• mezzi

familjehem funkar hur?

Jag har varit kontaktperson åt "struliga" tonårs tjejer med diverse problem. Kanske det kan vare en lite hjälp på vägen att via socialen få en kontaktperson till tonårigen.

Mitt uppdrag som det så fint heter gick ut på att hjälpa tjejerna till en meningsfull fritid och försöka hitta något som personen gilla att göra. Kan ibland vara lättare utan mamma och pappa.
    Vi träffades ca 2-3 timmar en gång i veckan.

Din beskrivning stämmer bra överens med problematiken som fanns hos dessa tjejer oxå!

• mezzi

Detta uppdrag har jag via socialen.
    Föräldrarna tar kontakt med socialen och de vägleder en till hjälpen, finns faktiskt jätte bra "soc-tanter" . Genom kontakt med socialen kan ju tonåringen även få hjälp med frågor som att bo i fosterhem och annats om den undrar över. Tro nu inte för att tonåringen säger att den vill så blir det så, utan för att höra om resonemanget varför vissa blir placerad i fosterhem.

Din tonåring måste ju oxå bli vuxen och ta ansvar för sig själv, soc kan vara en lite hjälp på vägen.

Man kan ringa anonymt till soc och be om hjäl, typ fråga vad de har för alternativ när problemet ser ut som det gör för er just nu. Var bara noga med att inte säga några namn. Bättre fråga en gång extra.

Hoppas det blir bättre!

Svar på tråden familjehem funkar hur?