• LiKaZo

LCHF för gravida!

Min först graviditet gick jag upp 24 kg, blev jättesvullen och hade sovande händer de sista tre månaderna. Jag tyckte det var jättehemskt, speciellt eftersom jag innan tränade mycket löpning och var väldigt rörlig. Efter graviditeten tog det mig nästan ett år att komma ner till min gamla vikt.

När jag blev gravid andra gången fick jag rådet av en äldre dam som hade haft samma problem på 70-talet och då undvek kolhydrater och salt för sin andra graviditet, så jag bestämde mig för att prova.
    Denna gången gick jag bara upp 12 kg, inget svullen och mådde jättebra, och tre månader efter förlossningen vägde jag 3kg mindre än innan och kände mig full av energi.

Jag blev jättehungrig första månaden, men nu iefterhand vet jag inte om det berodde på koständring, för nu är jag gravid igen och blev igen superhungrig vid 2-3mån trots att jag hållt samma kost länge nu.

Jag rekommenderar verkligen, det har fått mig att må jättebra! Dessutom vill jag rekommendera att göra yoga, jag hittade ett jättebra pass på dvd att göra hemma som fick mig att känna mig mer rörlig och gav mig känslan att utveckla muskler trots att man inte riktigt tänkte på att man gjorde det.

• LiKaZo
    gempan skrev 2012-05-14 21:34:57 följande:
    LiKaZo, vad hette dvd:n? Jag är dålig på att träna hemma, men just yoga kan jag tänka mig att köra hemma :)
    Method for prenatal yoga, med Gurmukh Kaur Khalsa. Hoppas det inte gör något att den är på engelska. Den har några avdelningar där man ska "sjunga" indiska ord i början och slutet, som jag inte riktigt gillar, men hela passet är 1 timme så jag brukar hoppa över det och köra de 35 minuterna som jag tycker är bra.
    Tycker också sättet hon pratar om graviditet och förlossning under passet, och sättet man andas, fått mig att bli bättre förberedd för att föda.
    HOn har även en video för att komma i form efter förlossning, som jag hoppas få tag på innan det är dags.

Lycka till!
  • LiKaZo
    gempan skrev 2012-05-15 10:33:22 följande:
    Okej. Tack för tipset! Jag beställde en annan igår som någon tipsade om, hoppas den är bra :)
    Berätta gärna sen vad det är för någon och vad du tycker. Jag skulle gärna ha någon mer som omväxling.
  • LiKaZo

Jag äter också Finn Crisp. Innan gjorde jag "knäckebröd" enbart gjort på frön, som jag tyckte var jättegott, men när jag blev gravid kände jag mig plötsligt äcklad av dom och tar nu lite FinnCrisp.
    Vi har hållt fast vid min sambos franska vanor och brukar äta ost till efterrätt på kvällen efter barnen har lagt sig, mättande och otroligt gott och bra LCHF, om man inte tar för mycket bröd.

Kan också berätta att igår hade vi vårt första utraljud och KUB/NUPP test. Allt såg bra ut, så nu känns graviditeten ännu mer på riktigt.

• LiKaZo
    Trolla75 skrev 2012-06-08 05:19:23 följande:
    Jag berättade tidigt för min bm och hon tyckte det var OK!

Nu förra veckan då vi var där berättade hon om en stor studie som gjorts i USA där det nu visar sig vara helt ofarligt att banta som gravid.
    Fostret tar alltid det den behöver och skulle man då gå på någon svältdiet så är det ju mamman som tar stryk...

Men det min bm ville komma fram till var väl i stort att det gynnade barnen då mödrarna var mer noga med att inte stoppa i sig kolhydrater i massor och därmed blev bebisarna mindre och mådde bättre...

Hittade inte själva originalartikeln men länkar till den jag hittade...
    www.expressen.se/halsa/forskare-sakert-att-ba.../

Ska bli så intressant att jämföra och se hur lillebror har gynnats av mitt LCHFande under grav jämfört med lillasyster där jag levde på Coca cola och mjölkchoklad...

Enligt kurvan på Sf-måttet låg jag långt över översta sträcket förra grav.
    Medan jag nu ligger pyttelite över mittkurvan... så än så länge ser det mycket lovande ut!

Nu är jag nyfiken på födelsevikten!
    För min del hade jag nästan precis samma födelsevikt för mina båda barn, runt 4,2kg, så ganska stora. Med fösta åt jag massa kolhydrater, godis,salt och gick upp 24 kg. Andra undvek jag kolhydrater och salt och gick bara upp 12 kg och mådde mycket bättre.
  • LiKaZo
    Blommig skrev 2012-06-08 16:22:24 följande:
    Åhh, det är så svååårt! Är bara sugen på vanliga smörgåsar, knäckebröd, glass, fil och annat! Tanken på rysk yoghurt på morgonen får mig bara att må illa.. Och detsamma gäller äggröran, precis som du rödnos! Hua! Så hör man just om det där, att många mår så bra med Lchf när man är gravid.. Men det gåår bara inte just nu.. Hoppas det ska funka att gå tillbaka mer strikt när illamåendet lägger sig.. Om det nu gör det.. ;) får vi väl allt hoppas ändå.. Ville inte så mycket med inlägget egentligen, bara skriva av mig lite frustration.. :) ha en skön helg alla!
    Om du vill ha lite andra fruksot tips, så har jag ätit antingen smoothie med olika frusna frukter, som känns ganska fräscht när man mår lite illa. Just nu är jag inne i en period då jag äter vanlig yoghurt med nötter, olika fröer och fast det inte är så lchf brukar jag ta lite russin i också.
  • LiKaZo
    stinaa skrev 2012-06-08 16:27:45 följande:
    Tänkte bara kika in och meddela att jag fick min dotter Ylva 30 maj. Jättefrisk bebis på 3,7 kg och 50 cm lång. Nu fortsätter jag lchf genom amningen också :)
    Grattis!
Svar på tråden LCHF för gravida!