• Trolla75

LCHF för gravida!

Loreena skrev 2012-01-20 21:53:53 följande:
    Åh, vad mysigt! :) Jag längtar till RUL, vi har inte fått någon tid än men jag är i v. 17 så det borde inte vara alltför lång tid kvar.
    Jag var tvungen att ringa och beställa min tid till RUL själv! kolla upp så det inte är samma som gäller för dig.

Idag går jag in i v.15 Skrattande och vi har RUL den 20 feb. Hjärta
    ღ ♥ Wilma 2000 - Vanna 2007 - syskon nr 3 i juli 2012♥ღ
  • Trolla75
    Loreena skrev 2012-02-01 12:09:19 följande:
    FiaFunderar
    Det ser ju jättebra ut! :)

Jag hade blodsocker 3,7 - Tror ni det är ok att ha så lågt?
    Blodtryck: 120/66
    HB:130

Jag fick tid för RUL imorgon! :D Spännande spännande! Det blev lite bråttom nu när vi precis flyttat hit och sambon ska till Riga nästa vecka och lära sig flyga Boeing. (Han pluggar till pilot)
    Är det på fastande mage? ett normalvärde ska ligga på mellan 4-6
    När jag åt strikt i somras låg jag också på 3,7 fastande och på 4,2 när jag käkat.
  • Trolla75

Min kropp skulle inte klara att göra en glukosbelastning nu! Tror att min kropp skulle ta livet av mig om jag utsatte mig för det. Flört
    Drack en knapp dl cocacola i somras och inom loppet av 5 minuter så hade jag hjärtklappning, mådde allmänt fördjävligt och kroppen gick på högvarv för att avgifta mig... Tänker mig då hur den skulle reagera på glukosslibbet...

Min pappa hade diabetes, jag är överviktig = riskzon... Men jag har aldrig blivit erbjuden att göra belastningen!
    Hur är ditt vanliga värde, de som dom tar i fingret? Är inte det alarmerande borde nu kunna neka till det stora testet.

• Trolla75
    rödnos skrev 2012-02-15 11:50:20 följande:
    Hej på er!

Nu är det ett tag sedan jag startade tråden och ÄNTLIGEN får jag ansluta mig till den gravida skaran! Tjohoo!
    Plussade imorse efter missfall i november... hoppas hoppas!

Har inte hängt med så bra på ett tag men tänkte kolla av lite med er, eftersom kompisarna inte trot jag kommer kunna äta LCHF som gravid, hur går det för er? Har ni gjort avsteg eller har det funkat bra? Just nu är jag bara sugen på kött och ägg så det bådar ju gott i alla fall.

OJ, måste ju tipsa om det bästa som finns oxå! Igår öppnade jag en påse fläsksvålar och dippade i President´s valnöts-färskost! Så SJUUUUKT mumma att ni bara måste testa! Var gott med vitlöksost oxå! MMmmm!  
    Gratulerar till pluset!!!

Jag måste erkänna att jag varit lite liberal sedan jul/nyår... men mitt mål är att återgå och bli mer strikt än vad jag är nu... Det mår jag bäst av!
    Gott att du är sugen på kött & ägg det underlättar ju stort!
    Grattis igen!
  • Trolla75
    Van01 skrev 2012-02-16 19:46:42 följande:
    Hej! Jag har ätit lchf sedan juni förra året, men det blev en del fusk på semester i nov- dec sedan jul/ nyår och jag har inte kommit helt tillbaka än. Det har blivit en del low carb bröd, lchf bakelse, Cola zero och mörk choklad som jag är beroende av. Jag plussade i fredags, är idag på v.4+4 och vill äta lite bättre nu. Frågar de om kost på MVC? I så fall, reagerar de positiv till lchf?
    Min BM var bara positiv till mitt initiativ, så inget negativt från varken henne eller hennes bm-elev.
  • Trolla75
    Tida77 skrev 2012-02-17 14:48:19 följande:
    Inga tår trampade på, ingen fara

