• Loreena

LCHF för gravida!

rödnos
    De första 12 veckorna när jag i stort sett bara levde på kolhydrater så gick jag upp 7 kg. Nu de senaste 8 veckorna då jag ätit en liberal LCHF med en hel del fusk (knäckebröd, frukt, fika ibland etc) så har jag bara gått upp 3 kg. Och det får ju ses som en mer normal takt på viktökningen. Jag försöker se alla kolhydrater som jag INTE äter, även om jag gör en del avsteg så verkar det gå bra ändå. Jag är ju ändå gravid och då kan man behöva få nåt i magen snabbt ibland.

Nu blir det lövbiff med tomat, fetost, basilika, svarta oliver och olivolja till... Så himla gott! :D

Idag har jag ätit lite fika hos sambons syster som fyllde år... kladdkaka med after eight på och vispgrädde till.. herrejösses vad gott! Så det var det värt.

• Loreena

rödnos
    Grattis till graviditeten! :D
    Jag blev svullen om magen direkt när jag blev gravid så det gick inte direkt att dölja. Jag såg ut som i v. 16 redan i v 7 typ. Så det var nog en hel del gaser där inne. Jag frossade ju som sagt i kolhydrater den första tiden och fy sjutton så dålig i magen jag var. Magen mullrade och gjorde ont och jag var så gasig så jag hade svårt att sova. Om du har ont i ryggen redan nu så är det säkert molvärk från livmodern. Man brukar ha det i början.
    Jag försöker hålla mig till LCHF så mycket jag kan för jag mår sååå mycket bättre då. Äter jag mycket kolhydrater blir jag svullen, får ont i fogarna, får en hel massa finnar och ont i magen.

I början klarade jag inte ägg pga. illamåendet, men nu är det inga problem alls. Det är konstigt det där hur luktsinnet påverkas av graviditeten. Jag klarade knappt att steka en omelett till sonen i början, men nu tycker jag omelett luktar gott igen.

• Loreena

rödnos
    Jag ska hålla tummarna för dig rödnos! Vad tråkigt med en blödning. Varför måste man vänta 2 veckor innan man vet vad det var för blödning?

• Loreena

rödnos
    Vad tråkigt med missfall! :( Men bra iallafall ni kan försöka igen snart!

Van01
    Jag var också sugen på kolisar i början. Jag levde på ris, pasta, potatis, bröd och frukt den första tiden.. och en hel del pizza.... Det var liksom det som gick ner när jag var illamående. Men det blev bättre efter v. 13. Nu är suget under kontroll och jag kan äta riktig mat igen.

• Loreena
    Trolla75 skrev 2012-03-08 11:47:35 följande:
    Är i v.21 & står fortfarande på +-0 sedan inskrivningen... Så hopp finns! Flört
    Jösses!
    Jag är i v. 23 och står på +11 allt som allt sedan graviditeten startade. Men sedan jag drog ner på kolhydraterna i v. 12 så har jag bara gått upp 4. De första 7 gick jag upp under kolhydratsfrossan under illamåendet de första veckorna.
  • Loreena

Här blev det grillad kyckling i lergryta i ugnen, sås på skyn, kokosmjölk, curry, ingefära och paprika, grönsaker och en msk ris till. Supergott!

Min nya craving just nu är pizzasallad! Jösses vad gott det är med syrliga saker när man är gravid. :D Jag gör på vitkål, rapsolja, äppelcidervinäger, vatten, salt, peppar och oregano.

• Loreena
    Joncan skrev 2012-03-15 12:42:46 följande:
    Hoppar in här! Gravid i v 17. Brukar äta LCHF i perioder för att jag mår väldigt bra av det. Uppehåll ibland när karaktären sviktar. Har tänkt börja om nu för att undvika lägga på mig 25 kg, vilket jag gjort mina två tidigare graviditeter.

Mådde extremt illa i början av graviditeten, vilket kunde avledas med mat. I mängder. Känner mig nu som en svullen säl, och vägrar vågen, men helt klart att jag lagt på mig, uppskattningsvis 5-10 kg.

