• fair

2 åring utan aptit

Hej! Min dotter har ganska nyss fyllt 2 år och har ända sen hon började äta mat (ca 10 mån) haft helkass aptit. Hon har även varit sjuk mycket och har astma som blir värre särskilt vid förkylning. Nu har hon precis varit sjuk och verkar vara på bättringsvägen men hon vill inte riktigt äta. Vi är ganska vana vid det bortsett från att hon nu äter mindre och mindre välling. Vällingen är det enda hon alltid ätit. Under denna sjukperiod har hon gått ner 0,5kg och väger idag 11,2kg till sina 86,5cm. Vad kan vi göra för att öka hennes aptit? Man blir ju orolig! / Med vänlig hälsning

• Svar på tråden 2 åring utan aptit
  • BVCsköterska Carmen

Hej!

Jobbigt med aptitlösa barn, kan väl säga att det är vanligt på 2 års barn,
    men er lilla flicka har ju haft det under en längre tid.

Barn som dricker ca: 2  vällingflaskor, kan klara sig utan annan mat.
    Därför ett tips. Ge enbart 1 flaska.

Ge tösen en liten chipsbit eller salt pinne 20 min. innan måltid serveras = stimulerar aptiten.

Servera mat ca: var tredje timme. Plockemat med bra mat, dippa maten med feta goda såser.

Tjata absolut inte vid matbordet, utan prata om andra saker än att äta. Hon orkar inte sitt mer än 15-20 min.

Er lilla tjej ligger ganska bra till i tillväxten. Längden ligger där 50% av flickorna ligger och vikten ligger ca: 1 std under, vilket är helt u.a.

Försök vila i detta och gör det bästa av situationen. Mat skall vara roligt, det gäller att ha fantasi.

Lycka till

Carmen

Svar på tråden 2 åring utan aptit