Jag var i v 7+5 i onsdags, 7+7 idag alltså. Blir det 8+0? hehe, har ju bara fött tre barn, jag lär mig aldrig det där
    Ja, det borde väl bli v.9 (8+0) tror bara det räknas upp till 7+6 sedan blir det 8+0 Skrattande
  • Trolla75
    Aroma skrev 2012-02-19 12:18:07 följande:
    Jag tror att om du mår bra av en skvätt grädde så är det bara bra. Jag mådde inte illa på morgonen men var inte alls sugen på ägg och bacon som vi brukar äta så det blev en del rysk yoghurt med nötmysli och så smoothie . Nu tuggar jag glatt stekt mat igen :0) jag är övertygad om att bebisarna mår bra av den här kosten så kör på som vanligt. Jag åt frukt för att jag var sugen och lite mer tillåtande inte för att jag tror att bebisen behöver det.. Mina två flickor som är tillverkade i socker missbruk vägde båda drygt 4 kg, ingen fara med det men det är på övre delen av normal skalan.. Denna beräknas bli lite mer "normal" kanske 3500, vi får se i morgon.. Nu ska jag gå och packa om bb väskan igen;0) rapporterar när bebis är här!!
    Åh spännande att se om vikten har påverkats positivt av kosten, hoppas på det samma med min lilla räka (lillasyster vägde 4680g)
    Stort lycka till i morgon!
  • Trolla75
    Aroma skrev 2012-02-20 19:15:15 följande:
    Nu är hon här!! 3300 g och 47 lång och alldeles alldeles underbar!!! Allt gick jättebra och nu myser vi i massor . Hon känns väldigt pluttig om man jämför med sina 4000 grammare till systrar men hon är ju helt normal egentligen. Mys mys!!
    Grattis i massor!!! stor skillnad på vikten, det peppar mig... I juli får vi veta!
  • Trolla75
    IWantCookies skrev 2012-03-07 18:13:01 följande:
    Ny favorittråd! Är bara i V5 än men tänker försöka köra lchf-light under graviditeten. Alltså bara utesluta allt sött och bröd/pasta/potatis och hoppas att jag slipper må illa och gå upp 18-22 kg som jag har gjort förra gångerna.
    Är i v.21 & står fortfarande på +-0 sedan inskrivningen... Så hopp finns! Flört
    ღ ♥ Wilma 2000 - Vanna 2007 - BF 20e juli 2012♥ღ
  • Trolla75
    IWantCookies skrev 2012-03-08 14:26:22 följande:
    Trolla det var duktigt av dig! Var du normalviktig innan graviditeten? Jag är ganska normal i kroppen så jag räknar med att gå upp 10-15 kg om jag orkar hålla lchf graviditeten ut.
    Nix, jag är allt annat än normalviktig! =( gick ner 20kg från jan-aug -11 stått still sedan dess... Har 20kg kvar att gå ner till min "normalvikt".
    Det får vi ta tag i efter sommaren och barnafödandet...
    Nu i o med graviditeten äter jag inte helt strikt, utan äter LCHF och är lite soft liberal... Men potatis, pasta o bröd äter jag inte!
  • Trolla75

Rostasfilé med ugnsgratinerad broccoli, tzatziki & bea.

• Trolla75
    Loreena skrev 2012-03-31 12:37:46 följande:
    Jag tycker att Annika Dahlqvist skriver bra kostråd för gravida.

Du behöver ju absolut inte vara lika strikt med LCHF när du är gravid som när du inte är det. Lyssna på kroppen. Om du blir supersugen på apelsiner så kanske du behöver äta just det, tex.
    Det finns ju inga kliniska studier på LCHF och graviditet, men det finns erfarenheter från många som varit gravida, ätit LCHF och fått fina friska barn. Jag tror vi helt enkelt får lyssna på kroppen, känna efter vad vi mår bra av och utgå ifrån att om vi mår bra så mår barnet bra. LCHFkosten är ju dessutom väldigt näringsrik och rik på bra fettsyror som barnet behöver för sin utveckling.
    Vad man däremot vet med säkerhet är att stora mängder socker, stärkelse och skräpmat i största allmänhet är dokumenterat DÅLIGT när man är gravid. Ökningen av graviditetsdiabetes etc. visar på det.

