• Anonym

Värktabletter är min last

Citadon innehåller INTE morfin utan Kodein och Paracetamol

• Anonym
    Hej TS, 

Du har redan fått bra svar. 

Vill bara säga att det finns många som du, många fler än någon kan tänka sig. Jag hade förr ett tag sen fastnat i något som jag antar liknar Treo Comp (jag bor inte i Sverige). Det jag tog innehåller acetylsalicylsyra, paracetamol, koffein och kodein och var då på den tiden receptfritt där jag bor. Allt började med tandvärk, det klassiska fallet. Var och köpte tabletter och så började det. Känslan i början var så sjuk, jag fick egentligen inget rus än, men något fick mig att helt irrationellt tycka att det var skönt att svälja tablett efter tablett. Jag märkte att jag blev lugn, självsäker, glad, fick lust att leva helt enkelt....Och innan jag fattade vad jag höll på med så var jag uppe i 10 tabletter om dan. Under mina värsta perioder har jag varit uppe i 15. Hade alltid alltid piller i alla rum, väskor, överallt. Gömda förståss...Fick världens panik när jag ibland såg alla tomma burkarna som hade samlats på så kort tid....Ett jävla burkberg gömt någonstans i huset...Jag undvek att handla på samma apotek, gick ständigt till nya nya nya nya apotek och försökte låtsas som ingenting: "en burk  ####, tack" med ett leende såklart. En normal medborgare som handlar värktabletter. När jag reste utomlands under längre perioder så kollade jag noga på nätet om tabletter som liknade mina som jag kunde få tag på där. Sådär gick det i flera år. Jag hade ont i levern när jag tog tabletterna, när jag inte tog dem så slutade jag vara människa. Hade världens huvudvärk, hade typ inget huvud alls, utan bara en pulserande jävla smärta på axlarna. 

Så bestämde jag mig en dag att sluta. (Innan dess hade jag klarat någon vecka men inte längre). Jag bara vägrade ta nästa tablett. Abstinensen varade i 10-14 dagar. (Det sjuka är att min familj inte visste om mitt missbruk:( I början räknade jag de tablettfria timmarna, sen dagarna osv...Tänkte på det när jag såg din tråd, nu har jag varit tablettfri i 3 år och 2 månader :)))

Jag ska aldrig aldrig hamna där frivilligt igen för det är ett sjukt jävla helvete men om jag får säga sanningen så blir jag väldigt frestad ibland och leker mycket med tanken. När jag läser det ni skriver om rus, skönt osv så pirrar det i magen men jag skulle aldrig gå tillbaka, åtminstone inte sålänge jag har ett val.
    Jag ville bara berätta så du känner dig mindre ensam. Det finns folk (även i andra länder, som jag) som har det som du och som har lyckats sluta själva helt och hållet. 

Jag önskar dig lycka till av hela mitt hjärta! Du kan klara det!  
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-12-05 17:00:59 följande:
    Citadon innehåller INTE morfin utan Kodein och Paracetamol
    Nä det är helt rätt. MEN när medicinen hamnar i kroppen ombildas det till morfin. Citodon är ett morfin-preparat.
  • Anonym

Nej, Citadon är ett narkotikaklassat preparat.

• Anonym
    mamita64 skrev 2012-01-02 15:49:46 följande:
    Ja och det tackar jag för
    trodde inte att det skrevs annat än e-recept nu för tiden faktiskt
    15 Mars trädde den nya klassningen i kraft..
    Kodein/Tramadolpreparat även under 100/400mg är nu Narkotikaklassade.

Sen tidigare i tråden:
    Nej, Kodein är inget Morfinpreparat, däremot omvandlas en del av Kodeinet till Morfin i levern.
    Morfin, Thebain och Kodein utvinns ur Opiumvallmon och är alltså olika ämnen även om många har korstolerans..

Sen mamita64(inget elakt menat, undrar bara): Du säger att du aldrig blivit beroende och att du alltid tar 8/dag men ibland varit nere i 4 tabletter/dag de senaste 20åren?
    Hur vet du då om du är beroende eller inte?
    Sluta med alla tabletter i en vecka så vet du om du är beroende eller inte sen..

Lika för en Heroinist, han känner sig väl inte beroende så länge han har konstant tillgång till Heroin?

Själv intar jag Opioider av alla de slag men jag är heller aldrig beroende förrän jag är utan

Ni som vill sluta/trappa ner intaget av Opioider: Ni kan under nertrappningstiden ta höga doser av Loperamid(Dimor) för att undvika nästan all fysisk abstinens. 30-90mg/dag första veckan och trappa sen ut dem andra veckan.. Detta kommer hjälpa er ENORMT! Jag har haft abstinens nog många gånger för att veta, tro mig..
  • Anonym

mamita givetvis är du beroende, sen att du kanske har lättare att sluta än andra är en annan sak.
    men.
    Sen för mig har slutat med kodein varit en enkel sak, vilket jag inte upplevt med några andra opiater/opioder.
    Sen har varit i en helt annan klass.

