det var antagligen en hel del vätska. Så du behöver nog inte oroa dig. :)
    Det var skönt att höra! Lycka till med att ta tag i kosten igen, det är verkligen skönt när man blir rörlig igen!
Svar på tråden LCHF för gravida!