Inlägg från: Modesty Blaise |Visa alla inlägg
  • Modesty Blaise

Uppmana sin dotter att raka sig?

Furstinna skrev 2011-12-22 16:46:55 följande:
    En 12 åring är ett barn men stor ändå och med rätt till ett privatliv. Hon kommer komma på det själv så småningom. Varför är din åsikt den viktiga? Om hon vill prata rakning så har hon bett om en åsikt men att slänga sig över henne och fråga om hårstatus känns väldigt märkligt. Ska du lägga dig i hennes onanivanor också?
    Men vad då? Man behöver väl inte slänga sig över barnen och tonåringar för att prata med dem? Det har jag aldrig gjort, vi har pratat om allting ändå. Det är ju bara att exempelvis säga:

"Jag vet att det finns, och har funnits under en period, en rakningstrend och så här ser jag på det...(osv)"

Jag tycker att man kan prata om onani också för den delen. Jag har sagt att jag tycker onani är bra. "Lär känna er själva så är det enklare att förklara för en framtida partner vad ni gillar och inte, och lättare att visa också. På det sättet får man större glädje av sex."

Inget konstigt med det. Helt vanliga samtal.
    Jag springer inte gatan fram efter mina ungdomar i avsikt att slänga mig över dem och pracka på dem åsikter de inte vill höra. Jag har en relation till mina barn som tillåter och ger möjlighet för både dem och för mig att ta upp saker vi undrar över, funderar på eller vill informera varandra om.  
  • Modesty Blaise
    Furstinna skrev 2011-12-22 17:53:27 följande:
    Alla har vi olika relationer med våra barn. Ja menar att jag skulle aldrig ta upp det med mina barn för jag har inte med det att göra, men kommer de till mig så pratar jag självklart med dom. Men jag anser inte ha mig rätten att kasta mig över dem och dela ut mina åsikter om deras privatliv. Visar de att de vill prata absolut men visar det inte de så respekterar jag mina barn. Och jag anser inte att man respekterar sina barn om man lägger sig i allt, speciellt inte deras privatliv.
    Det är ganska magstarkt att påstå att jag inte respekterar mina ungdomar. Men för mig är det förstås bara viktigt vad de menar och tycker och det är ingen av dem som håller med dig. 

Jag förstår inte varför du envisas med att skriva "kasta" och "slänga" när jag precis har talat om att inga samtal jag för med mina barn ter sig på det viset. Du verkar tro att det inte går att prata med barn och ungdomar på något annat sätt än genom att lägga sig i bakhåll för dem och karateprata dem till rätta. Vilken underlig missuppfattning. Har du ingen egen erfarenhet av goda, trygga och respektfulla samtal med föräldrar?
  • Modesty Blaise
    Furstinna skrev 2011-12-22 17:56:41 följande:
    Ibalnd skríver jag mina inlägg väldigt konstigt, ursäkta för de.

Om dina barn visar tydligt för dig att dom är obekväma med att prata med dig om onani/rakning osv. Tycker du det är rätt att du tvingar dig på dem med dina åsiker?   
    Jag skulle aldrig föra ett samtal på ett sätt som skulle göra dem obekväma. Så det har förstås aldrig förekommit i vår familj. Det vore givetvis respektlöst. Jag tvingar mig aldrig på mina barn. Det du pratar om är helt främmande för mig. Tack och lov.

Svar på tråden Uppmana sin dotter att raka sig?