• jennifer88

Bostadsrätt

Jag tror inte att du har någon chans alls tyvärr. Är utgångsbudet 875.000 brukar det slutgiltiga priset vara högre än så.. 700.000 kr är ett riktigt skambud!

Sen beror der ju kanske på hur länge den legat ute till försäljning, om det är något fel på lägenheten eller vad priset vanligen brukar ligga på i det området.

• jennifer88
    f90pema skrev 2011-12-10 14:44:12 följande:
    Ordet "skambud" är ett av de mer missbrukade i Svenska språket. Vad är det för skämmigt med att lägga ett lågt bud? Speciellt inte när ingen annan är intresserad... Eller menar du att  "rådjuret" frivilligt skall SKÄNKA 175 000 av lånade pengar till säljaren bara för att vara snäll och inte behöva skämmas? Det finns liksom mer behövande människor i världen att skänka pengar till i så fall.

700 kkr är bara 20% under utgångspriset. Högre än så bör man egentligen inte lägga sig om man inte vill bli sittande med "Svarte Petter" nu när marknaden börjat gå ner. Skulle man sedan inte få lägenheten gör det inte så mycket. Det kommer fler lägenheter och det är absolut inte säljarens marknad längre.

/Bostadsbubblan 2011, youtube
    Jag bor iofs i Stockholm och kan mycket väl vara påverkad av hur det ser ut i min omgivning MEN en lägenhet som här sätts ut för 875 000 kr går vanligen för bra mycket mer än så, även i dagens marknad, och skulle inte bry sig om ett så lågt bud.  Med skambud menar jag på att det det är "pinsamt lågt" och inte värt att läggas. Då bör man som köpare förtsätta titta efter andra hus i sin egen prisklass och inte slösa folks tid... Låter kanske hårt men men...

Sen finns det alltid undantag!! Har huset legat ute väldigt länge, prisets sänkts, kan anses vara övervärderat eller har något fel som starkt talar emot det är situationen annorlunda vilket jag påpekade. Men om en försäljare ens överväger ett bud på 20 % under utgångspriset måste mäklaren ha gjort något fel vid värderingen av lägenheten då utgångspriset ska spegla värdet av bostaden....
Svar på tråden Bostadsrätt