Det jag undrar över. Kan barnet i magen ta skada när jag lägger om kosten, och hur mkt kollisar kan man äta. Tänkte ej köra så extremt då jag antar att kolhydrater behövs trots allt. Eller?
    Jag tycker att Annika Dahlqvist skriver bra kostråd för gravida. Det kändes iaf lugnande för mig. Jag tycker att du kan äta liberalt i den bemärkelsen att du äter alla sorters grönsaker(även rotfrukter), mejeriprodukter, nötter, bär och någon frukt ibland. Det är ju viktigt att du får i dig tillräckligt med näring och energi både för dig och bebisen. Men i övrigt så är ju LCHF-kosten väldigt näringsrik om du äter varierat. För att vara på den säkra sidan så gör en långsam övergång och var lyhörd för din kropp.

blogg.passagen.se/dahlqvistannika/entry/kostr%C3%A5d_till_gravida_och_ammande
  • Loreena

Här går det finfint! Jag äter någon frukt och lite rotsaker ibland, men annars så håller jag mig till LCHF. :) Jag har bestämt mig för att inte tillåta mig att fuska med bröd mer, för jag får så sjukt ont i magen av det. Jag har bokat en tid hos läkaren för att kolla om jag är glutenallergiker. Det känns inte som att jag kommer att gå upp lika mycket den här graviditeten tack och lov. Förra graviditeten landade jag på +20 kg och en slutvikt på 80. Nu väger jag 66,5 i v. 24 så jag tror inte jag kommer att komma upp till 80 den här gången. Skönt att slippa samla på sig en massa onödigt vatten och svullnad. Förra graviditeten gick jag runt med stödstrumpor, men det känns inte som att det behövs nu. :)

• Loreena

gempan
    Jag mådde jätteilla tom. v 13 och kunde inte med lukten av kött, ägg etc. Det jag klarade att äta var potatis, ris, pasta, pulversåser och gröna äpplen... och kebabpizza. Så jag mådde illa, hade magknip av de dåliga matvalen och kände mig riktigt risig tom. v 13 när illamåendet gick över och jag klarade att äta som vanligt igen (liberal LCHF). 7 kg gick jag upp på att äta skräp mellan v. 5 och v. 13. Nu är jag i v 24 och ligger allt som allt på +11 kg så viktuppgången lugnade ner sig när jag drog ner på kolhydraterna.

Jag kan dock känna att om jag fuskar så får jag ont av foglossningen och akne. Håller jag mig till LCHF så slipper jag de besvären så länge jag tar det lugnt och inte stressar för mycket.

• Loreena

Det är säkert en god idé att sträva efter att ha balans i blodsockret iaf. Jag mådde alltid som värst när jag började bli hungrig.. så jag löste det med att småäta hela tiden... Det är skönt att vara förbi illamåendestadiet av graviditeten, jag avskyr verkligen att må illa. Jag tog en Postafen morgon och kväll, då slapp jag iaf kräkas.

• Loreena

Jag håller tummarna att du slipper också. :)

• Loreena

Förra graviditeten när jag åt mycket kolhydrater så gick jag upp 20 kg, men då var det en hel del vätska också. Jag tror jag kanske kommer att landa på +15 den här gången och det känns betydligt bättre. Skönt att slippa bära runt en massa extra vätska i benen i sommarvärmen sen.

• Loreena
    Lottalök skrev 2012-03-29 20:41:25 följande:
    Jag äter idag ganska strikt LCHF. Jag är inte gravid än men hoppas på o bli snart. Men hur är det när man e gravid e det farligt för fostret om man då utsöndrar ketoner?
    Jag tycker att Annika Dahlqvist skriver bra kostråd för gravida.

Du behöver ju absolut inte vara lika strikt med LCHF när du är gravid som när du inte är det. Lyssna på kroppen. Om du blir supersugen på apelsiner så kanske du behöver äta just det, tex.
    Det finns ju inga kliniska studier på LCHF och graviditet, men det finns erfarenheter från många som varit gravida, ätit LCHF och fått fina friska barn. Jag tror vi helt enkelt får lyssna på kroppen, känna efter vad vi mår bra av och utgå ifrån att om vi mår bra så mår barnet bra. LCHFkosten är ju dessutom väldigt näringsrik och rik på bra fettsyror som barnet behöver för sin utveckling.
    Vad man däremot vet med säkerhet är att stora mängder socker, stärkelse och skräpmat i största allmänhet är dokumenterat DÅLIGT när man är gravid. Ökningen av graviditetsdiabetes etc. visar på det.

I början av graviditeten mådde jag illa och kunde i stort sett bara äta kolhydratsmat, frukt och pizza... Då hade jag konstant magknip, gaser i magen, halsbränna, illamående, extrem trötthet och en rejäl foglossning tidigt i graviditeten. Jag var dessutom svullen både om händerna och under ögonen.

När jag sedan successivt övergick (mycket långsamt) till en liberal LCHF igen så märkte jag följande:

*Gaserna i magen försvann
    *Halsbrännan håller sig borta
    *Jag får mindre besvär av foglossningen
    *jag blir mindre svullen i kroppen
    *Jag har inte ont i magen längre
    *Jag sover bättre
    *Blodvärdena är bra, blodsockret är finfint enligt barnmorskan, barnet växer som det ska och sprattlar glatt runt inne i min mage.

