Inlägg från: LinneaEleonora |Visa alla inlägg
  • LinneaEleonora

LCHF för gravida!

Hej. Är det någon aktivitet i tråden? Är gravid i sjunde veckan och mår illa redan. Med min son åt jag inte LCHF men har gjort det i ett år ungefär nu. Vad äter ni som mår illa? Hur ofta äter ni? Läste att förbränningen ökar med 25% när man är gravid och att man kan äta lite mer än man brukar.

• LinneaEleonora

I helgen mådde jag verkligen kasst och igår bestämde jag mig för en plan framöver. Jag ska inte äta sött, pasta, bröd och så men tillåta någon potatis och lite rotfrukter. Jag triggas av frukt men ska äta bär som funkar för mig. Äter ni några vitaminer eller andra tillskott? Sist jag var gravid hade jag järnbrist vilket inte känns omöjligt nu då jag är sjukligt trött. Hade glömt hur det var och är lite i en chock med tanke på min energi det senaste året. Förstår er som inte är sugna på fet mat. Känner likadant. Tror dock att den får mig att må bättre mellan målen. Jag upplever att jag mår sämst när jag inte gör så mycket och är stilla. Samtidigt har jag inte ork att vara aktiv hela tiden. Har ni det så?

• LinneaEleonora

Jag är lite hungrigare än vanligt. Igår åt jag som jag ska och märker skillnad. Illamåendet är inte bra men mycket bättre. Jag tror att frukosten är viktig och försöker äta ägg då. Köpte. Mitt val gravid igår. Någon som äter det?

• LinneaEleonora

Kallfront vad duktig du är. Finncrisp ser jag knappt som ett avsteg när jag inte äter strikt. Jag är också i vecka sju ungefär. Har inte varit till mvc än. På bara två dagar med en ganska liberal LCHF har mitt illamående nästintill försvunnit. Vet inte om det beror på maten eller att jag börjat med vitaminer. Det är värst innan frukost men efter den mår jag bra. Det känns underbart.

• LinneaEleonora

Är i vecka 18 nu och äntligen har jag kommit på rätt spår igen. Det känns underbart! Är lite liberalare än tidigare då jag kan tänka mig lite rostad morot och rödbetor men det funkar bra. Det svåraste med att börja denna gång var att vänja av sig från småätandet och vanan av att ha något att tugga på. Jobbar i receptionen på en camping och står också lite i butiken vilket har varit svårt med allt godis och annat onyttigt vi säljer men nu funkar det bra. Har en till på jobbet som LCHF:ar så det är skönt.
    Hur går det för er? Vet någon hur mycket man "ska" gå upp i vikt och hur mycket som är för mycket? 

• LinneaEleonora
    Loreena skrev 2012-07-28 19:17:56 följande:
    Nu är min bebis 2 veckor. Han föddes på BF +4 och vägde strax över 4 kg. Jag landade på 77 den här graviditeten och väger efter 2 veckor 65 kg. Jag tänkte lite långsamt sådär gå ner till en 58-60 någonstans. När jag blev gravid vägde jag 55, men det är inget mål för mig att väga så lite, det var bara kroppen som själv ville det sist efter amning och LCHF. Jag är väl mest orolig nu för att jag ska gå ner för snabbt. Med en hungrig snuttande bebis och en 2 åring som jag ska jaga efter om dagarna så att jag inte hinner äta. Skönt med LCHF på det viset iaf så att man står sig bra på 3 stora mål/dag istället för att bli darrigt och vrålhungrig efter 3 timmar utan mat.
    Grattis!! :) Hur mår ni?

Hur går det för er andra? Jag bloggar lite när det finns tid. Kika in om ni vill så hoppas jag kunna inspirera någon. www.linneaeleonora.se

• LinneaEleonora
    Jaya skrev 2012-08-10 18:44:38 följande:
    Hej! Är ganska nyplussad, och började med LCHF innan jag visste att jag var gravid, har väl ca 15 kilo att gå ner, men har gått 6 kilo nu. Tänker fortsätta med LCHF under graviditeten då jag mår sååå himla bra :) det känns ju inte som att man bantar! Man äter bra, och gott OCH går ner i vikt. Men är det farligt att gå ner i vikt under graviditeten?
    Jag tror inte att man ska banta under graviditeten men med LCHF så äter du ju mycket näring och det borde ju bara gynna barnet tänker jag? Hade dåligt samvete när jag bara åt pasta tidigare men nu känns det bra då jag äter mycket grönsaker, ägg och feta produkter. Det känns som att barnet gynnas av en kost som är näringsrik. Förra graviditeten gick jag ner i början p.g.a. illamående och då sa min BM att det absolut inte var någon fara för barnet då den får det den behöver. 

Hoppas du fortsätter må bra nu då. Du har inte något illamående? 
    Grattis till graviditet och viktnedgång! Lycka till med LCHF :) 
Svar på tråden LCHF för gravida!