• stinaa

LCHF för gravida!

Loreena: Jag tycker du verkar äta jättebra! Ibland, speciellt om man är gravid så behöver man äta något som kanske inte är så bra, men jag tror det viktiga är att ta nya tag på en gång, så det spårar ur (talar efter egen erfarenhet) :)

Jag äter D-vitamin, 2000 IE varje dag (en kapsel).

• stinaa

Jag är gravid och mår finfint på lchf. Hade dock ett uppehåll runt jul men så kan det gå ibland.. Jag äter inte heller jättestrikt, är så vansinnigt sugen på citrusfrukost så jag äter faktiskt grapefrukt och apelsiner.

Lycka till ni som vill bli gravida! :)

• stinaa

rednose: Ja vi fick faktiskt veta på RUL att vi väntar en tjej! :) Har också hört det med citrusfrukter och det stämde ju på mig iaf :)

• stinaa

rednose: Jag bor i Sundsvall, förut fick man inte veta här, men nu får man tydligen det. Hon letade till och med extra länge just för att se kön :)

• stinaa

Fiafunderar: Jag äter väldigt liberal lchf, dvs håller mig undan från det mest uppenbara som potatis, ris och pasta men har ätit rågknäckebröd, frukt och mycket grönsaker, till och med nån isglass då och då, samt lite si och så på helgerna. Vägde mig igår och har inte gått upp ett enda gram sedan jag blev gravid och det är jag väldigt nöjd med :) Är i v 21.

• stinaa

elllen: Välkommen hit! :) Jag är gravid i v 24 och har ätit lchf i stort sett hela graviditeten ( med undantag för jul och några snedsteg), har mått toppen av det och bebben mår också fin fint. Tack vare kosten så har jag inte lagt på mig några extrakilon och är inte ett dugg svullen, m

• stinaa

Oj råkade skicka..
    Mina värden är också jättebra. Lycka till med kost och graviditet :)

• stinaa

elllen: Precis, snedstegen behövs nästan för att man ska inse att det inte är värt det. Nej jag har inte diabetes, äter lchf för att jag mår bra av det och har gjort det sedan 2008 :)

• stinaa

Så var jag på koll igen igår, v 25 nu. Alla värden var toppen och jag har gått upp 1 kg sedan jag plussade. Hade bättre blodtryck än på inskrivningen och då åt jag inte så bra lchf men det gör jag alltså nu och allt ser toppen ut!

Lillan hade starka hjärtslag också och var jättebra inom växtkurvan :) Verkar alltså gå hur bra som helst att vara gravid och äta lchf, har egentligen aldrig tvivlat, bara jobbigt när folk ska ifrågasätta, men själv kan dom äta massor med socker under grav och undrar just hur bra det är för bebisen..

• stinaa

Rödnos: Wow stort grattis! :) Jag äter lchf, ganska liberal dvs äter frukt ibland och Rågknäcke macka på morgonen och är väldigt tillåtande gällande grönsaker. Mår jättebra av det och som jag skrev ovan har jag utmärkta värden och bebis mår toppen :)

• stinaa

Rödnos: Jag har ätit surdegsbröd under graviditeten nästan varje dag och jag har bara gått upp ett kilo samt mått bra av det så det där får du nog känna lite på vad som funkar för just dig :)

• stinaa

Rödnos: Det är inte ovanligt att man blir uppblåst och gasig i början av graviditeten även fast man äter lchf, det är hormonrelaterat + att det flyttas runt och händer massor därinne nu :)

• stinaa

Rödnos: Det är säkert ingen fara, det är ju jättevanligt med blödningar i tidig graviditet. Jag blödde i flera dagar i v 10, var helt säker på missfall så jag fick göra ett VUL och såg ett pickande hjärta, nu är jag snart i v 27 :) Jag håller alla tummar och tår för dig!

• stinaa

Baklagar Rödnos! Men samtidigt bra att det hände så tidigt, jobbigare om man hinner gå många veckor. Vad bra att ni kan försöka så snart, håller alla tummar och tår! :)

• stinaa

IWantCookies: Jag äter ungefär samma som dig, unnar mig även knäckebröd ibland och äter frukt när jag blir sugen. Är i v 29 och har hittills gått upp 3 kg vilket är bra då jag var lite överviktig innan jag blev gravid. Har iaf mått jättebra på kosten, har dock haft svårt för lagad mat i perioder men då blir det mycket sallad, grönsaker och frukt. Lycka till! :)

• stinaa

Hur går det för er tjejer? Här är det dags för omstart, har varit i Åre i fem dagar och där har jag ätit allt annat än bra och kroppen mår därefter också. Som sagt, nystart idag! :)

• stinaa

Är i v 38 nu och sen v 30 ungefär har jag varit dålig på att äta lchf, mycket då jag har mått illa på slutet och varit sugen på allt annat än fett. Dock har det hjälpt att jag åt lchf länge då jag inte lagt på mig nåt vatten eller onödiga kilon. Har Inge jättebra råd på vad du ska äta när du mår illa, personligen funkade allt syrligt bra för mig, så som turkisk yoghurt, gröna äpplen, pizzasallad, vinäger mm. Du får prova dig fram och se vad som funkar för dig :) Lycka till!

• stinaa
    Kallfront skrev 2012-05-19 22:13:42 följande:

Det här illamåendet inför fet mat håller visst i sig. Hur gör ni andra för att tackla det? Jag känner att jag absolut inte kan äta gräddiga såser odyl just nu, utan skulle helst vilja sätta i mig tio apelsiner och en liter apelsinjuice på det (vilket jag naturligtvis inte gör). Är grymt sugen på krispiga sockerärtor (!) och igår åt jag sushi för första gången sedan i november. Petade bort knappt hälften av riset dock.

Har ätit väldigt liberalt i veckan och det i kombination med att jag inte vill äta fett för att jag mår illa, triggar igång kolhydratssuget (och hungern) tror jag. Samtidigt är jag mest sugen på frukt och  andra "fräscha" saker, samt lakrits (mmm, tänk vad gott med alldeles färsk sötlakrits!).

Jag är i v 39 nu och hade samma problem som dig i början, hade jättesvårt att äta fett då jag bara var sugen på sallad och frukt, typ. Det gick dock över efter ett tag (har nu en viktuppgång på sammanlagt 5 kg och har inte lagt på mig vatten,jätteskönt). Mitt tips är att äta det du mår bra av just nu, mår du illa av gräddiga såser så ät det inte, ät istället fett i form av turkisk yoghurt med lite grädde, sallad med massa fetaost, kycklingsallad med massa knaperstekt bacon och parmesan, eller råkostsallad med massa olja och vinäger (var jag galet sugen på hela tiden), köp vanligt knäckebröd och ät en med tillexempel avokado, tomat och örtsalt. Man får vara lite fiffig men kom ihåg att inte vara för hård mot dig själv då mår man bara dåligt, försök istället att hitta vägar som passar dig och ät det du är sugen på och mår bra av :)

Lycka till! 
  • stinaa

Tänkte bara kika in och meddela att jag fick min dotter Ylva 30 maj. Jättefrisk bebis på 3,7 kg och 50 cm lång. Nu fortsätter jag lchf genom amningen också :)

Svar på tråden LCHF för gravida!