I början av graviditeten mådde jag illa och kunde i stort sett bara äta kolhydratsmat, frukt och pizza... Då hade jag konstant magknip, gaser i magen, halsbränna, illamående, extrem trötthet och en rejäl foglossning tidigt i graviditeten. Jag var dessutom svullen både om händerna och under ögonen.

När jag sedan successivt övergick (mycket långsamt) till en liberal LCHF igen så märkte jag följande:

*Gaserna i magen försvann
    *Halsbrännan håller sig borta
    *Jag får mindre besvär av foglossningen
    *jag blir mindre svullen i kroppen
    *Jag har inte ont i magen längre
    *Jag sover bättre
    *Blodvärdena är bra, blodsockret är finfint enligt barnmorskan, barnet växer som det ska och sprattlar glatt runt inne i min mage.

Jag kan tillåta mig att äta bär, lite frukt, nötter, kanske lite ris eller potatis ibland men absolut inte bröd, pasta och spannmål. Då mår jag jättedåligt och besvären kommer tillbaka direkt.
    Jag håller med i allt du säger, jag mår så mycket bättre utan alla mjölprodukter!
    Jag har blivit väldigt liberal, frukt, grönsaker och rotfrukter, men åker på rejäla bakslag så som svullna onda anklar vid för mycket kolhydrater och när det väl händer så tänker man att det absolut inte är värt det!
  • Trolla75
    Loreena skrev 2012-04-18 13:30:23 följande:
    Jag blir tokig!! Jag är v. 29 och är hungrig JÄMT!!! Jag äter oss ur huset!! Vad ska jag göra? Någon som upplevt samma sak? Innan jag började med LCHF så kunde jag ju iaf äta mig mätt på billiga saker som fullkornspasta och linsgryta, men det går inte nu för då får jag svinont i magen.

För att jag ska bli mätt så måste jag typ dubbla mina portioner nu. Jag kan käka 1/2 fiskgratäng, eller 1/2 kyckling eller 2 portioner köttfärssås. Det kan ju inte vara normalt! Jag har inte råd att äta så mycket så därför gör jag inte det så då går jag och är konstant hungrig och småäter ist.
    Men om du är så hungrig så får du tillsätta mer fett! det är fettet som mättar.
    kokosolja är också ett tips, man tar en tsk om man är sugen på nått och det stillar suget.

-½ fiskgratäng äter jag med utan svårigheter så det låter inte så mycket tycker jag.
    -Men till kycklingen, om du gör en god sallad till med lite ostbitar och avokado i + en sås på fet crème fraiche, så kan du säkert dra ner lite på proteinet.
    -Köttfärssåsen skulle jag ha en massa grädde i så mättar den också bra!

Min dag ser ungefär ut så här;
    frukost ca 200g Rysk yoghurt med ett par tsk nötter (cashew, pumpafrön, solroskärnor & melonkärnor)
    Lunch/middag En köttbit med kokt eller ugnsgratinerad broccoli, Bea och är jag riktigt hungrig så lägger jag till en avokado den mättar super.
    Kvällsmat endast om jag är hungrig, 2 kokta ägg + någon msk smör o pepparmix

Skulle jag mot förmodan bli sugen någon gång i mellan så är små Baby Bell ostar bra och mättande.
  • Trolla75
    QiTaS skrev 2012-04-25 08:09:00 följande:
    Hörde en reklam igår om att det kommit en ny funlight som de använt suktin till!!! Yum yum :)
    Stevia var den sötad med...
    Testade den i början av veckan, men tyckte inte den var god, den smakade precis som vanlig FunLight och jag har aldrig varit förtjust i den.
  • Trolla75
    Joncan skrev 2012-04-28 10:34:41 följande:
    Går ju inte riktigt som jag tänkt mig. Går in i vecka 24 idag. Hade tänkt gå över till LCHF för typ 10 veckor sedan men karaktären är som bortblåst. Har säkerligen gått upp 15 kg, och då är de värsta månaderna kvar!!!

