• Nalle Puh73

Koka knäck på sojagrädde eller kokosmjölk. Vad blir godast?

Någon som testat göra knäck på kokosmjölk och vet om det blir gott?
    Gjorde ifjol på sojagrädde och det var väl ok men man känner soja smaken ganska väl. Funderar om kokosmjölken kan va ett bättre förslag. Gillar inte kokosmjölk i mat men tänkte i knäck borde det väl funka o bli som en kokoskolasmak eller?

♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
  • Svar på tråden Koka knäck på sojagrädde eller kokosmjölk. Vad blir godast?
  • Minisen

Jag har aldrig provat men har ätit kokosmjölks-kola i Thailand... Den var supergod!
    Prova med en halv sats och se hur det blir =)

• Prinsessans mamma

oatly Mat annars. Längre koktid än vanlig knäåck, men blr bra till slut.

Havrebaserad. Men ni kanske inte tål det? 

• Nalle Puh73

Jo han tål havre. Men blir den god?
    Tycker havregrädden har så mycket havresmak som tar över i dom flesta maträtter.
    Hmm kanske får testa 3 varianter och köra smaktest o se vilken som blir godast

• Nalle Puh73
    Minisen skrev 2011-12-06 14:11:39 följande:
    Jag har aldrig provat men har ätit kokosmjölks-kola i Thailand... Den var supergod!
    Prova med en halv sats och se hur det blir =)

Låter ju bra. Värt ett försök, är ju inte värre än att ingen vill äta dom om det inte blir bra
  • Daeminimon

Knäck på kokosmjölk låter nästan löjligt gott!!!

• Alvi

Kändes ju deppigt att denna tråd var första trä"ffen när jag googlade på "knäck kokosmjölk" ... Eller är det för att den var aktiv nyligast tro?

För något recept hittar jag inte på en snabbgoogling...

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Nalle Puh73

Testade i kväll att koka knäck på kokosmjölk och det vart inte alls dumt.
    Smakar lite kokos o lite sötare än vanlig men helt klart godkända. Jag tycker dom här var godare än dom på sojagrädden jag gjorde ifjol. Tror faktiskt jag  ska testa att koka kola med kokosmjölk och lite pepparmintsolja i. Tror det kan blir en fullträff.

• Nalle Puh73

Som vanligt
    en burk kokosmjölk (4 dl) Den vanliga inte light varianten.
    4 dl sirap
    4 dl socker.
    Sen bara koka tills den var klar. Gjorde kulprov.
    + ev hackad mandel om man vill ha.

Var över med några knäck till mina föräldrar o mamma ringde nyss och sa men man känner ju ingen skillnad. Kanske lite sötare men jag tog nog lite för mycket sirap kom jag på. Jag känner en svag kokossmak men om det är för att jag vet vad det är kanske.

• Prinsessans mamma

gud vad bra, det måste jag testa. Men tycker du havregrädden smakar havre??? Har jag aldrig känt, tvärtom tänkt fortsätta med den även om mjölkallergin går över. du menar inte havremjölken/ddrycken (Oatly eller Solhavre) då? DEN smakar verkligen havre, och är ljusbeige

Måste fråga runt om nån mer  märker skillnad 

• Ann Lee

Vi kokade med Oatley iMat, den med högre fetthalt. Det tar grääääsligt lång tid, typ 1 1/2-2 timmar innan den är klar.

Smakar ju tyvärr inte gräddigt men helt ok, inte alls havre enligt mig.

Säg till i en tråd om du vill komma in på min sida så lägger jag till dig i adressboken!
  • Nalle Puh73
    Prinsessans mamma skrev 2011-12-09 10:36:29 följande:
    gud vad bra, det måste jag testa. Men tycker du havregrädden smakar havre??? Har jag aldrig känt, tvärtom tänkt fortsätta med den även om mjölkallergin går över. du menar inte havremjölken/ddrycken (Oatly eller Solhavre) då? DEN smakar verkligen havre, och är ljusbeige

Måste fråga runt om nån mer  märker skillnad 
    Har inte testat göra knäck på havregrädden men jag tycker mat typ gratänger  får en havreliknade bismak och konstig konstistens så jag har övergått till sojagrädde. Använder havremjölk i korvstroganoff o liknande med mycket annan smak för då döljs bismaken.
  • Alvi

Men vafaaaan...... Var det FYRA dl av allt man skulle ha?? För nu har jag kokat knäck på icas kokosmjölk och det blev en asläskig tuggummiliknande konsistens... BLÄ!!

Så ett tips - ta 4 dl av allt om det är 4 dl kokosmjölk... själv hade jag 3.... Pisskorv... Skrikandes

Plus att det smakar inte kokos - det smakar koksmjölk och det är en helt annan sak tycker jag.

Troligtvis kommer jag väl äta upp skiten ändå, men bjuda på den vågar jag inte...

• Alvi
    Alvi skrev 2011-12-10 18:02:39 följande:
    Men vafaaaan...... Var det FYRA dl av allt man skulle ha?? För nu har jag kokat knäck på icas kokosmjölk och det blev en asläskig tuggummiliknande konsistens... BLÄ!!

Så ett tips - ta 4 dl av allt om det är 4 dl kokosmjölk... själv hade jag 3.... Pisskorv... Skrikandes

Plus att det smakar inte kokos - det smakar koksmjölk och det är en helt annan sak tycker jag.

Troligtvis kommer jag väl äta upp skiten ändå, men bjuda på den vågar jag inte...
    Hade även i några matskedar kakao för att försöka dölja kokosmjölksmaken, men det hjälpte nog inte så mycket.
  • Nalle Puh73
    Alvi skrev 2011-12-10 18:02:39 följande:

Jag har lika myckat av allt även när jag gör med grädde. Kanske finns olika recept. Får en lite annan konistens men inget som stör enligt mig. Ja det smakar kokosmjölkskokos men det trodde jag alla fattade. Sorry om jag lurades.
  • Nalle Puh73
    Alvi skrev 2011-12-10 18:03:22 följande:
    Hade även i några matskedar kakao för att försöka dölja kokosmjölksmaken, men det hjälpte nog inte så mycket.
    Endel som smakat min knäck har inte ens märkt att det var gjort på kokosmjölk. Först när jag sagt det har dom känt att det smakade lite kokosmjölk.
  • Alvi

Det är säkert bara jag som är petig med smaken... Och man SKULLE ha lika delar av allt, det var jag som läste fel. Kanske därför det blev konstigt också.

• Nalle Puh73
    Alvi skrev 2011-12-10 20:47:39 följande:
    Det är säkert bara jag som är petig med smaken... Och man SKULLE ha lika delar av allt, det var jag som läste fel. Kanske därför det blev konstigt också.
    Det blir ju inte exakt som vanlig knäck men den jag gjorde blev ett helt klart godkänt alternativ när man inte tål mjölk.
  • Nalle Puh73

Jag ska testa sätta pepparmint extrakt i nästa omgång för att se hur det blir.

Svar på tråden Koka knäck på sojagrädde eller kokosmjölk. Vad blir godast?