• rednose

LCHF för gravida!

Sant! :)
    Men som en tydligare fråga, är det någon här som är äggallergiker och har bra tips på någon form av äggersättare? Jag är så sjukt trött på ägg men det mättar ju så bra att jag inte riktigt kan komma på nåt att ersätta det med?

• rednose

Puffa - va kul! Då kan vi följas åt här. jag ska testa om 6 dagar!
    Är det första barnet som ska bli till eller syskon?

• rednose

Du behöver dricka mer vatten och ära mer fett. Enkelt med LCHF.
    Testa kokosfett i en äggmjölkslatte tex.
    Och glöm inte att du får äta så mycket du vill men ät dig mätt på fett!
    Om ett tag, två veckor för min del, så fattar kroppen att den ska ta till sig allt fett och jobba med det istället för som innan längta efter kolhydrater!

• rednose

Hola, Jag hade jobbiga foglossningar och vart sjuksriven från vecka 26 med dottern.
    Mitt tips är att de dagar då du känner dig ok, TA DET JÄVLIGT LUGNT! Annars kommer du garanterat ha det skitjobbigt dagen efter med värken.
    Ta värktabletter, det är inte farligt (vilket även bm kan upplysa dig om så du tar rätt saker)
    Sov med kuddar mellan benen, bakom ryggen, under fötterna och där du känner att du behöver. Jag hade som mest 6 kuddar uppbullade runt mig. :) Som ett litet bo.
    Om du har ont var inte rädd för att säga det, det är inte konstigt och har du riktiga fogkänningar så be sambon/pojkvännen/mannen/frun flytta på dig, alltså hjälpa till att lyfta runt dig i sängen så du ligger bekvämt.
    Simma
    Bada varmt (varmbassäng är ett hett tips!)
    cykla

det var det jag kom på nu.
    Skaffa ett bälte från sjukgymnasten om du vill testa. Jag kunde inte ha det pga mitt jobb. Funkade liksom inte men kompisen tyckte det var kalasbra.

sen finns det bra sjukgymnastik att göra oxå som du kan få hjälp med via barnmorskan.
    sitta på en kilkudde osv. 

• rednose

Samma här, vecka 14. Drygt som fan.

• rednose

Vad är det för landsting som inte erbjuder sjukgymnastik?? I Göteborg är det ju självklart och finns flera ställen man kan gå till subventionerat ?

• rednose

Ah, akupunktur! Läste lite fort där..
    För mig funkade det ändå inte och flera vänner vittnar samma sak så
    Det är ju inte givet att det ska funka...

• rednose

Klart man kan prova.
    Foglossningsvärken var ju rent överjävlig. Hoppas man slipper den igen. :(

• rednose
    Mamma20022005 skrev 2012-01-07 17:05:42 följande:
    Är det okej och äta enligt lchf när man ammar?? Någon som vet?
    Har börjat med lchf nu och ammar min 5 månaders bebis. Kör väldigt strikt utan bröd, pasta, ris osv.
    Måste jag äta något av det?
    nej det måste du inte. kolla in på kostdoktorn.se. Du kan absolut amma och äta LCHF samtidigt.
    Strikt brukar menas under 10-20 g kolisar om dagen så om det bara är uteslutandet av bröd, ris pasta etc som du menar så äter du kanske inte så strikt i den bemärkelsen. :) 
  • rednose
    Spionen skrev 2012-01-07 20:48:08 följande:
    Jag blir så irriterad på alla kommentarer man får. Folk är så inrutade i det här med lightprodukter, fettfritt och nyckelhålsmärkt. Ren idioti!!

Hur gör ni för att möta alla kommentarer varje dag? Hur kontrar ni?  
    jag brukar gäspa och le.

Nejdå men om man berättar (det gäller ju i alla fall för mig och min sambo) att man inte äter LCHF för att gå ner i vikt, utan för att helt enkelt MÅ BRA, så verkar fakta mottas mycket bättre.
    Att berätta att det INTE är någon "ny diet" utan en kosthållning precis som vegetarisk kost. :)

• rednose

Jag har hört om många som säger sig blivit gravida lättare då de ätit LCHF.
    Letar man runt lite kan man hitta en del artiklar på ämnet oxå så det verkar ju om inte annat vara på god väg att bli en rekommendation. I alla fall till överviktiga eller de med PCO. :) 

• rednose

Alltså tjejer, jag är så obotligt trött att jag inte vet vart jag ska ta vägen!?!
    Brukar ju vara jättepigg när jag äter så här och jag är inte sjuk. Däremot har jag mängder av graviditetssymptom så jag hoppas jag plussar snart!!!
    Testade idag men det var 6 dagar innan BIM så såklart vart det ett fett minustecken i rutan. :)) Dum som man är kunde jag inte hålla mig.
    Hur mår ni nu, alla gravida på LCHF? Nån som har lust attberätta hur det går med kosten i graviditeten? :) 

• rednose
    FiaFunderar skrev 2012-01-10 14:43:25 följande:
    För mig funkar det fin fint att äta LCHF nu. Men jag började ju igen förra måndagen så jag har ju inte hållt på så länge efter uppehållet.
    Idag hade jag inte matlåda med mig till jobbet (inte bra) och då får jag äta i restaurangen. Idag serverades stekt örttorsk med tartarsås och potatis och grönsaker.
    Men det funkade bra att äta det med. Bad om att få 1 st potatis eftersom man får så lite fisk (annars hade jag hoppat potatisen) men det slutade med att jag slängde den i alla fall. Sen tog jag ca 1 dl tartarsås (gjord på majjo och cf) Sen fick man lite ugnsgrillade squach, paprika och ärtor.
    Det blev väl en ok lunch men jag föredrar att göra egen matlåda så man har full koll på vad man äter.

