• Tessmor

paketkalender bortskämt barn?

Hej!
    har haft en diskussion med mitt barns pappa som tycker att det är hemsk uppfostran att jag gjort en paketkalender till vår 3-åring. Det borde jag ju förtå att barnet blir väldigt bortskämt av att öppna paket varje dag ända fram till jul!

Jag har svårt att inte påverkas av vad han säger och ställer frågan till er för att få lite mer input i ämnet, är det dumt att ge barn en paketkalender? blir de bortskämda och odugliga?

Jag har blandat paketen med bla ett par trosor, ett lypsyl, liten leksak, lördagsgodis osv

Ser fram emot feedback från er!

• Svar på tråden paketkalender bortskämt barn?
  • småvildar

nej jag tycker inte barn blir bortskämda av sånt. De handlar nog mer om uppfostran som helhet. Våra barns farmor gör kalender till våra barn varje år. det tycker jag är fint gjort. Nu har vi ju 3 barn och de delar på en kalender så de lär sig ju turtagande å sånt genom att de öppnar en dag var. Men som sagt jag tycker man kan ha en kalender med gott samvete. Om ni får ett bortskämt barn eller inte handlar mer om hur uppfostran ser ut i övrigt. Jag är noga att visa för barnen oxå vilken lycka och vilken tur de har som får paket av farmor varje gång de öppnar kalendern. Så de inte bara tar de förgivet.

• Litet My

Klart de inte blir bortskämda av en paketkalender.

6 åringen har, vi har blandade paket då vi har som tradition att han får en sak till sin julgran (samma varje år) i de flesta paketen samt nya saker (sudd,glitterpennor osv) på advent, lucia och julafton.

• Tessmor

Hej, tack för ditt svar. Jag tror jag känner mig lite vilsen när det gäller uppfostran, det är ett otroligt svårt ämne!

• Havsjungfrun

Nej, det blir de inte. Här är det dock inte paket varje dag utan kanske 10-12 st. utspritt på de 24 dagarna.

• MammaBella

Min tvååring har fått en paketkalender. Den innehåller djuren och gubbarna från duplobondgården (resten får hon i julklapp) Några småpryttlar, russinpaket, såpbubblor klistermärken osv, alltså inga stora grejer. Jag hade en kompis som fick paketkalender när jag var liten och jag minns att jag var så avis! Så detta julmys vill jag ge min dotter!

• Thursday

Nej, det är inte paketkalendern i sig som avgör om man blir bortskämd eller inte. Trams.

I reject your reality and substitute my own.
  • Stårschan

Jag tror inte att de blir direkt bortskämda, om de nu inte har anlag för att vara otacksamma. Jag har gjort paketkalender åt mina barn för första gången i år, och de är nu 8 och 10 år. Jag har medvetet valt att vänta rätt länge med detta, dels för att det i denna ålder är rätt lätt att hitta småsaker som de kan uppskatta (ett hårspänne, ett läckert sudd mm) än vad det har varit tidigare. För att det ändå inte skulle bli "för mycket", vare sig för mig eller dem, får de öppna paket varannan dag, vilket funkar fint.

Den andra anledningen till att jag velat vänta några år, är att jag tyckte att det var kul att ha ett äss i rockärmen. Hur kul är det med jul om barnen redan fått allt som de kan få från sin allra första jul? Och hur kul är det som förälder att känna pressen på sig att prestera bättre varje år än man gjort året innan? Nej, var och en gör som de vill. Det här funkade för mig.

(Hade jag varit 20 när jag fick barn hade jag kanske orkat fixa paketkalender redan fårn år 1, emn jag är itne lika pysslig längre som när jag var tonåring...)

På korståg för bondförnuftets bevarande!
  • IdaTörnrosa

inte blir dom bortskämda bara för att dom får ett paket om dagen. som sagt det kan innehålla så mycket bra saker som dom kanske ändå behöver. min dotter har en paketkalender hos mig å en hos sin mommo. Så han har två styckna å det är paket varje dag. utav min mor fick hon dom första tre dagarna en cykelkorg att ha på sängen då hon har en loftsäng och behöver ha något att lägga grejerna i när hon ska sova. tex. boken hon läser. dag två och tre fick hon spännband för att sätta fast cykelkorgen. min dotter får tre ledtråder å tre gissningar på vad hon ska få där ifrån. å missar hon så går den över till nästa dag med tre nya ledtrådar. men än har hon inte missat något. utav mig fick hon i helgen en biobiljett då vi redan innan hade bestämt att gå å se premiären utav arthur å julklappsruschen å då tyckte jag att det passade bra med att ge den i kalendern. så nej jag tycker inte att barna blir bortskämda bara för att dom får öppna paket. det jag har i min är sådant som hon annars skulle ha fått på jul lika så ifrån min mamma så det vi gör är ju att sprida ut alla paket så att det inte blir så många på självaste julafton utan nu kan hon varje dag njuta utav just dessa paket istället för att bara öppna å lägga på hög den 24.

• Stårschan

Det enda jag ser att man riskerar är att barnen blir lite blasé och inte ids öppna alla paket och luckor och sånt om det blir för mycket.

På korståg för bondförnuftets bevarande!
  • Tygtiiger

Jag minns bara hur otroligt kul det var med paketkalender som liten. Inte tror jag att jag blev så bortskämd med det

Min stora son får - håll i dig nu - både legokalender och paketkalender. Legokalendern är det viktigaste för honom, men paketkalendern som vi introducerade i jul för att jag ville det tycker han är jättekul. Och den är fin, ju, mamma har broderat den åt mig en gång i tiden. Såklart det är tråkigt efter jul när det inte är mer paket, men han tycker verkligen det är vansinnigt kul! 

Krupke, we've got problems of our own!
Svar på tråden paketkalender bortskämt barn?