• Stårschan

Uppmana sin dotter att raka sig?

Ni som tycker att det är viktigt att hålla könsorganen fria från hår - uppmanar ni också era döttrar att ta bort könsbehåringen?

På korståg för bondförnuftets bevarande!
  • Svar på tråden Uppmana sin dotter att raka sig?
  • Furstinna
    Stårschan skrev 2011-12-07 09:47:39 följande:
    Förmodligen för att jag försöker förtränga det faktum att killar rakar sig. Tyst

Skämt åsido så säger min erfarenhet att flickor ofta får behåring tidigare än pojkar, alltså medan de fortfarande är barn i den bemärkelsen att föräldrarna fortfarande uppfostrar dem, medan pojkarna oftare hinner bli så stora att uppfostringstrycket i stort sett enbart kommer från kompisarna.

Ja de är iofs sant. Men samtidigt, har man rätt att lägga sig i när ens 12åriga dotter börjar få hår? Jag känner att jag inte har ett dugg med det att göra.
  • pluvdo

Inte är det väl mer hygieniskt att raka sig? Håret är väl snarare delvis där för hygienens skull.

• Stårschan
    Furstinna skrev 2011-12-07 09:49:48 följande:
    Ja de är iofs sant. Men samtidigt, har man rätt att lägga sig i när ens 12åriga dotter börjar få hår? Jag känner att jag inte har ett dugg med det att göra.
    Min dotter började få rätt mörka hår därnere redan när hon var nio, och nu när hon är tio är det en söt liten tofs. Hon kom och var jättestolt när hon hade börjat få hår på snippan, och jag sa "vad kul", och sedan har vi inte nämnt det. Men jag går liksom och är lite orolig för att hon ska börja jämföra sig med andra småflickor och vilja ta bort det, bara för att inte vara annorlunda (om hon nu är det - jag har ju ingen aning om hur det ser ut inne i flickornas duschrum).
  • Pyrro_b
    Furstinna skrev 2011-12-07 09:49:48 följande:
    Jo det tycker jag nog att man har! Håret finns där av en orsak och jag tycker inte att det är rätt att ett barn rakar bort det, på samma sätt som jag kommer att ha åsikter om när honfår ta hål i öronen eller sminka sig
  • Furstinna
    Pyrro_b skrev 2011-12-07 10:19:20 följande:
    Jo det tycker jag nog att man har! Håret finns där av en orsak och jag tycker inte att det är rätt att ett barn rakar bort det, på samma sätt som jag kommer att ha åsikter om när honfår ta hål i öronen eller sminka sig

Jag kan inte hålla med om det. Jag anser att det är privat och även om hon är ett barn så har även ett barn rätt till ett privatliv. Jag prtade aldrig könsbehåring med min mamma. Smink kommer jag göra en grej av trots att jag inte bryr mig det minsta för tonåringar måste få lite motstånd ibland. Men hennes kön har jag inte med att göra på något sätt.
  • Stårschan
    Furstinna skrev 2011-12-07 10:30:44 följande:
    Jag kan inte hålla med om det. Jag anser att det är privat och även om hon är ett barn så har även ett barn rätt till ett privatliv. Jag prtade aldrig könsbehåring med min mamma. Smink kommer jag göra en grej av trots att jag inte bryr mig det minsta för tonåringar måste få lite motstånd ibland. Men hennes kön har jag inte med att göra på något sätt.
    Jag håller helt med dig i sak, men måste ändå ställa en principiell motfråga. Är det OK att man som förälder påpekar för sitt barn i yngre tonåren att hon/han faktiskt måste duscha eftersom han/hon luktar svett? För "fräschhetsivrare" borde det ju vara samma sak med könsbehåringen (eller smuts under naglarna, eller skitiga trosor), att den är något som måste åtgärdas av hygieniska skäl.
  • Furstinna
    Stårschan skrev 2011-12-07 10:36:05 följande:
    Jag håller helt med dig i sak, men måste ändå ställa en principiell motfråga. Är det OK att man som förälder påpekar för sitt barn i yngre tonåren att hon/han faktiskt måste duscha eftersom han/hon luktar svett? För "fräschhetsivrare" borde det ju vara samma sak med könsbehåringen (eller smuts under naglarna, eller skitiga trosor), att den är något som måste åtgärdas av hygieniska skäl.

Fast varenda vettig människa vet om att håret har en funktion även om man väljer att ta bort det. (jag hoppas iaf det speciellt om det gäller ens barn). Luktar barnet svett, ja då säger jag till, byta trosor varje dag bör man göra och har min fyraåring lärt sig det redan nu så förutsätter jag att hon fortsätter med de. Jag rakar mig inte för att det ÄR fräschare utanför att jag trivs bäst utan hår. Att påstå att det är ofrscht med hår är bara dumt.
  • Pyrro_b
    Furstinna skrev 2011-12-07 10:30:44 följande:
    En 10, 11, 12-åring är fortfarande ett barn som jag som mamma vill styra rätt och stärka i hennes syn på sig själv.
    Nej jag pratade aldrig könsbehåring med min mamma heller, men den här trenden med rakning fanns ju inte då så det var aldrig något problem. Jag kommer att säga att jag tycker att hon ska vänta med det tills hon blir lite äldre och förklara varför. Det tycker jag inte är att kränka hennes privatliv det är att visa att jag BRYR mig!
  • Furstinna
    Pyrro_b skrev 2011-12-07 10:44:30 följande:
    En 10, 11, 12-åring är fortfarande ett barn som jag som mamma vill styra rätt och stärka i hennes syn på sig själv.
    Nej jag pratade aldrig könsbehåring med min mamma heller, men den här trenden med rakning fanns ju inte då så det var aldrig något problem. Jag kommer att säga att jag tycker att hon ska vänta med det tills hon blir lite äldre och förklara varför. Det tycker jag inte är att kränka hennes privatliv det är att visa att jag BRYR mig!

När jag va yngre var det väldigt vanligt. Jag tycker det är att trampa över ordentligt. Vill min dotter raka sig så får hon göra det, inget jag kan styra eller ens har rätt att styra. Skulle hon däremot berätta för mig att hon börjat raka sig (varför hon nu skulle göra de?) för att det va frächare hade jagh upplyst henne om hårets funktion och förklarat att hon fått det om bakfoten men aldrig jag skulle ta upp det med henne. Den rätten anser inte jag att jag har och jag kan tycka det är nästan kränkande.
  • Muslimska mamman

Kommer inte bry mig ett dugg om hon gör det eller inte. Det får vara upp till henne och hennes man när hon finner en i framtiden.

Muslim är bara förnamnet!
Svar på tråden Uppmana sin dotter att raka sig?