• elute

Hon är inte som andra, eller...

En vanlig frukostsituation. Kl 08:30. Alla har just ätit klart, Linn snart 8 år sitter kvar. -Ställ in smöret Linn är du snäll, sa jag. -Jadå mamma, säger Linn och plockar med lite papperslappar som hon rivit ut och som ligger på bordet. Hon räknar dem. Flera gånger, lägger dem i mönster. -Är du klar med dina papperslappar så kan du ställa in smöret nu, påminner henne. -1,2,3,4... Hon tittar inte på mig först utan placerar om lapparna ännu en gång. -Titta mamma, det här är en katt. Som heter Majsan. -Vilken fin katt. Ställ in smöret nu. Hon tittar på mig men säger inget. -Linn? -Ja mamma? -Smöret... -Å, jag glömde. Hon kliver ner från köksbordet men låter smöret stå kvar. Går till kylskåpet och står där en stund. Börar plocka med kylskåpsmagneterna. -Linn! Ställ in smöret nu då! Det smälter!! -Jag vet, säger hon, men fortsätter plocka bland kylskåpsmagneterna. -Just det ja, smöret!  Säger hon efter en stund. Hon hämtar smörbyttan utan att jag sagt något, går mot kylskåpet och kommer då på att hon måste lägga undan magneterna hon har i handen. Ställer smöret på bänken och öppnar en besticklåda. Lägger i magneterna och fastnar i lådan en lång stund. -Vad gör du Linn? -Jag ska bara räkna alla dom här gröna sakerna. Säger hon och ordnar dl måtten i storleksordning och räknar dem. -Nej, sluta räkna nu och ställ in smöret! Jag stängen lådan. Linn drar i den igen lite förtvivlat och försöker öppna. -Jag ska bara räkna klart!! Jag var inte färdig! -Nej!  Ställ in smöret nu! Då ställer hon in smöret i kylskåpet, kl 08:50, och skuttar sedan iväg och leker med något annat. 

Skolan har ringt i varningsklockor, det är likadant där. Hon fungerar inte som förväntat varken i skolan eller på fritids. Hon är glad, har kompisar, kan räkna och läsa, men det är allt det andra. Hon kan inte byta från en bok till en annan, förstår/hör inte alltid vad som sägs, har ingen fungerande tidsuppfattning och vet inte alls vad vi håller på med i vissa situationer. Dessutom har hon tics och har haft i några år, men det senaste halvåret har detta eskalerat och ticsen blir värre och värre, och det stör henne/oss väldigt mycket i vår vardag.

Jag har ju precis kontaktat BUP. Men vill gärna få lite kommentarer om detta från andra som har haft liknande situationer. Jag har tänkt tanken Asperger, kan det vara det?    

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-06 21:38
    ..

• Svar på tråden Hon är inte som andra, eller...
  • dubbelmamma0310

Det skulle kanske kunna vara Aspberger, jag har själv sett ett par fall där det har börjat utvecklas mer och mer i den åldern. Har du varit ute och sökt på det? Tycker du att det kan passa in? Har ni begärt att skolans specialpedagog eller skolpsykologen ska få handleda personalen i hur de möter hennes behov? I min kommun är det så att BUP bara jobbar mot familjerna och skolan får ingen hjälp i hur de ska möta barnet. Hos oss kan BUP ge en diagnos utan att meddela skolan alls. Däremot är skolan mer nöjd med barnhabiliteringens utredningar och samarbete.
    Lycka till!

• elute

Tack för svar. Jodå. Skolan ska ju i sin tur kontakta skolhälsovården och få in deras team men det har gått lite trögt med kontakten där. De skulle i eftermiddag kontakta rektorn, så vi hoppas på det bästa. Enligt läraren så får hon endast gjort något på lektionstid om någon vuxen sitter med precis hela tiden som honhar en uppgift, annars svävar hon iväg i något annat. Men det hon sen gör - gör hon bra.

Jaghar ju precis börjat luska i det här. Vsste ingenting om dessa sjukdomar tills för ngn vecka sedan.

• Ronjami

Gissa om jag känner igen mig...min dotter är 7 och har precis fått en Asperger diagnos, Hon har dock rätt svårt med kompisar vilket är ett typsikt AS-tecken. Hur kommunicerar hon och samspelar med andra? På din beskrivning låter det mer som ADD, jaga på skolan och ring för ett utlåtande. Vad det än blir så är det bättre att veta.

• elute

Nej hon har inga större svårigheter med kompisar. Hon är rätt populär, fast det blir ofta små men lättlösta missförstånd och hon leker mest med yngre barn. Hon leker iof rätt ofta (men inte alltid) sin egen lek tillsammans med de andra som leker tillsammans. Hon älskar människor och hyser mycket stor kärlek för allt som kommer i hennes väg. Däremot är hon otroligt sällan sur eller grinig i något slags mellanhumör. Hon kan bli otroligt ledsen över att kompisen råkat kasta ett mjukisdjur på henne, och lika ledsen om hon trillar med cykeln. Hon har humör efter vad som sker "här och nu" och verkar inte kunna ställa in humöret efter "vad som hände igår eller i förmiddags."