Jag har haft lite huvudvärk senaste dagarna och det hade jag även förra gången jag satte igång med LCHF. Men det går la över Glad
    varför skulle du äta potatis??
  • rednose
    FiaFunderar skrev 2012-01-10 19:01:18 följande:
    Jag äter inte jättestrikt LCHF nu när jag är gravid. Och att ta EN potatis till fisken är ju inte döden... Frukosten var kanske 2 kolhydrater och nu ikväll så har jag ätit 100 gram korv med 2 kollisar/100 g och stuvad blomkål.
    Så jag ligger väldigt lågt på kollisarna idag.
    Det var det jag menade med att jag helst av allt vill ha med mig matlåda på jobbet så jag har full koll på vad jag ska äta under dagen.
    Men nu var det inte så utan jag fick äta på restaurangen och där får man massor utav riset,potatisen eller pastan men lite av proteinet... TYVÄRR. Så eftersom jag är hungrig på lunchen så vill man ju äta sig mätt därför bad jag om en liten potatis.
    Men som jag skrev så slutade det med att jag slängde den. Var inte direkt mätt efter maten men kunde hålla mig till kvällens middag utan mellanmål så det var ju bra Glad tycker jag! 
    Kan de inte ge dig allt utom kolhydraterna? Om det är de som lägger upp menar jag? Här i Göteborg verkar det aldrig vara ett problem utan de ger gärna mer fisk, kött eller sallad istället.

• rednose
    FiaFunderar skrev 2012-01-10 19:09:23 följande:
    Nej de vägrar! Det är så irriterande. Vi får köpa en tallrik mat för 40 kr och då får man det som de lägger upp på tallriken. Fisken idag var väl ca en halv normalstor portionsbit (ca 60 g kanske) Så det är det man får och en slev sås och sen ganska mycket potatis (det är ju billigast)
    Du kanske kan lägga till en tjuga eller så då? 40 spän för lunch var ju sjukt billigt! Tänk om de kunde anamma det här. haha! :)
  • rednose
    stinaa skrev 2012-01-10 19:36:06 följande:
    Jag är gravid och mår finfint på lchf. Hade dock ett uppehåll runt jul men så kan det gå ibland.. Jag äter inte heller jättestrikt, är så vansinnigt sugen på citrusfrukost så jag äter faktiskt grapefrukt och apelsiner.

Lycka till ni som vill bli gravida! :)
    hihi, du kanske väntar en liten tjej. De säger ju att man blir mer sugen på citru när man väntar flickor. :)) Stämde på mig i alla fall och jag kunde klämma 4-5 apelsiner om dagen. 
    Skönt att det verkar funka bra i alla fall! 
  • rednose
    stinaa skrev 2012-01-10 21:32:25 följande:
    rednose: Ja vi fick faktiskt veta på RUL att vi väntar en tjej! :) Har också hört det med citrusfrukter och det stämde ju på mig iaf :)
    yay! :)
    Va snällt att de sa det på RUL. Vi gjorde ett extra som vi fick betala 700 för. För att få veta det vi redan gissat från vad vi sett på RUL men hon vägrade tala om för oss könet på VÅRT barn. Knäppa tanta.  
  • rednose

Japp bor oxå i Gbg. En del berättar men policyn på östra är att inte höra det.
    Mitt RUL var i vecka 20, därför tyckte vi det var urbota dumt. För sent för abort och som sagt man kan ju ta reda på det ändå om man nu tänkt vara selektiv. men men.

• rednose
    stinaa skrev 2012-01-10 22:37:05 följande:
    rednose: Jag bor i Sundsvall, förut fick man inte veta här, men nu får man tydligen det. Hon letade till och med extra länge just för att se kön :)
    :) Vi fick som sagt snällt gå till privatklinik och betala....
    Kolla i mitt bildgalleri så ser man att det ändå vart jäkligt tydligt på RUL. (det är bilden på lillans nedre regioner i vecka 20) Kan ju tycka att om en förälder i vecka 20 säger till bm att: -du, det där måste väl ändå vara en tjej eller? Man ser ju inte minsta tillstymmelse till snopp? DÅ skulle dom ju kunna säga att: -ja, det är ju faktiskt riktigt tydligt. ja det är en liten tjej. Men nej. hahaha! Med risk att låta fördomsfull, dock även baserat på varför problematiken uppstått, killen är halv-finne från norrbotten och jag halvskåning från Göteborg. Dvs varken Kineser från landsbygden eller radikala muslimer för att nämna två exempel på var flickor kan vara oönskade...
    Tycker det är ett otroligt översitteri att inte berätta för blivande föräldrar vad man faktiskt ser. 

• rednose

självklart! Ska bli intressant att se OM någon LCHF expert faktiskt får tala till punkt. förmodligen inte om man ska se till programmets signum...

Svar på tråden LCHF för gravida!