Sen thebain finns i andra vallmosorter än somniferum.
    Finns någon som har en bra styrka, resterande intressanta ämnen är endast lokaliserad till somniferum.

• Anonym
    mamita64 skrev 2012-04-02 00:28:12 följande:
    Som jag beskrev, jag är beroende på det viset att för att klara av värken så behöver jag medicin. Jag kämpade emot det länge, men gav upp för drygt tjugo år sen och gick med på att ta mediciner
    Men jag har inte ett beroende som gör att jag behöver öka dosen för att få effekt, jag kan sluta ta tabletterna när jag själv vill utan att få abstinens. Jag har inte ett beroende där jag tar tex citodon för att få ett rus.
    Jag har haft andra mediciner där abstinensen varit fruktansvärd
    Nja, beroende handlar ju inte alltid om att öka dos eller för rus.
    Men som du också förstått så är kodein en opiat som är lätt att sluta med för de flesta.
    Får man besvär så är de snabbt övergående.
    Sen förstår jag efter 20år så får du inget rus av kodein.
    Men 60mg som jag antar är din dos, gav helt garanterat ett lättare rus i början.
    Eller tillhör du den grupp som inte kan metabolisera kodein bra?
    Dom utgör ett par procent av befolkningen, lik det finns en par procent som har snabb metabolisering av kodein.
  • Anonym
    mamita64 skrev 2012-04-02 12:27:34 följande:
    Jag har ingen aning om hur det är för andra att sluta med Citodon. Det jag vet är att jag kan sluta ta dem, utan att få nån abstinens och det är jag glad för.
    För många år sen hade jag citodon för första gången och fick då ett rejält rus av dem. Då slutade jag ta dem, det jag ville ha var smärtlindring, inte rus.
    Som jag tidigare sagt ett par gånger så, ja, jag har ett beroende så tillvida att jag behöver citodon, eller något annat för att fungera som vanliga människor utan värk.
    Många mediciner har insättnings problematik, och även utsättnings problematik.
    Så väl rusgivande som icke rusgivande. har dessa problem.
    Verkar mycket viktigt för dig att säga du inte är beroende av denna medicin.
    Har man såna problem som du har, eller som blodtryck, diabetes, depression eller vilken sjukdom/tillstånd det kan vara.
    Så får man ett beroende till sin medicin, vissa enkla att hantera andra svåra.
    Dock är det när det kommer till opiater och benzo så är det fult att vara beroende av dom.
    Vilket jag anser det INTE är, man kan inte alltid hjälpa att man har dom problem man har och behöver medicineras.
  • Anonym
    mamita64 skrev 2012-04-02 17:06:43 följande:
    Jag vet inte vad du vill att jag ska säga ?
    Jag har flera gånger sagt nu att jag har ett beroende på det sättet att jag inte klarar vardagen utan medicin. Något jag inte skäms över eller anser fult på något sätt, har heller aldrig mött någon som anser att jag ska skämmas för det eller att det skulle vara dåligt eller fult att ta smärtmedicin varje dag.
    Jag är rätt osäker på vad du säger också, känner mig inte alls mig säker om du anser dig beroende av kodein.
    Man blir de facto fysiskt beroende av dessa tabletter, mig veterligen är det inget man göra nått åt.
    Sen att det är lätt att sluta är ju en annan sak, jag anser som du kodein är enkelt att sluta med.
    Någon dags besvär, beroende på hur länge man kört.
  • Anonym
    mamita64 skrev 2012-04-02 17:55:50 följande:
    Ta en kurs i läsförståelse då, det underlättar
    Det hade ju definitivt vart bra i ditt fall.
    Har du några såna kurser för hur man tyder dig?
  • Anonym
    Waldo skrev 2011-12-27 15:11:26 följande:
    Det går inte att göra numera

Från årsskiftet kommer det en ändring från läkemedelsverket som säger att citodon/panocod ska ingå i gruppen narkotikaklassade preparat
    Dessa kan man bara skriva ut ett recept på åt gången
    (Jämför med hur morfin har receptbelagts tidigare)

Detta för att man anser att man behöver få kontroll över förskrivningen, läkarna är ju naturligtvis av annan åsikt...