Tror ni man kan byta tvärt från vanlig kost till LCHF? Har försökt ställa om sakta ca 3 gånger nu, men det funkar inte. Jag är som en jäkla dammsugare, både i intag och förbränning: allt fastnar!  
    Det är bara att ställa om från ena dagen till den andra, jag har aldrig haft någon övergångsfas...

Har själv blivit lite för liberal, det straffar sig omedelbart så jag behöver absolut bli mer strikt i min kost!
    Det värsta jag drabbas av är att jag drar på mig sjukt mycket vatten, blir tungandad och magen blir helt uppblåst under brösten, mår inget bra alls! Det är riktigt otäckt!

Nu i slutet är det ju inte bra att gå upp allt för mycket, men som det ser ut för mig så ökar jag med 2-3 kg i veckan... och egentligen borde jag stå still för min egna skull (har stort överflöd till bebisen ändå)
  • Trolla75

Mitt järnvärde har aldrig varit så bra som nu med LCHF.
    Jag äter mycket kött och broccoli, brysselkål mm. och det har nog stor betydelse för mitt järnvärde.

• Trolla75
    hzabo skrev 2012-05-20 08:13:01 följande:
    kallfront, jag är nu i v 14 och känner att det är de 3 senaste dagarna jag klarat av att äta fet mat, tidigare kunde jag absolut inte tänka mej det. Detta är min tredje graviditet men den första med lchf, har inte kunnat äta enbart lchf de första månaderna pga allt illamående men nu hoppas jag det ska gå bättre. Blir bara så irriterad på alla människor runt om kring mej som tycker det är så fel att följa lchf under graviditet. o jag är inte såå strikt, äter alla grönsaker o rotfrukter + en frukt nångång. ha en bra dag alla!
    Det är bara folk som är fetträdda och dåligt pålästa som tycker det är så hemskt, ingen idé att lägga energi på att bli irriterad!

Kan bara säga själv hur nöjd jag är, kan ha mina ringar och fötter och ben sköter sig exemplariskt, till skillnad från mina andra graviditeter då jag svullnade upp tidigt...
    Är nu i v. 32 och mår verkligen kanon som liberal LCHFare, äter lite varierat med grönsaker o frukt och hittills är viktuppgången 6-7 kg. Glad
  • Trolla75
    QiTaS skrev 2012-06-02 19:25:58 följande:
    Hej. Jag är i v7 och känner inget illamående, kan det verkligen göra så mycket att inte äta kolhydrater. Med de andra barnen har jag mått konstant illa i 35 veckor. Jag är rädd att något är fel. Vad har ni för erfarenhet?
    Mitt illamående kom inte förrän efter 10-12e veckan den här gången och slutade runt v. 25 tror jag ... Det höll änna i sig länge...

Vad är crossfit? blev väldigt nyfiken...
  • Trolla75
    Päron1986 skrev 2012-06-07 20:13:06 följande:
    Vad har era barnmorskor sagt när ni har berättat att ni äter lchf?

Jag har inte berättat för min, men hon har frågat om jag jag bantar vilket jag svarar nej, för det gör jag ju verkligen inte.
    Jag berättade tidigt för min bm och hon tyckte det var OK!

Nu förra veckan då vi var där berättade hon om en stor studie som gjorts i USA där det nu visar sig vara helt ofarligt att banta som gravid.
    Fostret tar alltid det den behöver och skulle man då gå på någon svältdiet så är det ju mamman som tar stryk...

Men det min bm ville komma fram till var väl i stort att det gynnade barnen då mödrarna var mer noga med att inte stoppa i sig kolhydrater i massor och därmed blev bebisarna mindre och mådde bättre...

Hittade inte själva originalartikeln men länkar till den jag hittade...
    www.expressen.se/halsa/forskare-sakert-att-banta-for-gravida/

Ska bli så intressant att jämföra och se hur lillebror har gynnats av mitt LCHFande under grav jämfört med lillasyster där jag levde på Coca cola och mjölkchoklad...

Enligt kurvan på Sf-måttet låg jag långt över översta sträcket förra grav.
    Medan jag nu ligger pyttelite över mittkurvan... så än så länge ser det mycket lovande ut!

Nu är jag nyfiken på födelsevikten!
Svar på tråden LCHF för gravida!