Inlägg från: Furstinna |Visa alla inlägg
  • Furstinna

Uppmana sin dotter att raka sig?

Jag är helrakad för att jag tycker det är bättre för mig. Mina barn får välja hur de vill, det har jag ingen åsikt om, deras ensak.

• Furstinna

Sen undrar jag varför du antar att det bara äller döttrar. Killar rakar sig i samma utsträckning som tjejer enligt min erfarenhet.

• Furstinna
    Stårschan skrev 2011-12-07 09:47:39 följande:
    Förmodligen för att jag försöker förtränga det faktum att killar rakar sig. Tyst

Skämt åsido så säger min erfarenhet att flickor ofta får behåring tidigare än pojkar, alltså medan de fortfarande är barn i den bemärkelsen att föräldrarna fortfarande uppfostrar dem, medan pojkarna oftare hinner bli så stora att uppfostringstrycket i stort sett enbart kommer från kompisarna.

Ja de är iofs sant. Men samtidigt, har man rätt att lägga sig i när ens 12åriga dotter börjar få hår? Jag känner att jag inte har ett dugg med det att göra.
  • Furstinna
    Pyrro_b skrev 2011-12-07 10:19:20 följande:
    Jo det tycker jag nog att man har! Håret finns där av en orsak och jag tycker inte att det är rätt att ett barn rakar bort det, på samma sätt som jag kommer att ha åsikter om när honfår ta hål i öronen eller sminka sig

Jag kan inte hålla med om det. Jag anser att det är privat och även om hon är ett barn så har även ett barn rätt till ett privatliv. Jag prtade aldrig könsbehåring med min mamma. Smink kommer jag göra en grej av trots att jag inte bryr mig det minsta för tonåringar måste få lite motstånd ibland. Men hennes kön har jag inte med att göra på något sätt.
  • Furstinna
    Stårschan skrev 2011-12-07 10:36:05 följande:
    Jag håller helt med dig i sak, men måste ändå ställa en principiell motfråga. Är det OK att man som förälder påpekar för sitt barn i yngre tonåren att hon/han faktiskt måste duscha eftersom han/hon luktar svett? För "fräschhetsivrare" borde det ju vara samma sak med könsbehåringen (eller smuts under naglarna, eller skitiga trosor), att den är något som måste åtgärdas av hygieniska skäl.

Fast varenda vettig människa vet om att håret har en funktion även om man väljer att ta bort det. (jag hoppas iaf det speciellt om det gäller ens barn). Luktar barnet svett, ja då säger jag till, byta trosor varje dag bör man göra och har min fyraåring lärt sig det redan nu så förutsätter jag att hon fortsätter med de. Jag rakar mig inte för att det ÄR fräschare utanför att jag trivs bäst utan hår. Att påstå att det är ofrscht med hår är bara dumt.
  • Furstinna
    Pyrro_b skrev 2011-12-07 10:44:30 följande:
    En 10, 11, 12-åring är fortfarande ett barn som jag som mamma vill styra rätt och stärka i hennes syn på sig själv.
    Nej jag pratade aldrig könsbehåring med min mamma heller, men den här trenden med rakning fanns ju inte då så det var aldrig något problem. Jag kommer att säga att jag tycker att hon ska vänta med det tills hon blir lite äldre och förklara varför. Det tycker jag inte är att kränka hennes privatliv det är att visa att jag BRYR mig!

När jag va yngre var det väldigt vanligt. Jag tycker det är att trampa över ordentligt. Vill min dotter raka sig så får hon göra det, inget jag kan styra eller ens har rätt att styra. Skulle hon däremot berätta för mig att hon börjat raka sig (varför hon nu skulle göra de?) för att det va frächare hade jagh upplyst henne om hårets funktion och förklarat att hon fått det om bakfoten men aldrig jag skulle ta upp det med henne. Den rätten anser inte jag att jag har och jag kan tycka det är nästan kränkande.
  • Furstinna

Annars låser du in henne? Men det verkar vara sunt ju.. Jag hoppas du kommer överbeskydda din pojkar också. Jag kommer lita på mina barn och med mig som mamma har jag inget att oroa mig för :)

• Furstinna
    Pyrro_b skrev 2011-12-09 13:22:17 följande:
    Haha du är rolig du.....det finns inte i min värld att min dotter skulle ha sex när hon är tolv, ja sa bara att om det otänkbara ändå skulle hända ja då skulle jag vara som en hök på henne. Jag skulle hämta och lämna på skolan och hålla 100% koll på alla sätt som bara finns tillgängliga.....och nej jag är inte det minsta överbedskyddande mot min dotter, men jag tar mitt ansvar och håller koll på vad som händer i hennes värld oavsett om det är som nu på dagis eller sen i högstadiet.

Ja jag kommer att ge mina barn frihet och ansvar....men jag är inte och kommer aldrig att vara naiv och blåögd!!
    Exakt samma sak gäller för övrigt för min son, jag kommer inte att tycka att det är okej att han har sex när han är tolv heller och jag hoppas ingen annan tycker det heller!