Detta gör nu att dessa som alltid har varit klassade som de lättaste smärtlindande preparaten bara kan skrivas ut på recept om ett i taget
    Även om ändrigen träder i kraft vid årsskriften (tror jag, rätta gärna mig) så har det redan slagit igenom hos läkarna som redan nu bara kan förnya recepten på ett om gången

De har ingått i narkotikaklassade preparat långt före årskiftet...
  • Anonym
    Anonym (smärtpaitent) skrev 2012-04-02 21:48:06 följande:
    Till anonym som anser mamita64 vara "beroende" tror jag inte förstår vilken värk mamita64 lever med. Och jag tycker att man ska skilja på de som tar kodein/tramadol för att slippa abstinens (fysisk beroende) och de som måste ta det för värk (och då menar jag inte värk som man får vid abstinens). Det finns inte så många olika grupper av värktabletter. Funkar inte paracetamol eller nsaid (googla om ni ej vet vad de är) mot värken så finns det bara morfinliknande preparat kvar. Så vad ska en smärtpatient göra? Inte ta kodein/tramadol för att de blir man beroende av? Nä, det är bättre låta patienten lida än att ge de smärtlindrande så att de kan få ett någorlunda drägligt liv.

Nej, jag tycker inte mamita64 är beroende av citodon (eller vad det nu va) eftersom hon kan låta bli att ta när hon inte har lika ont. Det vill säga ej beroende. Enligt anonym´s argument är nästan alla patienter som tar läkemedel varje dag beroende.

Alla blir INTE beroende av kodein eller tramadol. Men många blir det.
    Tror du missar en poäng, dessa opiater har egenskaper som du inte kan göra nått åt.
  • Anonym
    Ebba Caroline skrev 2012-04-02 21:56:29 följande:
    Oavsett ALLA blir inte beroende av de opiaterna som nämts i tråden.
    Då vill jag ha källa på att vissa inte erhåller biverkningarna av opiater i for att få ett fysiskt beroende.

Kodein vet jag att vissa delar av befolkningen inte kan metabolisera kodeinet, men dessa pratar vi inte om nu som har metaboliserings problem.
  • Anonym
    Ebba Caroline skrev 2012-04-02 22:04:48 följande:
    Du får nog hålla tillgodo med de mänskliga källorna som finns i tråden.
    Anekdotiska berättelser om hur dom av någon mystiskt anledning är ett ett fysiskt unikum och inte skapar sig ett fysiskt beroende av opiater.
    ja, innan källa kommer om detta, så väljer jag ta detta med som skitsnack.
  • Anonym
    Anonym (Jag är) skrev 2012-04-08 22:22:48 följande:
    Beroende av citodon sedan 30 år tillbaka,det hela började med nackspärr och det tog mig ca 14 dagar att inse varför jag mådde så bra plötsligt.
    På den vägen är det,har ätit upp till 20 stycken om dagen när det var som värst,åt dom även under sista graviditeten för foglossning som jag inte hade.

Har sprungit hos olika läkare i alla år,ljugit och hittat på ryggskott,nackspärr och allt som jag visste ungefär hur det yppade sig,jag har ringt läkaren o sagt att jag tappat receptet,glömt mina piller o gud vet allt.

Jag har hittat på att min dotter har migrän för att hon skulle få citodon och jag har stulit citodon hemma hos vänner som jag visste hade det hemma.

Slutade tvärt för fem år sedan och låg hemma ocj skade i två veckor och därefter öppnade sig en ny värld,jag såg färger,kände oro,ilska,glädje på riktigt något som jag inte riktigt gjort under åren med citodon.

Konstigt nog så vet ingen hur det är fatt,för jagäter aldrig tabletter när andra ser det.
    Nåväl för tre år sedan blev jag allvarligt sjuk och genomgick en mängd operationer med mycket morfin som smärtlindring som senare blev citodon och jag var fast igen...orkar inte springa runt hos olika läkare så jag får 200 i månaden och beställer resten på nätet.....om jag behöver mer.

Har i brist på citodon vräkt i mig tramadol,cocilian etafyn,Treo comp och voltaren....tramadolen höll på att ta livet av mig...reagerade så starkt att jag blev helt i en bubbla...Treona gav mig ett blödande magsår.

Nu är jag där jag började,men håller mig nu till 6-8 om dagen
    Din lever har fått sig en rejäl belastning när du tar x2,5 dags dosen av paracetamol.
  • Anonym

Jag blev fast i treo i många år.Pga migrän,det var det enda som hjälpte.
    En dag bestämde jag mig för att sluta,då började jag med alvedon första dagen plus kaffe.Har aldrig druckit kaffe tidigare men började då.Tog en tid att vänja sig,nu älskar jag det men dricker mest 1-2 koppar/dag.

Jag använder nästan aldrig väårktabletter idag,har lärt mig att leva utan.
    Men treo förstörde min mage,helt och hållet.Magkatarr och magsår.Ångrar det varje dag.    

Svar på tråden Värktabletter är min last