• bofink

Bostadsrätt

Tror Ni jag har en rimlig chans att få köpa om jag lägger ett bud på 700.000 på en bostadsrätt som går ut för 875.000?

• Svar på tråden Bostadsrätt
  • jennifer88

Jag tror inte att du har någon chans alls tyvärr. Är utgångsbudet 875.000 brukar det slutgiltiga priset vara högre än så.. 700.000 kr är ett riktigt skambud!

Sen beror der ju kanske på hur länge den legat ute till försäljning, om det är något fel på lägenheten eller vad priset vanligen brukar ligga på i det området.

• Susanne905

Nej, så lågt tror jag inte du får den för, men det skadar ju ingen att försöka.

• f90pema
    jennifer88 skrev 2011-12-05 16:12:35 följande:
    Jag tror inte att du har någon chans alls tyvärr. Är utgångsbudet 875.000 brukar det slutgiltiga priset vara högre än så.. 700.000 kr är ett riktigt skambud!

Sen beror der ju kanske på hur länge den legat ute till försäljning, om det är något fel på lägenheten eller vad priset vanligen brukar ligga på i det området.
    Ordet "skambud" är ett av de mer missbrukade i Svenska språket. Vad är det för skämmigt med att lägga ett lågt bud? Speciellt inte när ingen annan är intresserad... Eller menar du att  "rådjuret" frivilligt skall SKÄNKA 175 000 av lånade pengar till säljaren bara för att vara snäll och inte behöva skämmas? Det finns liksom mer behövande människor i världen att skänka pengar till i så fall.

700 kkr är bara 20% under utgångspriset. Högre än så bör man egentligen inte lägga sig om man inte vill bli sittande med "Svarte Petter" nu när marknaden börjat gå ner. Skulle man sedan inte få lägenheten gör det inte så mycket. Det kommer fler lägenheter och det är absolut inte säljarens marknad längre.

/Bostadsbubblan 2011, youtube
  • jennifer88
    f90pema skrev 2011-12-10 14:44:12 följande:
    Ordet "skambud" är ett av de mer missbrukade i Svenska språket. Vad är det för skämmigt med att lägga ett lågt bud? Speciellt inte när ingen annan är intresserad... Eller menar du att  "rådjuret" frivilligt skall SKÄNKA 175 000 av lånade pengar till säljaren bara för att vara snäll och inte behöva skämmas? Det finns liksom mer behövande människor i världen att skänka pengar till i så fall.

700 kkr är bara 20% under utgångspriset. Högre än så bör man egentligen inte lägga sig om man inte vill bli sittande med "Svarte Petter" nu när marknaden börjat gå ner. Skulle man sedan inte få lägenheten gör det inte så mycket. Det kommer fler lägenheter och det är absolut inte säljarens marknad längre.

/Bostadsbubblan 2011, youtube
    Jag bor iofs i Stockholm och kan mycket väl vara påverkad av hur det ser ut i min omgivning MEN en lägenhet som här sätts ut för 875 000 kr går vanligen för bra mycket mer än så, även i dagens marknad, och skulle inte bry sig om ett så lågt bud.  Med skambud menar jag på att det det är "pinsamt lågt" och inte värt att läggas. Då bör man som köpare förtsätta titta efter andra hus i sin egen prisklass och inte slösa folks tid... Låter kanske hårt men men...

Sen finns det alltid undantag!! Har huset legat ute väldigt länge, prisets sänkts, kan anses vara övervärderat eller har något fel som starkt talar emot det är situationen annorlunda vilket jag påpekade. Men om en försäljare ens överväger ett bud på 20 % under utgångspriset måste mäklaren ha gjort något fel vid värderingen av lägenheten då utgångspriset ska spegla värdet av bostaden....
  • f90pema
    jennifer88 skrev 2011-12-11 11:38:56 följande:
    Jag bor iofs i Stockholm och kan mycket väl vara påverkad av hur det ser ut i min omgivning MEN en lägenhet som här sätts ut för 875 000 kr går vanligen för bra mycket mer än så, även i dagens marknad, och skulle inte bry sig om ett så lågt bud.  Med skambud menar jag på att det det är "pinsamt lågt" och inte värt att läggas. Då bör man som köpare förtsätta titta efter andra hus i sin egen prisklass och inte slösa folks tid... Låter kanske hårt men men...