Det mest kärleksfulla vi kan göra för våra barn är att sätta gränser och visa att vi bryr oss, hon kommer säkert att hinna hata mig många gånger under tonåren men det får man lov att ta som förälder!
    Sen kan man välja vilka fighter man vill ta.. Går jag in och lägger mig i hurvida hon rakar sig eller inte har jag gjort ett övertramp som kan kosta mig att hon inte vill prata med mig om viktigare saker. Jag anser inte mig ha rätt att lägga värderinga om hennes kön.
  • Furstinna
    Pyrro_b skrev 2011-12-10 22:17:32 följande:
    Men om jag inte vågar pratar om dom små sakerna så vågar hon heller inte heller prata om dom stora sakerna-;

Jag har aldrig sagt att jag ska tvinga henne att inte raka sig.....men jag kommer att ge henne mins åsikt ......det är två vitt skilda saker:)

Det är det jag inte förstår. Klart du får ha din åsikt men varför måste du dela med dig av den till din dotter? Bäst är väl att hon bestämmer själv och får ha sitt privatliv.

Jag respketerar min dotter och kommer alltid vara öppen för att prata med henne om ALLT på hennes villkor. Jag kommer endast påminna henne om att hon kan prata med mig om allt.  
  • Furstinna
    Pyrro_b skrev 2011-12-22 07:23:41 följande:
    För att om vi fortfarande pratar om en 12-åring så ska hennes enda input inte vara kompisar och media!!
    Förstår inte på nått sätt hur det kan vara fel att prata med henne om för- och nackdelar med att raka sig, varför vissa rakar sig  och att jag tycker att hon ska vänta........jag har i vuxen ålder aldrig hört en enda annan vuxen säga att deras föräldrar brydde sig för mkt!
    En 12 åring är ett barn men stor ändå och med rätt till ett privatliv. Hon kommer komma på det själv så småningom. Varför är din åsikt den viktiga? Om hon vill prata rakning så har hon bett om en åsikt men att slänga sig över henne och fråga om hårstatus känns väldigt märkligt. Ska du lägga dig i hennes onanivanor också?
  • Furstinna
    Modesty Blaise skrev 2011-12-22 17:41:43 följande:
    Men vad då? Man behöver väl inte slänga sig över barnen och tonåringar för att prata med dem? Det har jag aldrig gjort, vi har pratat om allting ändå. Det är ju bara att exempelvis säga:

"Jag vet att det finns, och har funnits under en period, en rakningstrend och så här ser jag på det...(osv)"

Jag tycker att man kan prata om onani också för den delen. Jag har sagt att jag tycker onani är bra. "Lär känna er själva så är det enklare att förklara för en framtida partner vad ni gillar och inte, och lättare att visa också. På det sättet får man större glädje av sex."

Inget konstigt med det. Helt vanliga samtal.
    Jag springer inte gatan fram efter mina ungdomar i avsikt att slänga mig över dem och pracka på dem åsikter de inte vill höra. Jag har en relation till mina barn som tillåter och ger möjlighet för både dem och för mig att ta upp saker vi undrar över, funderar på eller vill informera varandra om.  

Alla har vi olika relationer med våra barn. Ja menar att jag skulle aldrig ta upp det med mina barn för jag har inte med det att göra, men kommer de till mig så pratar jag självklart med dom. Men jag anser inte ha mig rätten att kasta mig över dem och dela ut mina åsikter om deras privatliv. Visar de att de vill prata absolut men visar det inte de så respekterar jag mina barn. Och jag anser inte att man respekterar sina barn om man lägger sig i allt, speciellt inte deras privatliv.
  • Furstinna
    Modesty Blaise skrev 2011-12-22 17:41:43 följande:
    Men vad då? Man behöver väl inte slänga sig över barnen och tonåringar för att prata med dem? Det har jag aldrig gjort, vi har pratat om allting ändå. Det är ju bara att exempelvis säga:

"Jag vet att det finns, och har funnits under en period, en rakningstrend och så här ser jag på det...(osv)"

Jag tycker att man kan prata om onani också för den delen. Jag har sagt att jag tycker onani är bra. "Lär känna er själva så är det enklare att förklara för en framtida partner vad ni gillar och inte, och lättare att visa också. På det sättet får man större glädje av sex."

Inget konstigt med det. Helt vanliga samtal.
    Jag springer inte gatan fram efter mina ungdomar i avsikt att slänga mig över dem och pracka på dem åsikter de inte vill höra. Jag har en relation till mina barn som tillåter och ger möjlighet för både dem och för mig att ta upp saker vi undrar över, funderar på eller vill informera varandra om.  

Ibalnd skríver jag mina inlägg väldigt konstigt, ursäkta för de.

Om dina barn visar tydligt för dig att dom är obekväma med att prata med dig om onani/rakning osv. Tycker du det är rätt att du tvingar dig på dem med dina åsiker?   
  • Furstinna

Modesty . Det är det jag velat få fram. Absolut bäst är ju att ha en sån relation med sina barn att man kan prata om allt men om barnen visar att det är jobbigt får man backa för att inte inkräkta. Jag skulle inte ta upp det med mina barn bara för att föra fram min åsikt för den rätten anser inte jag att jag har. Men vill de pratat om de så absolut. Vet inte hur mycket mer du läst av tråden, denhär diskussionen har pågått ett tag :)

Svar på tråden Uppmana sin dotter att raka sig?