• Loreena

LCHF för gravida!

Syster Norr skrev 2012-01-20 21:51:06 följande:
    Här utanför Umeå har vi Hälje gård, dom tar 77 kr för färs. Annars försöker vi hålla oss till älgkött, så närproducerat som det kan bli!

Idag var vi på VUL, en liten lillasyster därinne som vi får vänta på och längta efter.
    Åh, vad mysigt! :) Jag längtar till RUL, vi har inte fått någon tid än men jag är i v. 17 så det borde inte vara alltför lång tid kvar.
  • Loreena
    Syster Norr skrev 2012-01-20 21:57:15 följande:
    Då är det nog snart dags, fick du ingen tid vid inskrivningen? Jag är i v 18+2 nu. Mår så j-kla bra av lchf (mkt liberal). Nöjd och belåten. Ligger på 4 kg plus sedan plusset vilket jag är nöjd med. Då har jag trots allt både en veckas semester plus julfrossa i bagaget.
    Vi ska ju flytta upp till Dalarna igen om en vecka, så jag kommer inte att skrivas in förrän i v. 19 (18+1). Men jag pratade med BM i telefon och hon skulle kontakta UL i Falun åt mig.

När jag var i v.12 hade jag gått upp 8 kg! :O Nu har jag dock ståt still i vikt sedan dess. Man kan ju anta att en del var vätska eftersom att jag avbröt mitt LCHF där när illamåendet slog till.

Nu upplever jag raka motsatsen faktiskt. Det är när jag fuskar som illamåendet sätter in! För 4 dagar sedan fuskade jag och delade en pizza med sambon. Vi håller ju på att packa och greja inför flytten så vi tyckte att det skulle vara smidigt att slippa laga mat. Illamåendet slog till direkt efter pizzan och nu har jag haft ont i magen konstant sedan dess!! :( Den har varit svullen och öm och om jag trycker lite lätt på den en bit under revbenen så gör det ont. Jag börjar väl inse mer och mer att jag inte tål spannmål. Det är tråkigt tycker jag. För ibland vill man ju kunna göra ett avsteg och äta en vanlig bulle eller en rostmacka.
  • Loreena

Jag gjorde också en väldigt långsam övergång till LCHF igen, övergången fick ta några veckor. Jag tillåter mig mer kolhydrater nu än när jag inte var gravid, men bröd går tyvärr helt bort för fuskar jag med det så får jag jätteont i magen.
    Jag äter ofta TY+keso som tidig frukost och så tar jag omeletten som brunch runt 11 istället. Jag äter frukt ibland om jag känner för det, kan ta en msk ris till kycklingen och så, men i huvudsak så äter jag LCHF. Jag har kommit på att det funkar bra med mandlar på kvällarna mot halsbrännan också. Sedan jag blev gravid så får jag halsbränna varje kväll. *suck*

Jag testade det här till frukost idag och det var helt ok om man rostade det i brödrosten innan man äter det

www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx

• Loreena

sniffs
    Jag började med LCHF i slutet av amningen och det gick jättebra. Men då ammade jag bara 3-4 ggr/dag och sonen åt en hel del vanlig mat. Det man får tänka på är väl att man måste se till att äta tillräckligt. Det kan ju vara lätt att det blir lite för lite mat om det ska räcka till amningen också eftersom att LCHFmaten är så mättande.
    Försök att inte gå ner för snabbt bara om du ammar. Egentligen så är det ju meningen att vi ska gå ner under amningen det som kroppen lagt på sig under graviditeten, det är ju därför som vi går upp lite extra under graviditeten. :) Men det var väl inte uttänkt av naturen att det skulle lagras en massa miljögifter i vårt underhudsfett heller.
    Ät tillräckligt mycket, ät varierat med mycket grönsaker och gärna en del fisk och snåla inte med mejeriprodukterna så kommer ditt barn att få i sig den näring som hon/han behöver. LCHFmaten är ju egentligen väldigt näringsrik, det är ju mest de tomma kalorierna som vi tar bort...

• Loreena

mabuse
    Du skrev ju innan att du var så svullen så att det gjorde ont när du åt kolhydrater. Så om du nu gått ner 10 kg vätska så är det ju jättebra verkligen! Vad skönt för dig att slippa vara svullen!
    Jag har fuskat en vecka nu eftersom att vi varit mitt uppe i flyttbestyr, och jag är jättesvullen redan! Fingrarna spänner otäckt  när jag böjer dem, förlovningsringen sitter tight och jag är svullen i ansiktet runt ögonen och runt näsan tom tycker jag. Så nu när vi landat i nya lägenheten så tar jag tag i kosten igen.

• Loreena

mabuse
    När jag var gravid med sonen så gick jag ner 1 kg om dagen under en vecka efter att han var född. Jag hade gått upp 20 kg men 14 kg bara rann av mig under och efter förlossningen... så det var antagligen en hel del vätska. Så du behöver nog inte oroa dig. :)

• Loreena

Idag var jag till barnmorskan för 1a gången. Jag hade börjat dagen med en omelett och lite ärtor, majs och paprikablandning. Blodsockret var på 3,7! Lite i lägsta laget kanske? Men jag var pigg iaf! Blodtrycket på mig var jättebra och de andra värdena också.  Vi fick lyssna på bebisens hjärta innan vi åkte. Underbart! :) Vi är i v. 19 nu.

• Loreena

FiaFunderar
    Det ser ju jättebra ut! :)

Jag hade blodsocker 3,7 - Tror ni det är ok att ha så lågt?
    Blodtryck: 120/66
    HB:130

Jag fick tid för RUL imorgon! :D Spännande spännande! Det blev lite bråttom nu när vi precis flyttat hit och sambon ska till Riga nästa vecka och lära sig flyga Boeing. (Han pluggar till pilot)

• Loreena
    Trolla75 skrev 2012-02-02 18:40:46 följande:
    Är det på fastande mage? ett normalvärde ska ligga på mellan 4-6
    När jag åt strikt i somras låg jag också på 3,7 fastande och på 4,2 när jag käkat.
    Jag hade ätit omelett med grädde, bacon och ost och ärtor-, majs och paprikablandning till till frukost innan.
  • Loreena
    Tida77 skrev 2012-02-03 19:27:58 följande:
    Loreena: normalvärden sägs ligga mellan 4 och 6, för gravida mellan 4 och 9. Dock är ju det framtaget på människor som äter en "normal" kost. Personligen tror jag det bara är bra med ett lågt/lägre värde så länge det inte är svajigt. När blodsockret går upp och ner mår man ofta dåligt och det är påfrestande för kroppen (och farligt om det är för lågt/högt). Jag skulle definitivt inte oroa mig om jag var du, så länge du mår bra. Börjar du bli slö/yr/konstig på nåt sätt kan det ju vara värt att kolla sockret, men en frisk kropp reglerar ju blodsockret själv och tillverkar mer om det behövs.
    Tack för ditt svar! :)
    Bebisen såg frisk och pigg ut på ultraljudet och var lagom stor för veckan jag är i nu.
    Jag mår också som bäst när jag äter ordentligt(lchf), men det går lite fram och tillbaka med ätandet för mig nu under graviditeten. Jag har väl inte riktigt samma motivation som innan tyvärr. Men jag kämpar på iaf. För äter jag för mycket kolhydrater och då särskilt bröd så blir jag jättebubblig i magen. Det bästa är att inte ha nåt mjukt bröd hemma alls. Det är lättast att hålla sig ifrån då.
Svar på tråden LCHF för gravida!