Sen finns det alltid undantag!! Har huset legat ute väldigt länge, prisets sänkts, kan anses vara övervärderat eller har något fel som starkt talar emot det är situationen annorlunda vilket jag påpekade. Men om en försäljare ens överväger ett bud på 20 % under utgångspriset måste mäklaren ha gjort något fel vid värderingen av lägenheten då utgångspriset ska spegla värdet av bostaden....
    Vad innebär "pinsamt lågt"? Och "inte värt att läggas"? Det är väl mer pinsamt att vara så dum så att man betalar mer än vad man behöver?... Nej du, att kalla något för skambud är bara fånigt. Givetvis skall man som köpare försöka komma så billigt undan som möjligt och det är absolut inget att skämmas för.

För övrigt vill jag ta tillbaka en sak: Det där med att det inte är säljarens marknad. Det är givetvis fortfarande säljarnas marknad, de har bara inte förstått det själva... Om man accepterar dagens "skambud" så får man förmodligen sålt. Och det till ett pris som är högre än vad som kommer att vara möjligt att få ut om ett par år, när den globala skuldkrisen tagit ut sin rätt på marknadsräntor, utlåningsvillkor och arbetsmarknad.

www.e24.se/pengar/bostad/mycket-att-valja-pa-for-bostadskoparen_3225616.e24
  • Oklok

Fast uttrycket "skambud" menas ju inte att den som lägger budet ska skämmas utan att det för säljaren är en skam mot utgångspriset.

• Nemi76
    rådjuret skrev 2011-12-05 16:08:33 följande:
    Tror Ni jag har en rimlig chans att få köpa om jag lägger ett bud på 700.000 på en bostadsrätt som går ut för 875.000?

Beror ju helt och hållet på marknaden på orten, vad andra lägenheter i bygget sålts för (om det sålts några nyligen) osv. Har ingen visat intresse och den legat ett tag (vad är "inte så värst länge"?) så kan man gott och väl bjuda 700. Var själv och tittade på en lägenhet där utgångspriset var 950 och en månad senare var den ute igen för 850. Vad den såldes för vet jag inte men jag köpte istället en mycket finare lägenhet två trappuppgångar bort för 750.

Försöka duger. Som sagt, man är dum om man lägger 175 mer för att vara snäll mot säljaren. 
  • Agdaa

Numera går mäklare mer och mer ifrån sina lockpriser som nu ersatts med acceptpris.
    Då är det acceptpris som är det lägsta tänkbara men kan bli mer.
    Har du kollat att det inte står acceptpris i annonsen?

• Drake M
    Agdaa skrev 2012-02-05 13:50:37 följande:
    Numera går mäklare mer och mer ifrån sina lockpriser som nu ersatts med acceptpris.
    Då är det acceptpris som är det lägsta tänkbara men kan bli mer.
    Har du kollat att det inte står acceptpris i annonsen?
    Man behöver inte lägga bud på acceptpriset heller, det är som sagt marknaden som bestämmer. Även om säljaren har sagt att det är det lägsta tänkbara budet de tänker acceptera så finns det inget som säger att säljaren inte kan ändra sig.

Har man bara råd att lägga 700 och ingen annan lagt bud så ska man givetvis bjuda 700. Sen om man inte får lägenheten så är det väl ingen större skada skedd, för man hade ju inte haft råd att köpa den ändå, men det är ju dumt att inte ens försöka.
  • Stora B

Om det inte kommer in några andra bud så är troligen inte lägenheten värd det pris den ligger ute för. Det är klart att du kan lägga vilket bud du vill, men säljaren har alltid rätt att bestämma till vilket pris han/ hon ska sälja till. Även om budet är 175 000 över utgångspris eller acceptpris.

• jaghopparhögt
    Stora B skrev 2012-02-05 15:57:44 följande:
    Om det inte kommer in några andra bud så är troligen inte lägenheten värd det pris den ligger ute för. Det är klart att du kan lägga vilket bud du vill, men säljaren har alltid rätt att bestämma till vilket pris han/ hon ska sälja till. Även om budet är 175 000 över utgångspris eller acceptpris.
    Det är klart men alla har inte valfriheten att sitta på lägenheten hur länge som helst, de kan behöva få sålt den relativt fort och när ingen annan är intresserad så kan de bli tvungna att ta ett lägre bud.
    Så har man bara råd att lägga 700 000 så ska man ju ändå göra det, chansen finns ju att det inte kommer några fler bud. Att oroa sig över att "slösa folks tid" är väl lite onödigt, själv hade jag inte brytt mig ett dugg om jag hade slösat på någons tid och gjort dom irriterade över att mitt bud var under acceptpris. Jag vill bara ha lägenheten så billigt som möjligt.
Svar på tråden Bostadsrätt