• MHM

Vilken fyllning i tårta? Någon som man inte kan misslyckas med...

Jag tänkte baka två tårtor när min dotter fyller år. Grejen är att vi alltid köper men i år tänkte jag göra det lite roligt tillsammans med henne och faktiskt baka. Jag hade velat ha två helt olika tårtor, en med sockerkaksbotten och en med marängbotten. Vilka fyllningar ska man ha i? Tårtorna ska bli jättegoda och det får inte gå att misslyckas med det helt enkelt.

Något roligare än vaniljlkräm och nutella söker jag...

• Svar på tråden Vilken fyllning i tårta? Någon som man inte kan misslyckas med...
  • k girl

Jag brukar göra jordgubbstårta. Gillar inte vanlig gräddtårta men tycker faktiskt att det här blir riktigt gott. Jag köper frysta jordgubbar som får tina, sedan mosar jag dem grovt och sockrar dem lite. I andra lagret och som täckning har jag vit chokladmousse. Görs enkelt genom att t ex värma 3 dl grädde och hälla den över 100 gram hackad vit choklad kvällen innan den ska vispas. Förvara i kylskåp över natten och vispa som vanligt.

• Jojile

Dr.Oetker har färdig tårtfyllning (i pulverform) som finns i den vanliga mataffären. Det finns, som jag har sett, jordgubb, vanilj och choklad, och alla tre var faktiskt helt okej! =) Annars kan du göra Ahlgrens Bilar fluff? Värm grädde på spisen, KOKA INTE, och smält sedan ner ahlgrens bilar i grädden. (Du kan för"värma" bilarna i micron innan). Ställ in i kylen till dagen efter och vispa därefter upp som vanlig grädde! =) Byt ut bilarna mot något annat godis om du vill! =) Lycka till!

• Tinkerbelle

En enkel fyllning är att vispa upp en burk mascarpone med 3 dl grädde, i med vanlijsocker och ev sylt/marmelad eller färska bär. Superenkelt och gott.

Till marängbottnar är det ju gott med citron så kanske lemon curd och toppa med grädde eller mascarponegräden.

Köp för gus skulle inte pulverpåsarna! Det är inte goda överhuvudtaget och det är så mycket enklare att göra själv. Alternativt köpa typ chokladpudding eller någon av ekströmsmousser (fast det är så enkelt att göra eget).

• Jojile
    Tinkerbelle skrev 2011-12-18 23:56:55 följande:
    En enkel fyllning är att vispa upp en burk mascarpone med 3 dl grädde, i med vanlijsocker och ev sylt/marmelad eller färska bär. Superenkelt och gott.

Till marängbottnar är det ju gott med citron så kanske lemon curd och toppa med grädde eller mascarponegräden.

Köp för gus skulle inte pulverpåsarna! Det är inte goda överhuvudtaget och det är så mycket enklare att göra själv. Alternativt köpa typ chokladpudding eller någon av ekströmsmousser (fast det är så enkelt att göra eget).
    Haha tycker du? Jag tycker dom var goda, speciellt choklad. Det smakade chokladpudding! =)
  • Charlottetott

en supergod blandning och enkel.

rabarberkomptt blandad med vaniljkräm som ett lager (brukar ta två för den är himmelsk go) och ett lager med jorggubbsmousse.

Ursäkta stavning min son sover i mitt knä så skriver med en hand och orkar inte rätta;) 

• deecember

Till marängbotten skulle jag haft skivade bananer & chokladpudding. Vaniljgrädde ovanpå & lite hyvlad choklad.

Till sockerkaksbotten skulle jag nog gjort mosade jordgubbar, ev. chokladkräm & en limefrosting. Så himla gott med jordgubbar & lime. (Frostingen görs av philadelphia, limejuice & florsocker. )

Svar på tråden Vilken fyllning i tårta? Någon som man inte kan misslyckas med...