• Joncan

LCHF för gravida!

Hoppar in här! Gravid i v 17. Brukar äta LCHF i perioder för att jag mår väldigt bra av det. Uppehåll ibland när karaktären sviktar. Har tänkt börja om nu för att undvika lägga på mig 25 kg, vilket jag gjort mina två tidigare graviditeter.

Mådde extremt illa i början av graviditeten, vilket kunde avledas med mat. I mängder. Känner mig nu som en svullen säl, och vägrar vågen, men helt klart att jag lagt på mig, uppskattningsvis 5-10 kg.

Det jag undrar över. Kan barnet i magen ta skada när jag lägger om kosten, och hur mkt kollisar kan man äta. Tänkte ej köra så extremt då jag antar att kolhydrater behövs trots allt. Eller?

• Joncan

Går ju inte riktigt som jag tänkt mig. Går in i vecka 24 idag. Hade tänkt gå över till LCHF för typ 10 veckor sedan men karaktären är som bortblåst. Har säkerligen gått upp 15 kg, och då är de värsta månaderna kvar!!!

Tror ni man kan byta tvärt från vanlig kost till LCHF? Har försökt ställa om sakta ca 3 gånger nu, men det funkar inte. Jag är som en jäkla dammsugare, både i intag och förbränning: allt fastnar!  

• Joncan

Min aktivitet i tråden är att jag är inne och läser. Ska bättra mig Skrattande

Har ännu inte kommit igång med Lchf, i v 25 nu. Ska ta och sikta in mig på att ställa om, men det känns TUNGT!  

Jag har inget råd om vad man kan äta mot illamåendet. Min inställning var att äta lchf när jag blev gravid, men tyvärr så kom illamåendet från h-vetet och tog över. Plus en obeskrivlig hunger. Det var omöjligt att hålla kosten för mig då, även om jag gjorde mindre försök. Så jag kan tyvärr inte komma m något bra tips på mat. Det enda jag vet är att mat jag åt när jag mådde som sämst kan jag inte se åt idag, om det inte var ngt som jag var extremt sugen på. Vilket tyvärr allt för ofta var pasta, rostade mackor osv, sånt som jag egentligen inte äter... Om det går, försök härda ut!

• Joncan

Läser tråden regelbundet, men betydligt sämre på att skriva Tungan ute

Till er som mår illa kan jag rekomendera Lergigan comp! De får man på recept på MVC (av en läkare). För mig funkade de betydligt bättre än Postafen. Postafen hjälpte skapligt mot illamående, men gud vad neddrogad jag kände mig. På Lergigan comp blir man inte alls lika trött, och det är lättare att fungera "normalt".

Mår ju själv sjukt illa när jag är gravid. Att äta lchf har inte ens varit att tänka på. Det har varit kolhydrater i massor, men nu har jag gått över till Lchf.

Har varit tveksam till att lägga om kosten under grav, det finns nog mkt att nojja över som det är och jag var ärligt rädd att det skulle kunna skada bebis på något vis. Nu har jag tio veckor kvar till bf, och faktum är att den där studien som ni nämner var den som gjorde att jag har "vågat börja äta rätt" Glad        

Svar på tråden LCHF för gravida!