• Little Ms Chatterbox

Var på skolan och nöj dig inte med att de ska ta hand om det här. Man måste se till att saker blir gjorda. Be skolan om ett åtgärdsmöte, säg till dom att du vill att din dotter ska ha en heltidsresurs som är med henne hela tiden när det gäller skolarbetet. 

Hur fungerar hon om du säger: Ta smörpaketet. Ta med det till kylskåpet. Öppna dörren. Ställ in det i kylen.

I hennes värld är hon inte där du vill att hon ska vara, när du säger att hon ska ställa i smöret så tänker hon kanske: Smöret... det står där... Det står någonstans, bra då behöver jag inte flytta på det. Det är en sak, den behöver inte räknas, där är flera saker, flera saker som kan räknas. 1,2,3,4...
    Gå till grunden med vad du vill att hon ska göra, vad du vill att hon ska börja med. 

Jag har en son som har ADHD och Atypisk Autism. Han är svår att få upp på morgonen.  Jag påminner i 10-15 minuter att han ska gå upp men när jag säger att han ska sätt sätta sig upp, gå ur sängen, osv... så är det lättare att få respons. 

Saker som du kan göra är att förbereda för henne så hon lättare vet vad som ska hända. Läs gärna Explosiva Barn av Ross W Greene och Problemskapande Beteende av Bo Hejlskov. Även om hon inte har något explosivt humör  om man tänker på titeln så är det en väldigt bra bok att läsa för att förstå hur de tänker. 

Förstår att du är ny på det här och inte vet så mycket om det men bara en liten bön, säg inte sjukdom om det. Det är bara ett annat sätt att tänka, ingen sjukdom. ADHD, Aspergers och andra diagnoser inom NPF (neuropsykiatriska funktionshinder) är en beteendestörning. Jag vill inte hoppa på dig eller något sånt men det är mycket lättare att förstå vad det handlar om om man har en annan inställning till det. 
    Ha en trevlig dag{#emotions_dlg.flower} 

• elute

Ms C: Tack för svar. Beteendestörning heter det!
    Glad Jag ska hålla utkik efter lästipset. Nu har hon ju inte fått något utrett än, hon blir "ärende" hos BUP först på måndag sen dröjer det ytterligare några veckor innan vi får ngn tid, men min och pedagogernas misstanke finns. Ska kolla med skolan  och rektorn om de har fått kontakt med skolhälsan än. Enligt BUP så samarbetar de med skolhälsan väldigt ofta, och det ger bättre resultat än om bara skolan är inblandad eller enbart BUP.

• Ronjami

Min dotter kan också leka sina lekar i leken om du förstår vad jag menar, hon är väldigt öppen och pratar med alla men har dålig koll på vilken distans man ska hålla till andra människor.
    Hon leker också gärna med äldre eller yngre för då kan hon styra eller bli styrd och slippa samspela på samma villkor.
    Tyvärr måste man verkligen ligga på för att det ska hända något. Kräv en psykologbedömning av skolan, om den pekar på ev diagnos ska skolan ta fram underlag som pedagogosk bedömning, läkarundersökning och man får även papper att fylla i hemma. När det väl är gjort skickas allt till bup som är skyldig att ta upp ärendet inom 3 månader. För oss startade hela karusellen i mars (efter månader av diskussioner och problem), första besök hos bup i juni, 3 separata möten under hösten och nu har vi diagnosen klar men jag har legat på alla som en igel och det snabbar nog på processen.

• elute

Ronjami, jag förstår hur du menar.

Pedagogerna gör nog sitt bästa, vi har en mkt liten skola men trots det så är de hårt ansatta av sparkrav, så det jag känner att de inte klarar är bemanningen. Där måsta jag nog ligga på en hel del. Samt att de inte dokumenterar tillräckligt efter vad jag hört från andra föräldrar.  Skolan har i dagsläget en (1) extra insatt personal till alla elever som behöver särskild hjälp. En (1) dag i veckan. Jag trodde de skämtade när de talade om det. Denna personal ska räcka till alla eever med läs o skrivsvårigheter, som är oroliga, har behov på olika sätt.
    Oj ursäkta, nu blev det skolpolitik istället.Skäms  

• Ronjami

Vad du än gör så lyssna inte på gnäll om resurser! Jag slog dövörat till så fort dom började prata om det. Det är skolans och inte ditt problem att tillsätta resurser så undervisningen funkar. Om dom skriver undermåliga underlag till Utbildningsförvaltnningen som gör att dom får avslag (hånde oss) så får dom göra om (jag skrev i proncip min dotters underlag eftersom det var sååå dåligt det dom skrev).
    En diagnos gör det lättare att få extraresurser till skolan och det är i första hand varför vi genomgått utredningen. Dotterns problem och behov har det egentligen inte varit några frågetecken kring.

Svar på tråden Hon är inte som andra, eller...