• Anonym

En ofrivillig pappas rätt/icke rätt till sitt barn.

Hejsan!

Jag har några funderingar som jag vill ha hjälp med. Om en kvinna blir gravid, pappan skriver på faderskapspappret men mamman vägrar pappan rätten till kontakt med barnet. Finns det någon lag på att pappan har rätt till delad vårdnad, eller är det något som måste gå via tingsrätten?

• Svar på tråden En ofrivillig pappas rätt/icke rätt till sitt barn.
  • Anonym (ja)

om mamman till barnet inte vill dela vårdnaden, så kan du bara gå via tingsrätten. Chansen att få delad vårdnad är dock väldigt lite. Men du har i alla fall umgängesrätt.

• Anonym
    Anonym (ja) skrev 2011-12-05 19:32:07 följande:
    om mamman till barnet inte vill dela vårdnaden, så kan du bara gå via tingsrätten. Chansen att få delad vårdnad är dock väldigt lite. Men du har i alla fall umgängesrätt.
    Chansen till gemensam vårdnad är väldigt väldigt väldigt stor. Vet inte varifrån du fått dina uppgifter. Men jag är expert.

Det krävs att TS är missbrukare med gediget kriminellt förflutet för att han inte ska få gemensam vårdnad och med tiden varannan vecka om han så önskar.

Vi lever inte på 50-talet längre, tack och lov.
  • Anonym

Okej.. Jag har hört att umgängesrätten kan börja gälla så sent som när barnet är 3-4år. Vad menas med umgängesrätt? Är det att träffas bara ibland över dagen, med mammans närvaro?

• Anonym (ja)

gemensam vårdnad har inte med vv boende att göra, det handlar om att ta juridiska beslut. Om dem inte var gifta vid födelse och kanske inte heller bor ihop eller har ett förhållande överhuvudtaget, så blir det svårt för han. Om du nu påstår att du är expert eller ej.

• Anonym (ja)

umgängesrätt är från början som allt mer påbyggs under tiden dock inte över natten, detta rekommenderas inte förrän barnet är lite äldre (3 år)

• Anonym

Min polare är en helt vanlig kille, som dejtade en tjej.. Men så blev hon gravid. Lurade honom att hon åt p-piller. Men nu vill hon att han ska skriva på pappren, betala underhåll, men inte ha med barnet att göra. Han säger att han ringt till familjerätten, och att de säger att han inte har så stor chans, om inte mamman vill.. Kanske först när barnet är 3-4 år.

• Kjell2
    Anonym skrev 2011-12-05 19:36:47 följande:

Okej.. Jag har hört att umgängesrätten kan börja gälla så sent som när barnet är 3-4år. Vad menas med umgängesrätt? Är det att träffas bara ibland över dagen, med mammans närvaro?

Man kan få umgängesrätt direkt. Hur mycket, var mm hänger mycket på läget och vad som kommer funka. Sköter sen pappan umgänget bra brukar det inte vara problem att få det utökat.

• Anonym (Vet.)
    Anonym skrev 2011-12-05 19:40:39 följande:

Min polare är en helt vanlig kille, som dejtade en tjej.. Men så blev hon gravid. Lurade honom att hon åt p-piller. Men nu vill hon att han ska skriva på pappren, betala underhåll, men inte ha med barnet att göra. Han säger att han ringt till familjerätten, och att de säger att han inte har så stor chans, om inte mamman vill.. Kanske först när barnet är 3-4 år.

Jag vet inte vilken familjerätt han pratat med, men de låter högst inkompetenta.

Han kan stämma mamman på umgänget, även vårdnad. Och om han är en vettig människa kommer han absolut få igenom i alla fall umgänge i Tingsrätten. Först lite mindre då barnet är litet för att sedan övergå till övernattning osv. Man får göra en upptrappning som är bra för barnet. Iom att din kompis nu står som pappa har även barnet umgängesrätt med pappan och mamman kan inte förhindra det om nu inte pappan till barnet är allvarligt psykiskt störd eller knarkar varje dag. Och det är väl troligt att han får igenom vårdnaden också om han vill ha gemensam.

Men det kräv som sagt att han stämmer henne.

Men de kanske ska börja med samarbetssamtal på Familjerätten?
  • Anonym (ja)

är faderskapet fastställd och pappren påskriva så har han rätt till umgänge, som mamman inte kan neka. Men såklart får han kämpa för det om hon vägrar. Då får han klaga in sin rätt till umgänge via tingsrätten. Men som sagt är vårdnaden en annan femma och nästan omöjligt om mamman inte vill dela vårdnaden. Även om vi inte är kvar i 50 talet, så är lagen fortfarande så uppbyggd att mamman till barnet har fortfarande mer rätt. Att bli av med vårdnaden är nåt annat, då krävs stora fel (missbruk mm), men att få det utan att vara gifta mm är jätte svårt. 

• Anonym (Vet.)
    Anonym (ja) skrev 2011-12-05 19:46:29 följande:
    är faderskapet fastställd och pappren påskriva så har han rätt till umgänge, som mamman inte kan neka. Men såklart får han kämpa för det om hon vägrar. Då får han klaga in sin rätt till umgänge via tingsrätten. Men som sagt är vårdnaden en annan femma och nästan omöjligt om mamman inte vill dela vårdnaden. Även om vi inte är kvar i 50 talet, så är lagen fortfarande så uppbyggd att mamman till barnet har fortfarande mer rätt. Att bli av med vårdnaden är nåt annat, då krävs stora fel (missbruk mm), men att få det utan att vara gifta mm är jätte svårt. 
    Jag håller nog inte med där. Det är snarare tvärtom. Det ligger mamman i fatet om hon vägrar låta barnet träffa sin pappa. Att komma till TR och bara arbeta emot är INTE bra. Det ser snarare ut som att mamman försöker hålla pappan ifrån barnet och då är det på sitt sätt ett argument för gemensam vårdnad.

Det ska nog till en del stora samarbetssvårigheter eller att pappan i det här fallet är gravt inkompetent förälder för att inte det ska bli gemensam vårdnad. Det finns ju egentligen inga hinder?

En förälder som utan grund, utan pga enbart egoism förhindrar en barn-föräldrarelation framstår aldrig bra i rätten.
Svar på tråden En ofrivillig pappas rätt/icke rätt till sitt barn.