• stinaa

LCHF för gravida!

Bra initiativ, här tänker jag hänga! :) V 16 med första barnet, har inte kunnat äta så bra lchf under grav då jag mått illa och inte alls varit sugen på fett. Men nu börjar det bli bättre så tänkte börja gå över till lchf nu, dock fortsätta äta mycket frukt och grönsaker :) i övrigt har jag ätit lchf till och från sedan 2007, trivs jättebra med det men ibland hamnar man i s.k dåliga perioder. Vill verkligen inte gå upp massor i vikt nu under grav då jag redan är lite överviktig.

Vad har nu för erfarenheter av lchf? Och graviditet? :)

• stinaa

Jag beklagar ditt missfall, måste kännas tungt.. Skönt att kroppen är igång igen iaf :) Jag tänker som så att om jag mår bra så borde ju bebisen göra det också, men eftersom det inte finns så mycket forskning kring ämnet än så äter jag frukt iaf, känns som inte helt dåliga kolhydrater :) Jag har läst nånstans att många som äter lchf upplever att dom lättare blir gravida, håller tummarna för dig! :)

• stinaa

Precis, det måste vara mycket lättare när man redan har en skrutt därhemma :) I vilken vecka fick du missfall? Det har varit min mardröm hela graviditeten och har varit orolig mycket, speciellt när jag började blöda i v 9, som tur var så såg allt bra ut men det kändes som hjärtat stannade där ett tag, huga!

Japp första barnet! Känns så otroligt spännande och pirrigt :) Mycket att fundera över och mycket som händer både fysiskt och psykiskt. Ska göra RUL 4/1, lääängtar! :)

• stinaa

Åh, välkomna alla! Vad roligt med massa olika erfarenheter :) Min räddare i nöden frukost är turkisk yoghurt, Ojojoj vad gott det är! Brukar blanda i grädde och ibland nötter, är så vansinnigt sugen på allt syrligt och surt så det passar mig utmärkt :)

Jag ska också sätta igång på riktigt med lchf, har blivit många snedsteg nu under allt illamående. Är dock lite orolig för att hamna i ketos, har hört att det inte är helt bra när man är gravid, någon som har hört nåt om det eller har några erfarenheter?

• stinaa

Usch flickor, idag ligger jag hemma med risig mage och diarre (magsjuka), mår skit (!) rent ut sagt. Det enda jag får i mig är Resorb :( maken ska komma hem på lunchen med blåbärssoppa och vitt bröd. Svårt att lchf:a när man mår dåligt..

Eftersom jag är sängliggande hela dagen tänkte jag kolla om nån av er har nåt tips på nån bra gravid-lchf blogg? :) Ha en bra dag!

• stinaa

Systernorr: jag tror Banan är den sämsta frukten, bättre med ett äpple men allra bäst är grapefrukt :) Men är du sugen på banan så tycker jag du ska äta det, jag är inte alls lika strikt med frukt nu som gravid :)

• stinaa

Hej tjejer! Nu har jag bestämt mig för att köra igång med lchf igen efter flera månaders dåligt ätande. Är ju i v 17 nu och har mått väldigt illa hela graviditeten vilket har bidragit till att jag ätit det jag fått i mig, men jag upplever att jag inte mår bra av det, är så uppblåst och ser ut som att jag ska föda om en vecka och är yr och trött av alla kolhydrater :( tänkte göra det till en liten utmaning och börja innan jul, tänker dock fortsätta äta en frukt om dagen.

Så nu behöver jag lite pepp och tips på fräsch lchf mat, frukost, snacks och mellanmål. Har fortfarande lite svårt för fett (gräddiga såser) så tänkte smyga in lite kokosfett här och var. Sen är jag sugen på syrligt och grönsaker så jag gissar att det blir mycket turkisk yoghurt, mozzarella, tomater, gurka mm. :) Är tacksam för alla tips jag kan få! :)

• stinaa

Kittycat: Vad gullig du är och vilka bra tips och recept! :) Känns mycket enklare när man känner stöd :) Återkom gärna om du kommer på något mer! :)

• stinaa

FiaFunderar: Vad roligt att vi ses här också! :) Jag äter lchf fast mindre strikt, jag käkar lite frukt, mycket grönsaker (har svårt för allt fett nu), och knäckebröd (Wasa sport gjort på rågmjöl) men all lunch och middag är lchf, kan bli nån potatis ibland. Har typ inte gått upp nåt i vikt och har ätit lchf sedan våren 2008, med undantag för några snedsteg.

• stinaa

Jag skulle tycka det var intressant att veta hur en matsedel för er gravida som äter lchf kan se ut en dag. Jag äter ju som sagt inte strikt nu men undviker det mest uppenbara som pasta, ris, potatis mm.

Frukost: Rågknäcke med gräddost, ett kokt ägg eller en tallrik fil.
    Lunch: Korvstroganoff m Blomkålsris
    Middag: Broccoligratäng med kassler.
    Mellanmål: Apelsin el grapefrukt el grönt äpple.

Svar på tråden LCHF för gravida!