• Loreena

LCHF för gravida!

Jag tog mellan 2000 och 4000 IE/dag under oktober, november, december för att se om det kunde hjälpa mt min vinterdepp som alltid brukar komma när det blir mörkare ute. Och det gjorde det! Jag har inte haft deppighet, oro och ångest den här vintern och det är första gången på många år. Nu känner jag dock att jag mår så bra så jag tror att 2000 IE/dag räcker fram tills det blir soligt igen i maj, men jag tycker ändå att det är svårt att veta vad som är bäst.

Den här studien rekommenderar ju helt klart 4000 IE för gravida.
    Studien kom fram till att 4000 IE/dag halverade risken för komplikationer som för tidig födsel etc.
    www.kostdoktorn.se/extra-d-vitamin-viktigt-for-gravida/

Men samtidigt är det svårt att veta.. Det är ju ändå bara en studie och man vill ju inte utsätta barnet för risker. 

• Loreena
    Ingelill skrev 2012-01-08 22:43:47 följande:
    Jag är helt ny på det här och skulle behöva hjälp med att sålla ut information, googlar jag på LCHF så får jag hur många träffar dom helst.
    Har ni några tips om bra sajt/bok med klar och tydlig information om LHCF?

Jag har BF 1 mars men känner att jag vill köra igång NU.

Kan jag hitta färdiga veckomatsedlar någonstans? Det skulle vara skönt såhär i uppstarten innan jag har hunnit läsa in mig på allt jag behöver lära mig.

Är det något jag ska tänka på såhär i början?

/Åsa
    www.kostdoktorn.se/lchf/

Jag tycker att den här sidan ger en bra grundkurs med kostråd, teorin bakom kostråden, shoppinglista, tips på vad man kan äta istället för ris, pasta potatis etc. och en hel del referenser till adekvat forskning i ämnet.

Lycka till! :)
  • Loreena

Om man har PCOs eller har svårt att få barn pga. kraftig övervikt så kan LCHF bidra till att öka chanserna att bli gravid.

• Loreena
    rednose skrev 2012-01-10 21:36:24 följande:
    yay! :)
    Va snällt att de sa det på RUL. Vi gjorde ett extra som vi fick betala 700 för. För att få veta det vi redan gissat från vad vi sett på RUL men hon vägrade tala om för oss könet på VÅRT barn. Knäppa tanta.  
    Här i Göteborg vägar de berätta för att det tydligen finns folk som gör abort fö att det är fel kön. Är det ens tillåtet att göra abort i v. 18-20, det är ju väääldigt sent! :O
    Jag gjorde RUL i Dalarna där vi bodde när jag var gravid med sonen och där berättar de. :) Vi flyttar upp igen om tre veckor så det blir RUL där igen den här graviditeten och då kommer vi nog vilja veta.Vi tycker att det är kul att hitta på ett namn till barnet och kalla barnet det redan i magen. Annars kvittar det om det blir en kille eller tjej.
  • Loreena

Idag är det tre veckor sedan jag påbörjade min successiva övergång till LCHF efter att det värsta graviditetsillamåendet lagt sig. Men idag så hade jag verkligen ett bakslag. Jag har som sagt mått toppen de här veckorna. Illamåendet har försvunnit och jag har inte längre känt behovet att sova bort dagarna. Det kan man ju tro beror på den graviditesvecka jag är i nu(v.16) men idag fick jag mig en liten tankeställare.

Vi hade lite dåligt med frukostvaror i kylen i morse så jag käkade ca 1 dl jordgubbar, 1 stekt ägg och en kopp te med kokosfett. Till mellis fuskade jag och åt två knäckemackor med mycket pålägg och drack en kopp te igen med kokosfett. Jag hade känt mig seg hela morgonen, men efter melliset blev jag jättetrött, vilket jag inte brukar bli när jag ätit något LCHFvänligt (sedan jag börjat med LCHF igen så har jag varit pigg, mått bra och inte längre behövt flera tupplurar/dag) sedan blev jag hungrig igen efter bara en timme och så började illamåendet komma krypande...

När jag stod i färd med att steka en omelett till lunch så blev illamåendet för mycket för mig och jag spydde i vasken(förlåt för upplysningen men..), första ggn jag kräks under hela graviditeten och det är första gången som jag mår illa sedan jag känt av graviditetsillamåendet sedan började med LCHF. Hm... kan det finnas ett samband mellan illamåendet, hungerskänslor och blodsockerförändringar månne?

Från och med nu ska jag vara noga med att äta en bra frukost direkt, äta regelbundet och inte utsätta min kropp för onödiga blodsockersvängningar med fel mat.

Att jag klarade mig ifrån att spy trots kolhydratfrossa och konstant illamåendende första 12-13 veckorna berodde på att jag åt Postafen morgon och kväll

• Loreena

Systernorr
    Jag gick upp 8 kg under min kolhydratfrossa under illamåendeveckorna fram till v. 13. Det kändes ju lite sådär. Jag gjorde sedan en långsam övergång till en liberal LCHF. Jag går in i v. 17 imorgon och min vikt verkar ha stabiliserat sig och står kvar på +8 kg, så det känns skönt att viktuppgången lugnade ner sig. Jag håller tummarna för att den stabiliserar sig för dig också. Om inte annat så mår man ju så mycket bättre av att kunna äta riktig mat igen!

• Loreena

Om en vecka så flyttar vi hem till Dalarna igen. :) Äntligen! Jag har kikat runt lite och hittat en sida där man kan beställa naturbetesköttfärs för 79 kr/kg! :D www.bondenara.se
    Hur bra som helst ju! Då kostar det inte mer att äta klimatneutralt kött med mycket omega3 än vad det skulle kosta om jag skulle handla vanlig köttfärs på Ica. Här i Gbg har vi handlat på Björlanda gård ibland. Har ni hittat några bra ställen att köpa naturbeteskött på där ni bor?

• Loreena
    rödnos skrev 2012-01-20 21:07:30 följande:
    Ligger det i Torslanda?
    vad betalar du där? 
    Det ligger ut mot Säve flygplats. www.bjorlandagard.se/
  • Loreena

Om man vill ha fina bitar av kött så är det rätt dyrt, vad jag minns men priset på köttfärsen är helt ok! Sist jag handlade var det 99 kr/kg för nymald och 79 kr/kg för fryst köttfärs. (På Ica här där jag bor kostar den svenska nötfärsen 86 kr/kg, de har just höjt)

Svar på tråden LCHF för gravida!