LCHF för gravida!
Jag har ätit mer eller mindre liberal LCFH sedan i november 2011 och har mått väldigt bra av detta. Hade mycket problem med magen innan: ont, uppblåst och gasig, och alla dessa symtom försvann inom ett par dagar när jag ställde om kosten. Hade som så många andra svårt för allt fett i början, men nu tycker jag att det är fantastiskt att kunna laga "riktig" mat med fullfeta produkter!
Ibland har jag gjort avsteg och ätit lite godis, ris eller en kakbit (det har hänt max en gång i månaden sedan jag ändrade kosten) och det har inte varit några problem för mig. Häromveckan åt jag dock en bit bärpaj på jobbet och fick akut magont med diarré som följd. Inte kul!
Hur som helst så är jag nu gravid i vecka sju och planerar att fortsätta äta som jag gör under gravidteten. Äter mycket grönsaker, nötter och mejeriprodukter, vilket känns bra. Har även unnat mig att äta Finn Crisp sedan jag blev gravid, men vet att jag egentligen mår bättre av hembakat nöt- och fröbröd (dock varit för lat för att baka). Jag hoppas att jag inte ska gå upp 20 kg som jag gjorde under förra graviditeten, och att jag ska slippa humörsvängningar och evigt sug, men vi får se hur det går. Känner som så många andra att det tar emot att äta mycket fett och att det spär på illamåendet. Dessutom är jag just nu infernaliskt sugen på sushi och funderar på att unna mig en måltid.
Det ska verkligen bli intressant att jämföra denna graviditeten med den förra, då det är en radikal skillnad på min kosthållning!