• Ancilla

Fler än Älvsbyhus som bygger i fabrik och levererar ett nästan klart hus?

Vi tror vi skall bygga hus. För oss k'nns det som en ENORM VÄNTAN att tänka isg att vi skall flytta in om ett år. Just nu hyr vi ett litet hus i skogen och vill komma in till stan så barnen får träffa andra. Vi är lite skeptiska till att bygga med Älvsbyhus men vi skulle gärna vilja hitta en husleverantör som bygger huset klart i fabriken medan den gjutna plattan torkar. Det för att kunna flytta in betydlit tidigare än om ett år. Någon här som byggt med en sådan husleverantör som ni varit nöjda med? När jag gogglar tror jag mig kunna läsa att Rörvikshus, Hjältevadshus och Götenehus bygger i fabrik men jag har ingen pejl på vad de kostar. Jag betalar gärna lite mer vad ett Älvsbyhus kostar men INTE mycket mer.

Tips mottages tacksamt.

Ancilla  

• Svar på tråden Fler än Älvsbyhus som bygger i fabrik och levererar ett nästan klart hus?
  • Susanne905

Kolla byggahus forum för tips, Älvsbyhus bygger med torpargrund...

• prahlis

St Anna men de är mkt dyrare men hymlar inte med kostnaderna

• Cia o krabaten

Hjältevad är snäppet över Älvsbyhus.
    Lite bättre standardutrustning mm. Lite dyrare, men inte mycket.
    Båda bygger med torpargrund/krypgrund.

• Ancilla

OK, men vet du om Hjältevad har annat än plast under takpannorna som Älvsbyhus har?

Ancilla

• Cia o krabaten
    Ancilla skrev 2011-12-04 21:45:09 följande:
    OK, men vet du om Hjältevad har annat än plast under takpannorna som Älvsbyhus har?

Ancilla
    Nej du, ingen aning.
    Men det borde gå lätt att maila om tycker jag.

ÄR Älvsbyhus tak extra dåligt/utsatt alltså?
  • Akela05

Fick inte Älvbyhus dåligt rykte häromåret, kolla konsumentverket...

• Ancilla
    Cia o krabaten skrev 2011-12-04 21:52:35 följande:
    Nej du, ingen aning.
    Men det borde gå lätt att maila om tycker jag.

ÄR Älvsbyhus tak extra dåligt/utsatt alltså?
    Ja Älvsbyhus har bara tjock plats under pannorna och inte råspont som andra leverantörer.
  • Ancilla
    Akela05 skrev 2011-12-04 21:59:25 följande:
    Fick inte Älvbyhus dåligt rykte häromåret, kolla konsumentverket...

Det vara flera år sedan men de har gjort mycket åt det sedan sist. De har ju ändå byggt MASSOR med hus och är störst på marknaden när det gäller antal byggda hus.
  • Susanne905

Kan säga att våra grannar längre ner på gatan byggde med Älvsbyhus, efter att ha sett deras bygge där det regnade rätt in och plasten fladdrade sönder i vinden så... Nejtack! Har de isolering i mellanväggarna numer eller är det bara gipsskivor?

Man får vad man betalar för tyvärr, det är värt att lägga lite mer, kolla t ex på eksjöhus lyckan serien eller lb hus basic...

• prahlis

Problemet vi hört om Älvsbyhus när vi tittat runt är att de har väldigt många dolda kostnader som de inte berättar om.

Så även om ett hus hos dem kostar säg 600 000 så dubbla den kostnaden minst för att få en uppfattning om vad det kommer sluta på. 

• Mummy
    prahlis skrev 2011-12-05 09:09:39 följande:
    Problemet vi hört om Älvsbyhus när vi tittat runt är att de har väldigt många dolda kostnader som de inte berättar om.

Så även om ett hus hos dem kostar säg 600 000 så dubbla den kostnaden minst för att få en uppfattning om vad det kommer sluta på. 

Fast huskostnaden är de ju ärliga med. Sen att det tillkommer andra kostnader så som tomt, ev sprängningar, tomtarbete osv är ju inte en kostnad för huset
  • prahlis

Fast det kostar att ta dit kontainrar och liknande. Huskostnaden är oftast bara virket, men alla gör som man själv vill, men jag skulle aldrig köpa ett så billigt hus

Svar på tråden Fler än Älvsbyhus som bygger i fabrik och levererar ett nästan klart hus?