LCHF för gravida!
Idag var vi på VUL, en liten lillasyster därinne som vi får vänta på och längta efter.
Jag gjorde också en väldigt långsam övergång till LCHF igen, övergången fick ta några veckor. Jag tillåter mig mer kolhydrater nu än när jag inte var gravid, men bröd går tyvärr helt bort för fuskar jag med det så får jag jätteont i magen.
Jag äter ofta TY+keso som tidig frukost och så tar jag omeletten som brunch runt 11 istället. Jag äter frukt ibland om jag känner för det, kan ta en msk ris till kycklingen och så, men i huvudsak så äter jag LCHF. Jag har kommit på att det funkar bra med mandlar på kvällarna mot halsbrännan också. Sedan jag blev gravid så får jag halsbränna varje kväll. *suck*
Jag testade det här till frukost idag och det var helt ok om man rostade det i brödrosten innan man äter det
www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx
sniffs
Jag började med LCHF i slutet av amningen och det gick jättebra. Men då ammade jag bara 3-4 ggr/dag och sonen åt en hel del vanlig mat. Det man får tänka på är väl att man måste se till att äta tillräckligt. Det kan ju vara lätt att det blir lite för lite mat om det ska räcka till amningen också eftersom att LCHFmaten är så mättande.
Försök att inte gå ner för snabbt bara om du ammar. Egentligen så är det ju meningen att vi ska gå ner under amningen det som kroppen lagt på sig under graviditeten, det är ju därför som vi går upp lite extra under graviditeten. :) Men det var väl inte uttänkt av naturen att det skulle lagras en massa miljögifter i vårt underhudsfett heller.
Ät tillräckligt mycket, ät varierat med mycket grönsaker och gärna en del fisk och snåla inte med mejeriprodukterna så kommer ditt barn att få i sig den näring som hon/han behöver. LCHFmaten är ju egentligen väldigt näringsrik, det är ju mest de tomma kalorierna som vi tar bort...
mabuse
Du skrev ju innan att du var så svullen så att det gjorde ont när du åt kolhydrater. Så om du nu gått ner 10 kg vätska så är det ju jättebra verkligen! Vad skönt för dig att slippa vara svullen!
Jag har fuskat en vecka nu eftersom att vi varit mitt uppe i flyttbestyr, och jag är jättesvullen redan! Fingrarna spänner otäckt när jag böjer dem, förlovningsringen sitter tight och jag är svullen i ansiktet runt ögonen och runt näsan tom tycker jag. Så nu när vi landat i nya lägenheten så tar jag tag i kosten igen.
mabuse
När jag var gravid med sonen så gick jag ner 1 kg om dagen under en vecka efter att han var född. Jag hade gått upp 20 kg men 14 kg bara rann av mig under och efter förlossningen... så det var antagligen en hel del vätska. Så du behöver nog inte oroa dig. :)
Idag var jag till barnmorskan för 1a gången. Jag hade börjat dagen med en omelett och lite ärtor, majs och paprikablandning. Blodsockret var på 3,7! Lite i lägsta laget kanske? Men jag var pigg iaf! Blodtrycket på mig var jättebra och de andra värdena också. Vi fick lyssna på bebisens hjärta innan vi åkte. Underbart! :) Vi är i v. 19 nu.
FiaFunderar
Det ser ju jättebra ut! :)
Jag hade blodsocker 3,7 - Tror ni det är ok att ha så lågt?
Blodtryck: 120/66
HB:130
Jag fick tid för RUL imorgon! :D Spännande spännande! Det blev lite bråttom nu när vi precis flyttat hit och sambon ska till Riga nästa vecka och lära sig flyga Boeing. (Han pluggar till pilot)