Jag kan tillåta mig att äta bär, lite frukt, nötter, kanske lite ris eller potatis ibland men absolut inte bröd, pasta och spannmål. Då mår jag jättedåligt och besvären kommer tillbaka direkt.
  • Loreena

leende guldbruna
    Jag delammade sonen fortfarande när jag började med LCHF. Det var inga problem alls. :) Det kändes som att sonen blev mätt snabbare så mjölken kanske blev lite fetare. Det viktigaste är nog att se till att äta tillräckligt mycket och gärna varierat så att energin och näringen räcker till dig också.

• Loreena

Jag blir tokig!! Jag är v. 29 och är hungrig JÄMT!!! Jag äter oss ur huset!! Vad ska jag göra? Någon som upplevt samma sak? Innan jag började med LCHF så kunde jag ju iaf äta mig mätt på billiga saker som fullkornspasta och linsgryta, men det går inte nu för då får jag svinont i magen.

För att jag ska bli mätt så måste jag typ dubbla mina portioner nu. Jag kan käka 1/2 fiskgratäng, eller 1/2 kyckling eller 2 portioner köttfärssås. Det kan ju inte vara normalt! Jag har inte råd att äta så mycket så därför gör jag inte det så då går jag och är konstant hungrig och småäter ist.

• Loreena
    Joncan skrev 2012-04-28 10:34:41 följande:
    Går ju inte riktigt som jag tänkt mig. Går in i vecka 24 idag. Hade tänkt gå över till LCHF för typ 10 veckor sedan men karaktären är som bortblåst. Har säkerligen gått upp 15 kg, och då är de värsta månaderna kvar!!!

Tror ni man kan byta tvärt från vanlig kost till LCHF? Har försökt ställa om sakta ca 3 gånger nu, men det funkar inte. Jag är som en jäkla dammsugare, både i intag och förbränning: allt fastnar!  
    Akkika Dahlqvist skriver i sina kostråd till gravida att man kan göra en tvär omställning om man behöver det. Googla efter hennes blogg om du vill läsa. :)

Jag har börjat inse mer och mer att jag inte kan vara hur liberal som helst, och att jag måste tänka mig för innan jag gör små avsteg för ett litet avsteg resulterar oftast i sett större avsteg senare under dagen. Äter jag relativt strikt så får jag helt klart mindre sug. Mandelbröd verkar dock funka bra för mig att äta. Käkar jag mandelbröd med smör och ost till frukost så står jag mig nästan 6 timmar. Det är bra mycket längre än jag står mig på omelett
    gempan skrev 2012-04-30 15:55:37 följande:
    Rått ägg ska man väl inte äta när man är gravid?!?
    I Sverige är det helt ok att äta råa ägg för det är ytterst ovanligt att svenska ägg är smittade av salmonella, men om man äter ägg utomlands så är det bäst att koka dem i minst 7 minuter. Salmonella är dock inte skadligt för fostret, men är väl inte direkt trevligt att dra på sig ändå.
  • Loreena

Annika Dahlqvist menade jag givetvis. :)

• Loreena

När jag mådde illa så åt jag gröna äpplen, saltlakrits, minttuggummin, postafen, pizzasallad, kebabpizza, potatis, pasta och pulversåser och fil med frukt i. Och det var väl typ de som gick ner. Ingen choklad, inget kaffe, inga ägg, inget te, inget kött utom kebabpizza då... Sen när illamåendet äntligen släppte så gjorde jag en mkt långsam övergång till LCHF igen. Jag äter i huvudsak LCHF nu, men jag äter liberalt.

• Loreena

Om man mår illa och ändå vill äta LCHF så skulle jag nog rekommendera lite lättare mat och en lite liberalare LCHF. Turkisk yoghurt, keso, kesella, blåbär, hallon, äpplen, sallader, zucchinipasta etc.

• Loreena

Nu är jag i v. 35. Jag var till barnmorskan idag och jag har visst stått still i vikt den senaste månaden, men barnet växer som han ska och alla mina värden ser fina ut :) Det känns bra att jag stått still för jag gick ju upp så snabbt i början när jag kolhydratsfrossade.

Förra graviditeten landade jag på 80 kg. Nu väger jag 73 så jag tror jag kanske går upp till max 75. Det känns skönt att inte dra på sig en massa extra svullnad och vätska!

Svar på tråden LCHF för gravida!